U pozadini najnovije afere "Mreža", zbog koje je smenjen hrvatski ministar privrede Davor Filipović, je energetski rat Mađarske i Hrvatske, piše danas zagrebački "Večernji list".
"Uz potencijalno kriminalni aspekt, možda važniji je politički krak priče koji upućuje na dva možda bitna zaključka: Prvi je da zastupnici (opozicionog) Mosta selektivno i nekritički u javni diskurs stavljaju narativ koji služi ostvarivanju privatnog interesa jedne osobe, pravdajući se borbom protiv korupcije, čime koriste političku poziciju u svrhu koja nije javni već njihov politički interes", piše list.
Drugi je, dodaju, da su, verovatno nesvesno, postali nečija marioneta u puno kompleksnijem strateškom repozicioniranju na energetskoj karti jugoistočne Evrope.
Činjenica je, piše list, da je Hrvatska, prvenstveno zahvaljujući svom geografskom položaju, nakon početka SVO i uvođenja sankcija Zapada na ruske energente postala zanimljiv partner zapadnim silama.
Realizacija LNG terminala na Krku, kao i naftovodni sistem s izvorom u morskoj luci postali su hrvatski adut u energetskom preslagivanju i prilika da usled mešanja karata Hrvatska zauzme značajniju poziciju nego što ju je imala do nedavno. Usled tog preslaganja i očekivane Hrvatske inicijative, Mađarska se našla u poziciji da izgubi svoju dugogodišnju dominaciju, piše "Večernji".
U tom kontekstu valja, kažu, postaviti i pitanje jesu li hrvatska politička scena i njeni akteri postali podložni prikrivenim uticajima i lobiranjima.
Međutim, nije Ina jedina tačka u kojoj se prepliću hrvatski i mađarski poslovni interesi, a polje sukoba značajno se proširilo nakon početka rata u Ukrajini i velike energetske krize koja je zahvatila Evropu, do juče zavisnu od ruskih energenata.
Nakon što je PPD (Prvo plinsko društvo) hrvatskog biznismena Pavla Vujnovca u novembru prošle godine zbog sankcija ruski gas zamenio američkim, ključne mađarske kompanije počele su da gube bitku u gasnom biznisu.
Desetogodišnjim zakupom kapaciteta na LNG terminalu PPD je Mađarima, prema grubim procenama, iz džepa izbio 36 milijardi evra prometa, piše "Večernji".