Pripadnici saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova sprovodiće od danas do 17. marta međunarodnu akciju pojačane kontrole saobraćaja, koja će biti usmerena na kontrolu korišćenja sigurnosnog pojasa tokom vožnje, kao i načina prevoženja dece u vozilima.
Kako je saopšteno iz MUP-a, tokom akcije koja se istovremeno sprovodi u 30 evropskih zemalja članica organizacije Mreža saobraćajnih policija Evrope saobraćajna policija će preduzimati mere prema svim vozačima koji za vreme vožnje u motornim vozilima ne budu koristili sigurnosne pojaseve, na prednjim i zadnjim sedištima vozila, kao i prema svim osobama koje decu budu prevozile na nepropisan način.
Zašto je važno korišćenje sigurnosnog pojasa
Procenjuje se da je svaka peta osoba poginula u saobraćaju jer nije imala vezan pojas, kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja za RT Balkan i dodaje da se "zbog nekorišćenja pojasa – gine".
Kako je rekao, od 500 poginulih u proseku na godišnjem nivou, oko 100 ljudi smrtno strada jer nisu imali vezan pojas. Objasnio je da ako vozilo koje se kreće brzinom od 50 km/č udari u neku nepokretnu prepreku, vozač i putnici će unutra trpeti istu silu kao da je vozilo palo sa 10 metara visine.
"Ako nemate vezan pojas i dogodi vam se ovakav sudar, vi ne možete da se zadržite niti rukama za volan niti o instrument tablu, kao ni o sedište ako sedite pozadi. To su tako jake sile, tako jaka usporenja da ćete vi po inerciji nastaviti da se krećete ka napred", naglasio je Okanović.
"Ubica sa zadnjeg sedišta"
Ako sedite na zadnjem sedištu, objašnjava Okanović, a nemate vezan pojas, nastavićete kretanje ka onome ko se nalazi ispred vas, a to je vozač ili suvozač.
On je dao primer da je to kao da se neko zaleti u punom trku i udari drugu osobu u leđa i dodao je da je ovo "još gore od toga".
"Oni koji su na zadnjem sedištu nevezani, oni su veći problem i veća opasnost od onog koji su napred", napominje Okanović.
"Deca najviše stradaju u saobraćaju kao putnici"
Ako pričamo o deci, naglašava Okanović, već 10 godina unazad najviše stradaju u saobraćaju u svojstvu putnika i to, pre svega, zato što nisu bili vezani, odnosno "nisu bili u auto-sedištu".
"Pri brzini od 60 km/č, kada dođe do čeonog sudara, odnosno udara u neku nepokretnu prepreku, masa putnika postaje 20 puta veća. Priliko sudara to su jake sile i jaka usporenja da roditelj ne može da zadrži dete u svojim rukama. Dete će sigurno izleteti iz ruku roditelja, a ako nije u naručju, dete će svakako nastaviti slobodno da se kreće i udariće ili u instrument tablu ili će proleteti kroz šoferšajbnu. Dete će se teško povrediti ili će nastradati", dodao je on.
Oštre kazne
Što se tiče kazni za nekorišćenje auto-sedišta, Okanović kaže da se kazne kreću od 10.000 do 120.000 dinara, u zavisnosti da li dete nije bilo vezano ili se prevozilo na mestu suvozača, ili na mestu vozača, ili na mestu koje uopšte nije predviđeno za prevoz putnika.
"Imali smo takođe slučajeve da je dete prevoženo u prtljžniku ili na krovu, onda su tu kazne koje idu do 120.000 dinara", naglasio je Okanović.
Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, ukoliko se dete prevozi u krilu na prednjem sedištu, predviđena je kazna od 20.000 do 40.000 dinara. Uz to ide i pet do sedam kaznenih poena.
Pravilnik o bezbednosnim sedištima
Pre nekoliko godina na snagu je stupio Pravilnik o bezbednosnim sedištima, kojim se propisuje način prevoženja dece u bezbednosnom sedištu i uslovi koje ono mora da ispunjava.
Pravilnikom je propisano da bezbednosno sedište mora biti homologovano, odnosno da najmanje ispunjava jednoobrazne tehničke uslove propisane UNECE pravilnicima 44/03 ili 129.
Takvo sedište mora da nosi oznaku "E", sa odgovarajućim brojem države koja je izdala homologaciju, homologacioni broj, naziv kategorije bezbednosnog sedišta, masu, odnosno visinu deteta.
Bezbednosna sedišta dele se u dve klase – potpuno (integralno – može se pričvrstiti sopstvenim kaiševima) i nepotpuno (neintegralno – zahteva upotrebu sigurnosnog pojasa vozila).
Bezbednosna sedišta se, prema težini deteta, razvrstavaju u pet grupa.
Grupe sedišta:
Grupa 0 – za bebe lakše od 10 kg
Grupa 0+ – za decu težine manje od 13 kg
Grupa I – za decu koja su teška od 9 do 18 kg
Grupa II – za decu koja imaju od 15 do 25 kg
Grupa III – za decu težine od 22 do 36 kg
Kada auto-sedište može da bude postavljeno na suvozačevo mesto
"Deca do tri godine mogu da se voze na prednjem sedištu, ukoliko je sedište okrenuto ka nazad i ako je isključen vazdušni jastuk za to sedište", objasnio je Okanović, naglasivši da je to prepisana evropska direktiva.
Kako objašnjava, za decu od preko godinu dana se retko i prave sedišta koja mogu biti okrenuta ka nazad i dodaje da su uglavnom to korpe ili "jaje" za bebe.
"To je zbog toga jer jer je procenjeno da ukoliko je roditelj sam sa detetom u vozilu, a dete se zaplače ili zagrcne, vrlo je opasno da se vozač okreće ka bebi", naglašava Okanović.
Dokad deca treba da se voze u auto-sedištu
Okanović kaže da su deca u obavezi da budu u bezbednosnim sedištima dok ne dostignu visinu od 135 cm, jer dete od 135 cm i više već može da veže pojas, a da mu prelazi preko ramena.
"Suština jeste da mu pojas kada ga veže ne prelazi preko vrata. Bitno je kada dete sedne i veže pojas bez ikakvog dodatka, da gornji deo pojasa prelazi preko ramena, jer ako prelazi preko vrata u slučaju čeonog sudara ili prevrtanja, ukoliko je gornji deo pojasa na detetovom vratu pojas može dodatno da povredi ili usmrti dete", naglašava Okanović.
Šta kažu brojke?
Rezultati najnovijih istraživanja koje je sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja pokazuju da je u Srbiji procenat korišćenja pojasa na prednjim sedištima oko 85 odsto, a na zadnjim 17.
Istovremeno, svega 60 odsto roditelja prevozi svoju decu u vozilima na zakonom propisan način.
U 2023. godini, više od 100 poginulih vozača i putnika u putničkim vozilima nisu koristili sigurnosni pojas u trenutku saobraćajne nezgode.
U istom periodu, zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa sankcionisano je više od 172.000, a zbog nepropisnog prevoženja dece 4.200 učesnika u saobraćaju.
Vozač i putnici u motornom vozilu u kome su ugrađeni, odnosno postoje mesta za ugradnju sigurnosnih pojaseva, dužni su da u saobraćaju na putu koriste sigurnosni pojas na način koji je predvideo proizvođač vozila.