Srbija i Balkan

Leteći vatrogasci iz Rusije: Protivpožarni helikopteri Ka-32

Ono po čemu se Ka-32 izdvaja od ostalih letelica je njegova konstrukcija izrađena od titanijuma i kompozitnih materijala, što ga čini izrazito otpornim na koroziju i pogodnim za operacije na moru
Leteći vatrogasci iz Rusije: Protivpožarni helikopteri Ka-32© www.rhc.aero

Tokom jučerašnjeg požara koji je zahvatio kineski tržni centar u bloku 70 na Novom Beogradu, ključnu ulogu u gašenju vatrene stihije, između ostalog, imali su protivpožarni helikopteri ruske proizvodnje Ka-32 iz sastava helikopterske flote MUP-a Srbije.

Ovo je prvi slučaj angažovanja jednog od dva protivpožarna helikoptera iz Rusije, koji su našoj zemlji isporučeni u septembru 2022, odnosno 2023. godine. Primarna namena ovih letelica je gašenje požara, ali se zbog svojih tehničko-taktičkih karakteristika, konkretno ogromne nosivosti, mogu koristiti za transport spoljnih tereta velikih dimenzija i težina.

Razvojni put Ka-32

Ka-32 pripada porodici helikoptera nastalih razvojem sovjetskog palubnog višenamenskog mornaričkog helikoptera Ka-27, konkretno spasilačke verzije Ka-27PS. Prvi let prototipa Ka-32 obavljen je 24. decembra 1973, dok je prvi serijski primerak poleteo 8. oktobra 1980. godine. Nakon državnih i eksploatacionih ispitivanja koja su trajala do 1987. godine, Ka-32 uveden je u operativnu upotrebu sovjetskih službi.

Prethodno je Ka-32 morao ad ispuni nekoliko taktičko-tehničkih zahteva poput maksimalnog trajanja leta od 4,5 časa, nosivosti od četiri tone unutrašnjeg ili pet tona spoljašnjeg tereta, doleta od 300 km sa tri tone unutrašnjeg tereta i brzinu krstarenja između 220 i 230 km/č.

Od dodatne opreme, helikopter je na raspolaganju imao sistem protiv leđenja, uređaj za navigaciju, osmatrački radar, a odstranjivanje naoružanja i specijalnih sredstava za protivpodmorničko ratovanje prisutnih kod prethodnika Ka-27, omogućilo je veću nosivost i rezervoar za gorivo.

Zahvaljujući tome u periodu između 1983. i 1985. godine, dakle tokom faze ispitivanja, Ka-32 je postavio nekoliko svetskih rekorda i to plafon leta od 8.520 m, visinu leta od 7.305 m sa teretom od 1.000 kg i 6.400 m sa teretom od 2.000 kg, kao i u domenu vremena potrebnog za penjanje na visine od 6.000 i 3.000 metara. 

U međuvremenu je razvijeno nekoliko verzija, civilnih i vojnih, za izviđanje, potragu i spasavanje, kao i varijanta po kojoj je Ka-32 postao svetski poznat - protivpožarna. U pitanju je Ka-32A1 konstruisana 1993. godine, koja je opremljena protivpožarnim vedrom, modularnim podvesnim sistemom za gašenje požara kapaciteta 5.000 litara  i horizontalnim teleskopskim vodenim topom.

Nedugo nakon prve, pojavila se i novija protivpožarna verzija pod oznakom Ka-32A11BC, inače sertifikovana u Kanadi 1997-1998. godine, odakle i potiče upečatljiva oznaka BC - Britanska Kolumbija (British Columbia), tj. naziv jedne od kanadskih pokrajina. Nova verzija je 2009. godine dobila i sertifikat evropske agencije za bezbednost (EASA) čime je omogućeno da ovi helikopteri lete i u zemljama EU, a Srbija je od Ruske Federacije dobila upravo varijantu Ka-32A11BC (u nastavku Ka-32).

Titanijumska konstrukcija i koaksijalni rotori

Ono po čemu se Ka-32 izdvaja od ostalih letelica je njegova konstrukcija izrađena od titanijuma i kompozitnih materijala, što ga čini izrazito otpornim na koroziju i pogodnim za operacije na moru. Takođe, odsustvo repnog rotora nadomešteno je sa dva noseća koaksijalna rotora (suprotno rotirajuća), koji doprinose da letelica bolje iskoristi njihovu snagu i podigne više tereta, što je ogromna prednost kada se koristi za gašenje požara.

Prednost koaksijalnih rotora ogleda se i u većoj upravljivosti, stabilnosti i preciznosti pri letenju zbog čega se Ka-32 može koristiti na nepristupačnim lokacijama čak i pri jakim vetrovima promenljivog smera. Lopatice rotora su takođe kompozitne i mogu se preklapati, što je korisno kada su helikopteri stacionirani na mestima gde nema mnogo prostora.

Posadu letelice čine dva čoveka, a pilotiranje može obavljati i samo jedan od njih. Pored kokpita, unutar helikoptera nalazi se pregradom odvojena transportna kabina u koju se može smestiti jedna od nabrojanih stavki: 13 ljudi, dva nosila ili šest sedišta za povređena lica, teret težine do 3.700 kg, rezervoar sa vodom kapaciteta oko 3.000 l i rezervoar za pravljenje pene kapaciteta 151 l.

Pogonski sklop se sastoji od dva turboelisna motora "klimov" TV3-117VMA, poletne i maksimalne snage 2.200, tj. 2.400 ks. Maksimalna poletna masa je 11.000 kg, odnosno 12.700 kg sa spoljašnjim teretom, dok je maksimalna brzina 260 km/č, brzina krstarenja 245 km/č ili 200 km/č ako treba da ostvari najveći dolet od 650 km. Za razliku od početne verzije, plafon leta je 5.000 m, a životni vek iznosi čak 32.000 sati.

U "oružanu komponentu" za gašenje požara spadaju glavni rezervoar sa pumpom i vedrom, horizontalni teleskopski vodeni top i bočni top za mešanje vode i pene. Vreme za punjenje glavnog rezervoara je svega 65 sekundi, a interesantno je da se topom mogu gasiti požari na udaljenostima do 42 m od rotora helikoptera i to pri brzini izbacivanja vode ili mešavine sa penom od 63 litre u sekundi. 

Zbog svoje pokretljivosti i bogatog arsenala opreme za gašenje požara, Ka-32 se može koristiti u izuzetno nepristupačnim oblastima poput gusto naseljenih urbanih sredina, planinskim i šumovitim predelima, moguće je obaviti sletanje i poletanje sa relativno malih plovila, platformi i nepripremljenih lokacija i to pri dimu velike gustine. Pored standardne vatrogasne opreme, na letelicu je moguće ugraditi više od 40 različitih opcija, uključujući sistem za vertikalno gašenje požara.

Takođe, interesantno je da se različite verzije Ka-32 nalaze u operativnoj upotrebi vojnih i civilnih službi širom sveta, a neke od država korisnika su: Alžir, Vijetnam, Laos, Južna Koreja, Indonezija, Španija, Kanada, Turska, Kina, Švajcarska i Japan.

image