Srbija i Balkan

HDZ uhvaćen da kupuje lajkove iz Vijetnama na Fejsbuku: Greška pi-ar početnika, ili diverzija?

Moguće je da ih je u ovom izbornom napucavanju neko dobro nasapunjao, a možda im samo neki rođak vodi pi-ar i društvene mreže, navode stručnjaci
HDZ uhvaćen da kupuje lajkove iz Vijetnama na Fejsbuku: Greška pi-ar početnika, ili diverzija?© Stipe Majic/Anadolu Agency via Getty Images

Da vladajuća Hrvatska demokratska zajednica (HDZ) premijera Andreja Plenkovića kupuje pratioce i lajkove iz Vijetnama na društvenim mrežama, zapalo je za oko tamošnjoj javnosti.

Naime, na to se posumnjalo usled velikog broja simpatizera koje ova stranka ima u Vijetnamu, od kojih su neki poput Lê Yến My, Hồ Lan Phuong Vân i Phi Tai Trinh na Fejsbuku "lajkovali" objavu o stranačkom skupu HDZ-a na kome je, kako su se pohvalili, bilo prisutno oko 1.800 ljudi. 

Zagrebački "Jutarnji list" ovim povodom je razgovarao sa stručnjacima za digitalno oglašavanje i zatražio objašnjenje da li je HDZ-ov skup zaista toliko popularan među Vijetnamcima ili se radi o veštačko prikupljenim reakcijama na Fejsbuku.

Stručnjak za digitalni marketing Marin Zlatarić kaže da se najčešće kupuju profili iz Bangladeša i Indije, a HDZ se sad možda odlučio za one iz Vijetnama jer su još jeftiniji.

"To je verovatno najjeftinija opcija. 0,001 dolara po lajku", kaže Zlatarić.

Do mnogih servisa za kupovinu Fejsbuk lajkova je moguće doći jednostavnim korišćenjem pretraživača. Lajkovi se najčešće kupuju u paketu, a cena zavisi od količine željenih reakcija, geografskom području, o tome koliko profil izgleda "prirodno", da li je reč o automatizovanim botovima ili o stvarnoj osobi koja ručno reaguje na objave.

Neki servisi čak nude i garanciju da lajkovi neće opasti, odnosno da objava neće izgubiti lajkove tokom vremena.

"Što se tiče ove situacije s vijetnamskim profilima na HDZ-ovom Fejsbuku, to je napravio neko nestručan u vođenju društvenim mrežama (verovatno im neki rođak vodi pi-ar i društvene mreže). Imaju budžet i mogu lažno povećati doseg na Fejsbuku. Moguće da su se odlučili za takav potez jer im je račun 'šedovbend', što znači da je Fejsbuk procenio da krši njihova pravila i automatski ograničio vidljivost sadržaj. To se često događa s poslovnim računima političkih stranaka. Ako su stvarno 'šedovbend', onda su možda hteli da poprave tu situaciju tako što će kupiti lajkove i stvoriti bar privid podrške", kaže Zlatarić.

To im se, kaže, moglo obiti o glavu.

Informatički stručnjak Lucijan Carić ističe da postoji mogućnost da je HDZ-u to neko smestio.

"Moguće je kupiti lajkove za druge i možda se ovde to dogodilo. Moguće je da ih je u ovom izbornom napucavanju neko dobro nasapunjao. Ali, sumnjam da je stvarno tako. Ovo mi više izgleda kao neprofesionalan potez početnika koji upravlja nalogom HDZ-a na društvenim mrežama. Kupovanje lajkova nije ništa neuobičajeno, to je praksa kojom se mnogi koriste. Ali, blesavo je kada se to radi na ovakav očigledan način. To se može napraviti mnogo inteligentnije i suvislije. Nije prvi, a ni poslednji put da ćemo videti kupovinu lajkova tokom izborne kampanje", kaže Carić za "Jutarnji list".

image