Odredba po kojoj roditelji, ukoliko nisu zadovoljni radom nastavnika, mogu da ulože prigovor i da od škole traže proveru njegovog rada izazvala je buru u javnosti. Novo pravilo, iz jednog od tri pravilnika Ministarstva prosvete, očigledno nisu svi jednako razumeli, pa su oprečna i mišljenja predstavnika sindikata obrazovanja o članu 5 Pravilnika o ocenjivanju učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju.
Dok deo profesora smatra da će im doneti velike probleme, da je na taj način profesija dodatno degradirana i da će pritisak roditelja na njih da poklanjaju ocene biti još veći, drugi u toj odredbi ne vide ništa loše.
Kažu da su i do sada roditelji mogli da prijave nastavnika inspekciji, ukoliko nisu bili zadovoljni njegovim radom i da su to uglavnom činili anonimno, a da su sada ustanovljene jasne procedure, koje u suštini komplikuju taj postupak čime "štite nastavnike" od pojedinačnih neosnovanih prijava pojedinih roditelja.
Na meti kritike našao se član 5 u kojem piše da "u slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada, vrednovanje, praćenje, proveravanje i ocenjivanje učenika ne sprovodi u skladu sa zakonom i Pravilnikom o ocenjivanju, škola sprovodi proceduru u kojoj se utvrđuje njegova odgovornost i preduzimaju se odgovarajuće mere".
Kakva je nova procedura?
Novim pravilnikom uspostavljena je procedura po kojoj se roditelji nezadovoljni radom nastavnika obraćaju dopisom odeljenskom starešini preko svojih predstavnika u Savetu roditelja. Odeljenski starešina o tome obaveštava nastavnika, nadležno stručno veće i direktora.
Nastavnik na čiji rad je uložena primedba se izjašnjava, ispituju se navodi, a zatim stručno veće dostavlja svoje mišljenje direktoru. On zajedno sa stručnim saradnikom i sekretarom škole razmatra mišljenje i donosi odluku o prihvatanju ili odbijanju žalbe roditelja.
U pravilniku se navodi da ukoliko je primedba bila osnovana, pravi se plan pojačanog instruktivno-pedagoškog uvida u rad nastavnika, tako što planiraju posetu i predlažu mere za otklanjanje nepravilnosti imajući u vidu najbolji interes učenika. Roditelji mogu da se obrate i nadležnoj školskoj upravi, ukoliko nisu zadovoljni odlukom direktora.
Vučić: Potrebni su nam nastavnici koji su slobodni
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić poručio je danas da treba još jednom razmisliti o odluci da roditelji ocenjuju nastavnike navodeći da "ne treba da razmazimo decu i da nam roditelji vode škole".
"Znam da kada se donose pravilnici o odnosu prema nastavniku, nastavi, na tome rade stručni ljudi, ali kao predsednik, zamolio bih sve da još jednom razmisle o odluci da roditelji ocenjuju nastavnike. Nama su potrebni nastavnici potpuno slobodni, ti ljudi bolje od nas svih drugih roditelja znaju kako je potrebno da se radi sa decom", objavio je Vučić na instagram nalogu @budućnostsrbijeav.
Vučić je zamolio i Vladu Srbije, ali i sve prosvetne institucije da još jednom razmisle o svim ovim pravilima. Zaključio je da su nastavnici ti u koje, kako je rekao, moramo imati najveće poverenje, roditelji su tu da pomognu, a ne da odlučuju umesto nastavnika.
Nastavnici u dve kolone
Granski sindikat prosvetnih radnika Srbije "Nezavisnost" tražio je da se sporni član u pravilniku briše, ali kažu da Ministarstvo prosvete za to nije imalo sluha.
"I do sada su nastavnici bili pod ogromnim pritiskom, a sada su otvorena vrata da se taj pritisak dodatno pojača. Svi mogu da raspravljaju o radu nastavnika i njegovom ponašanju. S punim pravom su kolege zabrinute za posao koji obavljaju, kako da se ophode, da li će zbog ocene ili načina kako predaju doći pod lupu nadređenih u školi", kaže Jasminka Marić iz Granskog sindikata prosvetnih radnika Srbije "Nezavisnost".
Sa druge strane, predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije Dobrivoje Marjanović za RT Balkan kaže da ovo možda nije najbolje rešenje, i da verovatno postoji i bolje, ali ističe da se uvođenjem ovakvih procedura štite nastavnici.
"Videćemo kako će se pokazati u praksi. Bude li bilo anomalija, mi ćemo reagovati. I do sada su roditelji podnosili prigovor na rad nastavnika direktoru škole ili direktno Ministarstvu prosvete i to su obično činili anonimno i pojedinačno", navodi Marjanović.
On kaže da pravilnik komentarišu ljudi koji nisu učestvovali u njegovoj izradi, i koji ne znaju šta se samim pravilnikom htelo postići.
"Dok nastavnik dokaže da radi po zakonu prođe kroz pakao. Želeli smo to da sprečimo. Sada ne može jedan roditelj da podnese prijavu, već na ocenjivanje i rad nastavnika mogu da se žale tek kada polovina roditelja unutar odeljenja potpiše prijavu. Mi smo ovim omogućili da se autoritet nastavnika ne ruši baš tako lako", tvrdi Marjanović.
Smatra da je ta odredba u pravilniku pogrešno protumačena od nekih njegovih kolega i da to nikako nije kontrola rada nastavnika od strane roditelja.
"Nema sankcija, niti suspenzije za nastavnika, sve do okončanja postupka. Sada neko nešto što je dobro, hoće da predstavi kao loše. Mi hoćemo da sarađujemo sa roditeljima, a ne da pravimo rovove, ali neko želi da to predstavi loše", ukazuje predsednik sindikata.
On kaže da su ove izmene predložili nadležni u Ministarstvu prosvete, zato što su bili "zatrpani anonimnim prijavama i žalbama na rad nastavnika od strane roditelja".
"Morali su da reaguju, slali su to direktorima, oni su ljude provlačili kroz proces koji nimalo nije prijatan. Suspendovali su ih na pet dana dok se ne okonča postupak. Nastavnik bi prošao kroz tu problematičnu situaciju, a kada bi se ispostavilo da je prijava bila nakaradna i neosnovana, tog trenutka bi se vraćao na posao, ali bi ostajala trauma koju je proživeo", objašnjava Marjanović.
On kaže da je ideja ministarstva bila da se smanji broj prijava prosvetnoj inspekciji, a Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije da zaštite kolege. Pitanje je, međutim, koliko su u tome uspeli s obzirom da nova pravila ne tumače svi prosvetni radnici kao podršku, već da strepe od još jačeg roditeljskog pritiska da četvorke u dnevniku postanu petice.