Od pravljenja palačinki i razgovora sa "dvojnicima", preko pogađanja slenga "generacije Z" i objašnjavanja da je "politika ozbiljna stvar", političari u Srbiji u jeku predizborne kampanje daju sve od sebe da uz viralne "zvukove", filtere i šarene stikere pronađu zajednički jezik sa najmlađim glasačima.
Slušajući savetnike koji poručuju da su "mladi na TikToku" i ugledajući se na srpske političke tiktokere-veterane poput Gorana Vesića (za ekipu sa TikToka - Sićve), nedavno su na toj društvenoj mreži kao po komandi iznikli brojni nalozi učesnika na predstojećim izborima.
Da magična formula za prilazak mladima u Srbiji ne postoji, međutim, pokazuje to što su srpski političari u TikTok nastupima neretko birali sasvim različit ton i pristup. I dok se međusobno optužuju za kreveljenje, nedostatak sluha, snishodljivost i manipulaciju, njihovi najmlađi birači ističu da im ove "prilagođene" političke poruke ipak ne pomažu da se opredele.
Vole sve što vole mladi
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić svoj nalog na TikToku nazvao je Ja sam Aleksandar. Verovatno zato što je ime Predsednik Srbije već zauzeo popularan humoristički nalog "zvanični profil nezvaničnog dvojnika predsednika", sa kojim je "pravi Vučić" odmah snimio TikTok "stič" (video odgovor, odnosno reakcija na tuđ video) koji je postao viralan (1,4 miliona pregleda).
"Stalno mi u poslednje vreme izlaze političari, pretpostavljam zbog ovih izbora. Najviše mi izlazi Vučić. Iako je meni lično to malo simpatično, mislim da je glupo da se političari, koji bi valjda trebalo da budu ozbiljni, glupiraju na TikToku", kaže za RT Balkan tinejdžer iz Valjeva.
Među najgledanijim tiktokovima predsednika Srbije nalazi se i video na kom pravi palačinke "za goste iz inostranstva" pred sajam vina "Vajn vižn" (975 hiljada pregleda).
"Vau - još jedan političar na TikToku!"
"Odlučio sam da Vam se obratim kao ozbiljnim mladim ljudima na ovoj mreži - vašoj mreži. Ja ne želim da vam se dodvoravam, ja želim da vas poštujem", poručio je, sa druge strane, bivši predsednik Srbije Boris Tadić u videu koji je od juče pogledalo 167 hiljada korisnika, napominjući tiktokerima da "ne očekuju od njega da peče palačinke, krevelji se i lupa šakom o šaku".
Vladimir (24) iz Zemuna kaže da bi političari svakako trebalo da koriste i ovaj vid komunikacije sa biračima, ali da bi više voleo da vidi konkretne rezultate njihovih aktivnosti, a ne praćenje trendova na aplikaciji.
"Osećam neki transfer blama kad pokušavaju da budu u toku sa TikTok trendovima kako bi preneli neku poruku, mnogo mi je bolje da prikazuju konkretne stvari koje 'obećavaju' i koje su uspeli da urade", navodi mladić.
Ministar finansija Srbije Siniša Mali nedavno je otvorio svoj profil rečenicom "Vau - još jedan političar na TikToku!", uz nekoliko (najmlađima) prepoznatljivih internet mimova.
"Rekli su mi da ovde, kroz mali format (kapirate, Mali), mogu da objasnim razne stvari o ekonomiji", poručio je Mali čiji je video u kom pogađa sleng koji koriste njegova deca prošle nedelje pregledan skoro milion puta.
I dalje ne znaju "ko, šta i koga zastupa"
Uprkos raznorodnim pokušajima da im se obrate na "njihovom jeziku" i "njihovoj aplikaciji", najmlađi birači poručuju da i dalje ne shvataju "ko, šta i koga zastupa".
"Svi pokušavaju da budu zanimljivi i duhoviti, ali nam se ne predstavljaju kako treba i ne upućuju nas u svoje stavove. Ne razumem se u politiku, ali mislim da TikTok nije mesto za političare, šalju pogrešnu poruku i koliko god pokušavaju da se približe omladini, samo prave lošu i posprdnu sliku o sebi", kaže Iva (18) iz Beograda.
Na pitanje da li joj se neki političar-tiktoker posebno izdvojio svojim nastupom ili porukom, Iva odgovara da im niko nije pomogao da se bolje upoznaju sa politikom njihove zemlje.
"Mislim da je ovaj korak bio nepotreban i nemam koga da izdvojim jer i dalje ne znam šta svako od njih zastupa. Raspitala sam se u odeljenju upravo i niko nije oduševljen tom idejom, svi imaju slično mišljenje kao i ja", objašnjava osamnaestogodišnjakinja.
Među najpraćenijim i najaktivnijim političarima na TikToku do sada su bili i Milica Đurđević Stamenkovski (profil Milica Zavetnica) i Boško Obradović sa po skoro pola miliona lajkova na toj društvenoj mreži.
Mladi u Srbiji definitivno ne spadaju u najrevnosnije i najsigurnije glasače. Međutim, u istraživanju Krovne organizacije mladih Srbije navedeno je otkriveno da je čak 65 odsto ispitanih glasača do 30 godina reklo da će 17. decembra izaći na izbore, što bi moglo da znači da brzinsko usmeravanje dela kampanje na najmlađe možda ipak ima nekog uticaja.