Bliži se 1. novembar do kada bi u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) letnje gume na automobilu trebalo zameniti zimskim.
Pravilnikom se propisuje da na vozilu od 1. novembra do 1. aprila treba da budu zimski pneumatici, dok celokupnu zimsku opremu (lance i slično) treba koristiti ako su na kolovozu sneg, poledica i led.
Predsednik Agencije za bezbednost saobraćaja Damir Okanović za RT Balkan kaže da zakon toleriše da se u navedenom periodu vozi bez zimskih guma u slučaju da temperature kolovoza nisu niže od sedam stepeni Celzijusovih.
"Tada letnje gume nemaju dobra svojstva i performanse. Usled strukture mase od kojih je napravljena guma, dolazi do njenog stvrdnjavanja, postaje kao plastika pa se kao posledica zbog lošeg prijanjanja javljaju proklizavanja, duži je zaustavni put tokom kočenja, kompromituje se stabilnost vozila", navodi Okannović i dodaje da je neophodno staviti zimske pneumatike na sva četiri točka.
Pored zimskih guma, kako naglašava, vozači su u obavezi da u prtljažniku imaju i odgovarajuće lance za sneg, koji se stavljaju na najmanje dva pogonska pneumatika i to samo u nenaseljenim, planinskim zonama.
Okanović podvlači da se kazne, prema zakonu kreću od 10.000 do 20.000 dinara za fizička lica, dok se pravnim licima može odrediti i do 800.000 dinara u slučaju da se na putu nalaze sneg, led ili poledica a na vozilu ne postoje zakonom propisane gume.
Međutim, ta novčana kaznena mera može da dostigne i milion dinara u slučaju saobraćajne nesreće jer se tada u priču upliće i osiguravajuće društvo.
"Ako se dogodi saobraćajna nesreća kao posledica nedostataka odgovarajućih pneumatika, pa na primer nov autobus od 600.000 evra u kome se nalazi 20 putnika zbog vas mora da skrene sa puta, sklizne i udari u ogradu, osiguravajuće društvo će vama fakturisati 150.000 evra za odštetu na vozilu i još 2.500 evra po povređenom putniku, pa vi vidite", upozorava naš sagovornik.
Problem univerzalnih guma
Okanović još skreće pažnju na postojeće univerzalne gume za koje kaže da jesu dozvoljene, ali su upitni kvalitet i sigurnost.
"Često me pitaju i za kupovinu polovnih guma. To je mačka u džaku jer iako ona fizički dobro izgleda i ima 'dobru šaru', pitanje je kakve skrivene mane ima. Vi ne možete da znate da li je tokom njenog korišćenja bilo naglog kočenja, naletanja na ivičnjak, sudara, čuvanja na neodgovarajućim temperaturama itd.", savetuje on.
Cene kupovina i zamena guma
Mobilni vuklanizer Miloš Rašković za RT Balkan navodi da dubina šare na zimskim pneumaticima ne sme da bude manja od četiri milimetra, dok je idealno - osam.
"Funkcija dubljih lamelica je da na pneumatik nakupi što više snežnih padavina, jer sneg najbolje prijanja uz sneg. Dakle, što se više snega zadrži u šari, to je pneumatik kvalitetniji. Naši vozači treba da znaju da su kod nas zabranjeni pneumatici sa 'spajkovima', odnosno klinovima kakvi su popularni u zemljama severne Evrope", objašnjava on.
Prema njegovim rečima, cene zimskih guma se u zavisnosti od kvaliteta, dimenzija, indeksa brzine i opterećenja razlikuju i kreću se od 5.000 do 30.000 dinara po pneumatiku.
"Zamena gume sa demontažom, montažom i balansiranjem je 1.000 dinara po gumi, a čuvanje četiri gume je od 480 do 600 dinara mesečno. Izlazak na teren je 1.800 dinara", navodi vulkanizer.
Inače, pre dve godine zamena guma kod vulkanizera iznosila je između 400 i 600 dinara.