Srbija i Balkan

"Ne razumem": Slovenac pod sankcijama Velike Britanije zbog Srbije i Rusije

Kompanija posluje u skladu sa zakonskom regulativom Republike Srbije koju ni u jednom slučaju nismo prekršili ni u jednom članu. Smatramo da smo nezakonito stavljeni na ovu listu sankcionisanih preduzeća, kaže Aleš Luci za RT Balkan
"Ne razumem": Slovenac pod sankcijama Velike Britanije zbog Srbije i Rusijewww.globallookpress.com © Milos Vujinovic/Keystone Press Agency

Mreže zapadnih sankcija hvataju i građane zapadnih zemalja koji zapravo ne rade ništa nezakonito sa stanovišta međunarodnog ili prava država u kojima posluju, ali su prema "kaznenim merama" koje su te države uvele Rusiji preko noći proglašeni za "kršitelje".

Pojedini primeri razotkrivaju smušene mehanizme odlučivanja i kreiranja spoljnopolitičke strategije u zapadnim prestonicama Evrope povodom ukrajinskog sukoba. Tako je Velika Britanija nedavno objavila najnoviju listu "sankcionisanih" na kojoj se našlo 46 lica i kompanija zbog poslovanja sa Rusijom. Među njima je i srpsko preduzeće "Avio Hem" (Avio Chem) čiji je vlasnik Slovenac Aleš Luci.

Iz biografije sledi da je Luci završio srednju školu u Ptuju, po stručnoj spremi je elektrotehničar. U Ptuju ima za "EU & Adriatik region" (EU & Adriatic region) registrovanu još jednu firmu, i to kao privatni preduzetnik (Luci Aleš s.p.). Ta firma se očigledno nije našla na udaru britanskih sankcija kao njegova firma registrovana u Srbiji.

Prema zvaničnim finansijskim izveštajima, "Avio Hem" je u 2022. godini prihodovao 3,5 miliona dolara, što je više u odnosu na ukupnu zaradu koju je ostvario tokom prethodne četiri godine.

Iako je mesto gde bi morao da bude "istorijat" firme na sajtu matične kompanije "Aviostar" prazno, saznajemo da je "Avio Hem" osnovan decembra 2014. godine pod prvobitnim nazivom "Toms avijejšn Adrijatik d.o.o Beograd" (Thoms aviation Adriatic d.o.o. Beograd). Osnivač – državljanin Slovenije Aleš Luci. Od maja 2020. firma je registrovana na adresi beogradskog aerodroma "Nikola Tesla".

Češljanjem više hiljada carinskih podataka iz javne baze o međunarodnoj trgovini "Sinoimeks" (Sinoimex), istraživači američkog Radija Slobodna Evropa (RSE) utvrdili su da je ova slovenačko-srpska kompanija u Rusiju od početka SVO u Ukrajini izvezla robu u vrednosti od oko 3,1 miliona dolara. To je bio razlog da London uvede sankcije "Avio Hemu".

"Ne razumem šta ja imam sa Velikom Britanijom kad Srbija nema nikakve sankcije prema Rusiji niti ih je uvela", začuđen je Aleš Luci, vlasnik srpske podružnice slovenačkog "Aviostara", povodom vesti da je njegov "Avio Hem" završio na listi sankcionisanih privrednih subjekata kojom London mimo Evropske unije i Amerike kažnjava pojedince i kompanije za koje smatra da su "odgovorni za podršku ruskom vojnom delovanju".

Kompanija "Avio Hem" se inače bavi trgovinom avio delovima, popravkom letelica, ali i čišćenjem i dezinfekcijom aviona. Izvozi opremu za avione, najčešće delove za kabine, gume i potrošne delove za motore. Zemlje iz kojih je roba otpremana bile su, između ostalog i Sjedinjene Američke Države, Velika Britanija, Francuska…

Gotovo ceo izvoz firme "Avio Hem" završio je, prema podacima baze "Sinoimeks", kod dve povezane ruske avio-kompanije: "Siberija Erlajns (Siberia Airlines) i "S7 inženjering" (S7 inženjering).

Kompanija "Siberija Erlajns" registrovana je 1994. godine sa sedištem u Novosibirskoj oblasti, navodi se u podacima privredne baze "Spark" (Spark). U poslednjih godinu i po dana sklopila je više od 100 ugovora sa ruskim institucijama, proizlazi iz "Spark" baze.

"S7 Inženjering" je firma-ćerka "Siberija Erlajnsa". Ta kompanija, između ostalog, ima potpisane ugovore sa ustanovom "Specijalni vazduhoplovni eskadron Rusije, Uprava za poslove predsednika Ruske Federacije". Prema dostupnim podacima, Britanija je srpsku firmu slovenačkog preduzetnika sankcionisala zbog "izvoza robe u Rusiju". Međutim, ta firma Aleša Lucija ne bavi se samo prodajom avio delova.

"Avio Hem" obavlja i celu paletu različitih drugih poslova, a to su pre svega čišćenje aviona, dezinfekcija unutrašnjosti kabina i prostora za putnike (sedišta, stočića za posluživanje, uzglavlja) a uz to i bojenjem, lakiranjem i poliranjem spoljašnosti aviona… Zato nije jasno zbog čega je preduzeće zapravo sankcionisano, a to nije jasno ni vlasniku Alešu Luciju koji nam povodom vesti koja je stigla preko Lamanša kazao da u preduzeću trenutno sprovode internu istragu čija je svrha da se otkrije u čemu je problem.

"Smatram da su nas potpuno pogrešno dodali na listu sankcionisanih kompanija. Na tržištu poslujemo gotovo 10 godina, bavimo se prodajom avionskih delova i proizvoda za potrebe ove industrije još od 2014. Usluge pranja aviona radimo od 2017, dezinfekcije od 2019, usluge poliranja i od 2021, a uslugama linijskog održavanja bavimo se od 2022. godine. Zapošljavamo skoro 80 ljudi. Svi zaposleni primaju normalnu naknadu za rad. Kompanija posluje u skladu sa zakonskom regulativom Republike Srbije koju ni u jednom slučaju nismo prekršili ni u jednom članu. Smatramo da smo nezakonito stavljeni na ovu listu sankcionisanih preduzeća", rekao je Luci za RT Balkan.

Iako srpski ogranak firme slovenačkog preduzetnika, kako tvrdi, nije uključen u poslove povezane sa ratom, već sa prodajom opreme za avione, kao i čišćenjem istih, britanske vlasti očigledno smatraju da ruski putnički avioni koji sleću na beogradski aerodrom i prevoze putnike (koji se tokom višesatnih letova znoje, jedu, kašlju, vrše fiziološke potrebe u sanitarnim prostorijama…), a koji legalno saobraćaju po svetu – treba da lete neočišćeni, prljavi, puni bakterija i virusa… Čini se da je službeni London uveren da bi širenje raznih boleština, prevashodno u Srbiji i Rusiji – pridonelo posustajanju "ruske ratne mašinerije".

Radi se o apsurdnoj politici sankcija koja sigurno neće postići nijedan od zadatih ciljeva. Uprkos tome je medijski propagandni stroj Zapada u vidu objave na portalu RSE Slovenca koji posluje u Beogradu proglasio za deo "ponovljenih pokušaja Rusije da zaobiđe i nadoknadi jasan uticaj koji sankcije Ujedinjenog Kraljevstva imaju na njene ratne napore".

Kakvu vezu ima prodaja avio delova za civilne, a ne vojne avione, kao i dezinfekcija prljavih sedišta putničkih aviona sa ratom u Ukrajini - autori te "udarne vesti" nisu objasnili.

Vlasnika srpskog ogranka slovenačke firme Aleša Lucija takav pristup Velike Britanije, kaže, ni ne čudi, iako tvrdi da i kompanije iz Engleske i Amerike rade isti posao sa ruskim kompanijama kao i "Avio Hem".

Po svemu sudeći radi se ne samo o aktuelnim, nego i prošlim poslovima, jer Luci tvrdi da je prestao da sarađuje sa ruskim kompanijama i pre sedam meseci poslao interno elektronsko pismo u kome je zaposlenima sugerisao da ne odgovaraju na potražnju iz Rusije. Uprkos tome neke poslove je morao da "dovede do kraja jer je za njih dobio avans", rekao je Luci za RSE.

Zanimljivo je da je RSE koji je lansirao vest o sankcionisanoj srpskoj firmi, "zaboravio” da javnost upozori na važnu "sitnicu": da su sankcije Velike Britanije sa stanovišta međunarodnog prava nezakonite i da predstavljaju pravno nasilje i mešanje u unutrašnje poslove Srbije i Rusije. Po međunarodnom pravu su, naime, pravno valjane samo sankcije koje je uveo Savet bezbednosti Ujedinjenih nacija koji o tome nikada nije ni raspravljao.

image