Srbija i Balkan

"Relativizacija" sa Ljiljanom Smajlović: Gost Vladimir Tabašević

Gost Ljiljane Smajlović govorio je o neprijatnom iskustvu na nedavnoj tribini, ali i o tome zašto se u delu javnosti insistira na "suočavanju sa prošlošću"
"Relativizacija" sa Ljiljanom Smajlović: Gost Vladimir Tabašević© РТ Балкан

U trećoj epizodi emisije "Relativizacija" Ljiljana Smajlović je sa piscem i dobitnikom NIN-ove nagrade Vladimirom Tabaševićem razgovarala o njegovom iskustvu tokom ratova devedesetih, šta za njega znači biti žrtva i kako se ta etiketa (zlo)upotrebljava u delu javnosti na prostoru bivše Jugoslavije.

Tema razgovora bila je tribina o suočavanju sa prošlošću, koja je održana u "Dorćol placu" 23. novembra, a u kojoj su učestvovali novinar Teofil Pančić, pisac Muharem Bazdulj i istoričar Dragan Markovina.

Tom prilikom održana je i promocija zbirke "Trenutak kada je meni počeo rat", u kojoj se nalaze priče autora sa prostora bivše Jugoslavije.

Bazdulj se tokom tribine našao na udaru kritike, zato što je rekao da ljudi iz Srbije nisu dovoljno zasupljeni u zbirci, navodeći Tabaševića kao predstavnika mlađe generacije srpskih pisaca koji su mogli da se nađu u toj zbirci.

Tabašević, koji dolazi iz mešovitnog srpsko-hrvatskog braka i koji je imao sam pet godina kada je rat počeo u njegovom rodnom Mostaru, ipak je preskočen.

Kada je reč o suočavanju sa prošlošću, Tabašević je rekao da je to nemački koncept, za koji su oni imali svoje istorijske razloge i motive. Pokušali su da ga prepišu i kod nas, ali je to urađeno previše "rogobatno".

"Sa svojim zlodelima iz ratova devedesetih Nemci se danas razračunavaju preko naše grbače", rekao je mladi pisac i dodao da se to radi tako što se nama pripisiuje krivica koja je upitnog porekla.

Citirajući Malapartea, Tabašević je rekao da "postoji rat sećanja među poraženima, pod paravanom mirnodopskih motiva". Kritikovao je i to što se u delu javnosti forsira "kopanje po traumatičnoj prošlosti".

On je kritikovao organizatore skupa zbog toga što ne žele da čuje mišljenje koje odudara od njihove "istine", pa tako ne iznenađuje reakcija na Bazduljeve izjave.

Na takvim skupovima uvek dolaze ljudi koji dele ista mišljenja, a Bazdulj je tu "namerno zaluato", zato i izaziva toliko negodovanje onih koji insistiraju na samo jednom tumačenju istorije.

"Oni su sami sebi dosadili u tom 'podrazumevanom razumevanju' problema", rekao je Tabašević.

Komentarišući izjavu hrvatskog istoričara Markovine da bi bilo "cinično" da ga je neko pozvao, pošto je on "mejnstrim", Tabašević kaže da oni "misle da su margina, i da im to daje moralnu superiornost".

"Nije poenta da li je nešto rečeno na Dorćol placu ili negde drugde, već da li se dopušta da se čuje i tuđe mišljenje", rekao je pisac. 

Ni druga strana nije ništa bolja, to su "silni ljubitelji Handkea, koji ni jednu njegovu knjigu nisu pročitali, i to je debakl", izjavio je Tabašević.

On je kritikovao i pojavu "samoviktimizacije", odnosno potrebe ljudi da budu "žrtve nečega", kako bi zauzeli superiorni položaj. 

"Kada se predstaviš kao žrtva imaš moralnu superiornost, to je potpuno neosvešćeno i samim tim je ideološka pozicija", rekao je Tabašević.

Dodaje da postoji interes da se na ovim prostorima postratna trauma neprestano reciklira, i da živi.

"Rat će trajati dokle god budu imali pravo da mi pričaju kako treba da se osećam zato što sam preživeo", zaključio je on.

image