Srbija i Balkan

Maturanti i srpska trobojka: Klinci koji znaju ko su i šta su

Danas su se u Beogradu, a i u drugim gradovima u Srbiji, vijorile srpske zastave – grmeli su trubači dok su maturanti proslavljali kraj školske godine
Maturanti i srpska trobojka: Klinci koji znaju ko su i šta su© Tanjug/SAVA RADOVANOVIĆ

Za učenike osmog razreda, kao i trogodišnjih i četvorogodišnjih srednjih stručnih škola, danas je poslednji nastavni dan u ovoj školskoj godini.

Veselo je danas bilo u celoj Srbiji. Deca su igrala, pevala i defilovala ulicama prestonice, ali i drugih gradova obučena u majice na kojima su im se drugari potpisali za dugo sećanje.

Ono što je mnogima zapalo za oko je da su mnoga deca ogrnuta srpskim trobojkama, pevaju rodoljubive pesme i uzvikuju "Kosovo je Srbija", a profesor istorije na Filozofskom fakultetu u Beogradu Miloš Ković ističe da je očigledno reč o nečemu što je generacijsko raspoloženje.

"Generacija roditelja ove dece vrlo često pripada onim generacijama koje su odrasle kroz komunizam, a onda i kroz to liberalno doba iz 2000-tih godina. Roditelji su vrlo često prozapadno orjentisani i okrenuti su materijalističkim vrednostima, a to je kultura sticanja", objašnjava Ković za RT Balkan.

Naglašava da je i u vreme komunizma, odnosno samoupravnog socijalizma materijalizam bio dominantna mantra.

"Bio je i patriotizam, ali je to bio samo i isključivo jugoslovenski patriotizam.
Pretpostavljam da je ovde reč o nekoj vrsti subkulture ili bolje rečeno kontrakulture generacije roditelja", kaže sagovornik RT Balkan.

Ističe da mladi ljudi srpske zastave, ideju kosovskog zaveta, pravoslavnu veru, srpsko rodoljublje vide kao jedu vrstu kontrakulture onome što zastupa generacija roditelja.

Naglašava, da u svakoj generaciji ima različitih raspoloženja i različitih uzoraka vrednosti orjentacije i dodaje kako misli da je to veoma važno.

"Naravno, osim u tom generacijskom smislu, stvar moramo da tumačimo i kroz istoriju i događaje i njihov uticaj na raspoloženje i na vrednosnu orjentaciju ljudi. Srpski narod se danas nalazi u ogromnim iskušenjima i mladi ljudi osećaju to neprijateljstvo kojim NATO koalicija i njeni partneri pritiskaju ceo srpski narod i posle Krajine, Sarajeva i Kosova i Metohije mislim da je to jedan zdrav, potpuno razuman odgovor na ovakva iskušenja", naglašava Ković.

Dakle, kada jedan narod shvati da ga je neko negde osudio na nestajanje ili na smrt, reaguje na ovakav način pojačanim rodoljubljem i patriotizmom.

Osvrnuo se i na maturante iz Crne Gore, koji su prošle godine takođe slavili uz "Vidovdan" i srpske zastave i naglašava da je ta zemlja najbolji primer tog stapanja ideologija koje su na prvi pogled nepomirljive – komunističke i ove najnovije liberalne.

"I to se dobro vidi u Crnoj Gori gde se nastavilo sa izgradnjom crnogorske nacije što je počelo pod Titom", naglašava Ković.

Osim toga, on tumači to što se desilo u Crnoj Gori sa nacionalnom konverzijom, kao jednu vrstu izraza i dokaza propadanja srednje klase.

"Tu pre svega mislim na duhovno propadanje i gubitak orjentira i time objašnjavam tu brzu promenu nacionalnog identiteta iz Srba u Crnogorce", naglašava Ković. 

Smatra da mladi tome pružaju otpor.

"Jasno je da dolazi jedno vreme u kome će ovi mladi ljudi stasavati i u kome će doneti malo drugačije vrednosti od vrednosti svojih roditelja, a te vrednosti mislim da će biti primarno pravoslavne i rodoljubive", naglašava on.

Srpska zastava je svetinja

Pisac i publicista Marko Tanasković kaže da je postao deža vi svakog proleća u vreme proslava matura slušati kuknjavu određenog dela javnosti kojoj smeta što se, uz zvuke trubača, razdragana srpska omladina kiti trobojkama i što pevaju rodoljubive pesme.

"Isto je kada se na balkonu gradske skupštine proslavljaju sportski uspesi i osvojene titule pa se onda javljaju neki pametnjakovići da prekore decu što slave uz Danicu Crnogorčević, a ne uz 'Igra rokenrola cela Jugoslavija'", kaže on.

Smatra da su neki ljudi i dalje mentalno zamrznuti u 1990-tim godinama, kada je sve srpsko bilo prokazano i kada se nekrofilski lamentiralo za Jugoslavijom.

Ističe da je sasvim normalno da se deca, posle duge identitetske krize i nacionalne hibernacije, vraćaju svojim korenima.

"Na sreću, biološki odumiru generacije koje su nosile crvene pionirske marame i koje su se zaklinjale drugu Titu. Atmosfera u društvu je bitno drugačija jer i sa državnog i političkog vrha dolaze poruke da je srpska zastava svetinja", napominje.

Isto tako, taj novi patriotski naboj kod mladih, kaže, deo je šireg globalnog trenda koji je u svojim tekstovima još pre nekoliko godina nazvao "tradicionalizmom kao novim pankom".

"To je vid pobune protiv raspomamljenog globalističkog liberalizma i nametnutog lažnog kosmopolitizma koji nas je, nakon Petog oktobra, doveo u ćorsokak. Generacija Zed prva je generacija koja je konzervativnija od svojih roditelja i to je sasvim logično s obzirom na to koliko se dugo klatno guralo u suprotnom smeru", smatra on.

"Ja ne znam da li su ti klinci sposobniji, kulturniji i pametniji od moje i prethodnih generacija, ali barem dobro znaju ko su i šta su. To je, u startu, velika prednost dok kreću na uzbudljivi i izazovni put kroz život", zaključuje on.

image