Srbiju na zimu čekaju izbori, a građane intenziviranje izbornih kampanja - za koje bi mnogi rekli da nikad ne prestaju. Koplja se ne lome, međutim, samo na biralištima 17. decembra, već i mnogo pre toga - u istraživanjima javnog mnjenja.
To je inače i sezona slava, koje gosti obilato koriste da grlato brane svoje političke favorite. Odstupanja nema i vrlo su retki "preletači" od jedne političke opcije ka drugoj - potvrdiće vam svaka domaćica prinuđena da sluša iste debate iz godine u godinu.
Kad se tome dodaju razna prebrajanja i grupisanja ne samo na slavama, već i u firmama, na sportskim događajima ili pak na društvenim mrežama, nije do kraja jasno kako i zašto predizborna istraživanja daju toliko različite prognoze.
(Ne)tačnost im, ipak, ne smanjuje privlačnu moć.
Ipak, postavlja se pitanje, koji istraživači javnog mnjenja su se dosad pokazali uspešnijim od drugih?
Izbori 2022. godine
Na parlamentarnim izborima 2022. godine najviše glasova (44,2 odsto) osvojila je koalicija oko SNS-a.
Najtačniju prognozu njihovog izbornog rezultata dao je NSPM (45,4), dok su ih precenili Nova S (53,6), Ipsos (51,4), Faktor plus (53,6) i Šta Srbija misli (istraživanje koje je radio Novi treći put).
SPS i Jedinstvena Srbija osvojili su 11,7 odsto glasova, čemu je najbliže bilo istraživanje Faktor plus (10,2), dok su ih svi ostali potcenili za čak po nekoliko procenata.
Da će Ujedinjeni za pobedu Srbije (SSP, NS, DS, PSG) zaista osvojiti 14 odsto predvideli su Ipsos, Faktor plus i Nova S, dok su NSPM i Novi treći put prognozirali značajno veći procenat glasova: 18, odnosno 21%.
Koaliciji NADA, koja je osvojila 5,5 odsto glasova niko nije predviđao više od pet odsto glasova, a Ipsos je bio najbliži sa 4,2.
Ipsos, Faktor plus i Treći put pogodili su da će koalicija Moramo (koju su formirali Zajedno za Srbiju, Ne davimo Beograd i Ekološki ustanak) imati 4,8 odsto glasova, dok su NSPM i Nova S previđali duplo više - osam posto.
Kod predsedničkih izbora iste godine pada u oči da je Ipsos pogodio tačan procenat glasova koje je osvojio Aleksandar Vučić (60 odsto), dok je za svega dva procenta omašio u broju glasova, koje je dobio Zdravko Ponoš.
Izbori 2016. godine
Na parlamentarnim izborima 2016. SNS i partneri su sa izbornom listom "Aleksandar Vučić — Srbija pobeđuje" osvojili 48,25 posto glasova, što su prilično precizno predvideli Faktor plus (50,9), Ninamedia (47,2) i istraživanje koje je sprovela agencija Propozitiv (50,6).
Mnogo veći procenat glasova pokazivala su predizborna istraživanja Antena grupe Srbija i Cesida (58,2), a nešto manji NSPM (44,8).
SPS i JS osvojili su 10,95 odsto glasova, čemu je najbliži bio Propozitiv (11,4 odsto). Faktor plus i NSPM bili su takođe blizu sa prognoziranih oko 12 odsto glasova, dok su ih potcenili jedino Antena grupa i Cesid sa osam posto.
Sledeća po broju osvojenih glasova bila je Srpska radikalna stranka (8,1 odsto), što je gotovo u promil pogodio Propozitiv (8,2), ali i Faktor plus (7,9).
Ninamedia i NSPM su takođe bili blizu, najavljujući da će radikali da osvoje nešto više od devet odsto glasova, a pravi "spektakl" je najavljivalo istraživanje Antena grupe i Cesida – 15 odsto glasova za SRS.
Interesantno je da su samo Antena grupa i Cesid, kao i Propozitiv, pogodili da će Dosta je bilo Saše Radulovića preći cenzus.
Izbori 2012. godine
Na parlamentarnim izborima 2012. godine politička koalicija koju je predvodio SNS osvojila je najveći broj glasova - 24,04 odsto. Tačno taj broj glasova je predvideo Partner konsalting, dok je vrlo blizu (25,2) bilo i istraživanje javnog mnjenja koje je uradio Međunarodni republikanski institut (IRI). Faktor plus je "video" daleko bolji rezultat za ovu koaliciju – 32,5 odsto.
Rezultate koalicije predvođene Demokratskom strankom (22,6) prilično su promašili IRI (26,6 odsto) i Faktor plus (27 odsto) dok je Partner konsalting bio najbliži (21,8 odsto). Koalicija oko SPS-a dobila je 14,51 odsto glasova, dok su sva istraživanja predvidela nešto manji procenat naklonjenih glasača, ali niko manje od 11 odsto.
Koalicija Preokret koju je predvodio LDP Čedomira Jovanovića osvojila je 6,53 odsto glasova, što je skoro matematički precizno predvideo Faktor plus (6,4 odsto), dok su im ostali istraživači javnog mnjenja prognozirali bolje izborne rezultate: Partner konsalting 9,4 odsto, a IRI 8,2 odsto.
Ujedinjeni regioni Srbije predvođeni Mlađanom Dinkićem osvojili su 5,51 odsto, mada im Faktor plus nije prognozirao prelazak cenzusa (četiri odsto), dok su optimističnije rezultate imali Partner konsalting (6,7) i IRI (7,4).
Ideologija ili metodologija?
Da li birači jedno pričaju, a drugo biraju? Da li su greške napravljene zbog metodologije ili ideologije?
Na pitanja bi možda najbolje mogli da odgovore oni koji istraživanja rade i koji su, da ne zaboravimo i drugu stranu medalje, ponekad tačno u procenat predviđali budućnost.
A budućnost je blizu - u decembru. Tada ćemo saznati ko je ovog puta bio u pravu. A sva je prilika da će biti kao i do sada - svako će uspeti da pogodi ponešto.