Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović je izjavila da će sutra u Beogradu programom pod nazivom "Buđenje" biti obeležena prva godišnjica masovnog ubistva u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar", kada je 3. maja 2023. živote izgubilo devet učenika i radnik obezbeđenja škole.
Đukić Dejanović je istakla da će sutra, pre svega porodice ubijene dece, imati priliku da dostojanstveno izraze svoju bol, sećanje i patnju.
Ministarka je za RTS rekla da će svaki 3. maj biti dan ogromne tuge i sećanja na žrtve.
"Pitanje 'zašto' nikada neće dobiti potpuni odgovor, posebno ga neće dobiti oni koji su najviše pogođeni u ovoj traumatičnoj situaciji, a to su roditelji i porodice dece pred kojom je trebalo da bude čitav život", rekla je Đukić Dejanović.
Ministarka je rekla da će "Buđenje" biti simboličan naziv za program kojim će se sutra obeležiti godišnjica masovnog ubistva u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar".
"Sam početak obeležavanja ili buđenja sutrašnjeg dana biće vezan za mogućnost da se oni koji su u takvoj potrebi nađu na mestu gde se zločin i dogodio. I to u jednoj prostorno-likovnoj konstrukciji gde će dostojanstveno moći da izraze svoj bol, svoje sećanje, svoju patnju na način kako oni to misle", rekla je ministarka prosvete.
Ona je navela da će najpre to moći da učine samo roditelji i najbliži članovi porodice, a posle i građani koji budu imali tu potrebu.
Posle toga je planirano da od 9 do 19 sati u Tašmajdanskom parku, kod spomenika Desanke Maksimović, bude tzv. manifestacija forum.
"Jedan proaktivan odnos komunikacije članova Radne grupe i svih onih koji imaju potrebu da pošalju bilo kakvu poruku kako bi mogao da izgleda taj komemorativni doživljaj svih narednih dana i godina 3. maja, na koji način bi mogao da izgleda sam centar, na koji način zapravo razmišljamo o tome 'zašto' i na koji način razmišljamo o tome na koji način negovati dostojanstveno sećanje na žrtve", istakla je Đukić Dejanović.
Ministarka je rekla da će se u 20 časova na Tašmajdanu, ako vremenske prilike dozvole, a ako ne to će onda biti u SKC-u, poslati scensko-muzička poruka.
U vreme kada su se zločini dogodili u OŠ "Vladislav Ribnikar" i u okolini Mladenovca svi ekrani biće tamni čitav minut, dodala je Đukić Dejanović.
Ministarka je rekla da glavnu reč u izgradnji memorijalnog centra treba da imaju roditelji ubijene dece.
"Smatram da porodice žrtava dominantno treba da, pre svega same, daju svoj stav, da možda čuju razmišljanja i stručnih lica i svih dobronamernih građana, prijatelja, svih onih koji su pogođeni, a to smo svi mi, ali da u definitivnim porukama, idejnim porukama, njihov uticaj treba da bude dominantan, a naravno da će stručnjaci osmisliti kako najkvalitetnije realizovati njihovu ideju", rekla je Đukić Dejanović.
Ona je navela da se vodi računa i o sadržaju poruka koje treba da pošalje sam taj centar.
"Vodi se računa o tome da se što veći broj dobronamernih razmišljanja o tome kako negovati sećanje na nevine žrtve, nevino stradale, uopšte označi i na koji način, ne samo poslati poruku u građevinskom, arhitektonskom smislu, što je jedno vreme bila tema za raspravu u javnosti, nego koje su praktično idejne poruke", istakla je ministarka.
Navela je i da će sutra na Tašmajdanu biti jedno sanduče gde će oni koji ne budu želeli da direktno komuniciraju - moći u pisanoj formi da ostave svoju poruku.
Ministarka je navela da je ova događaj naveo sve da doprinesu da vidljivost tema nasilja i bezbednosti dece bude veća.
"Mislim da su institucije sistema edukativne, da kažem edukativni subjekti škole, osnovne i srednje, podigle vidljivost teme i kod roditelja, i kod nastavnika, i kod dece. Veći broj pedagoga i psihologa u školama i njihova aktivnost, dali su izvesne rezultate u smislu sagledavanja prostog problema i posledica koje mogu biti toliko duboke i velike da čitavo društvo mora preduzimati sve više i više koraka da se minimiziraju", rekla je ona.
Đukić Dejanović je navela da je u tragičnim situacijama psihološka pomoć ključna, i da kada je u pitanju psihološka pomoć, mladi imaju manje predrasuda u odnosu na njihove roditelje.
"Mladi umeju da zavire u svoju dušu i u dušu svog drugara, posebno ako ih na to podstičemo, ali na jedan način koji nije naređivanje, nego kroz dijaloge. Mladi imaju potrebu ako im damo mogućnost da to ne bude u psihijatrijskoj ustanovi, nego bude u pozorištu, u nekoj kafeteriji gde inače vole da se okupljaju i od pojedinaca koje oni prihvataju", rekla je ministarka prosvete.
Ona je dodala da se sada nameće i problem deficita psihologa i pedagoga u školama.
"Nažalost, nemaju još sve škole i psihologe i pedagoge, ali nema škole koja nema ili jednog ili drugog stručnjaka ovog profila. Važno je da psiholozi i pedagozi edukuju nastavnike, ostale saradnike, roditelje, kako da prepoznaju, pruže pomoć i na vreme predosete ili posumnjaju da njihovo dete, njihov rođak, neko dete u školskom uzrastu ima neki psihološki problem koji se može završiti agresijom", ukazala je ministarka.
Đukić Dejanović je rekla da je ova školska godina bila školska godina dijaloga nastavnika i učenika neuporedivo više nego ranije, kao i da su sledeći koraci zapravo dalje produbljivanje aktivnosti vršnjačke edukacije.
"Da kompletan život u školama bude usmeren na vaspitnu, a ne samo na obrazovnu funkciju u još većoj meri nego što je to bilo u ovoj školskoj godini", istakla je Đukić Dejanović.