Svet

Zapad krivi Tursku za prekid isporuke sirove nafte preko Crnog mora

Najmanje 22 tankera sa sirovom naftom zasutavljena su u turskim vodama zbog nervoze oko osiguranja
Zapad krivi Tursku za prekid isporuke sirove nafte preko Crnog morawww.globallookpress.com © Salvamento Maritimo/Keystone Press Agency

Zapadni zvaničnici okrivljuju Tursku za prekid isporuke sirove nafte iz Crnog mora, ističući da nema razloga da se blokira saobraćaj kroz turske moreuze.

Najmanje 22 tankera sa sirovom naftom sprečena su da pređu turske vode zbog straha u Ankari da bi pošiljke mogle biti neosigurane zbog pravila koja zabranjuju da tankeri koji prevoze rusku naftu pristupe evropskom pomorskom osiguranju, osim ako se nafta ne proda za 60 dolara po barelu ili manje.

Ali dva zapadna zvaničnika rekla su da brodovima, od kojih je većina natovarena naftom iz Kazahstana, a ne iz Rusije, treba dozvoliti da prođu.

"Izgleda da svi osim jednog od dvadesetak natovarenih tankera sa sirovom naftom koji čekaju da pređu moreuze nose naftu kazahstanskog porekla", rekao je za "Fajnenšel tajms" jedan zapadni zvaničnik. "Cena ove nafte ne bi bila ograničena i ne bi trebalo da dođe do promene statusa njihovog osiguranja."

Nafta koju u Kazahstanu proizvode kompanije, uključujući "Ševron" i "EksonMobajl", izvozi se naftovodom preko Rusije do luka na ruskoj obali Crnog mora, gde se ukrcava u tankere za putovanje kroz turske vode do Sredozemnog mora. Njeno kretanje nije ograničeno sankcijama Zapada nametnutim Rusiji.

Turska je saopštila da je odluka Grupe sedam (G7) da odredi gornju cenu nafte povećala rizike neosiguranih plovila u njenim vodama i zatražila da svi tankeri koji prelaze moreuz dokažu da imaju važeće osiguranje za pokrivanje incidenata kao što su izlivanje nafte i sudari.

Međunarodna grupa "Pi end Aj klubovi", koja obezbeđuje prevenciju i osiguranje odštete za 90 odsto industrije, saopštila je da ne može da pristane na zahtev Ankare da garantuju pokriće, čak i ako se pokaže da je brod prekršio sankcije.

Zapadni zvaničnici branili su mehanizam za ograničavanje cena i tvrde da je zahtev Turske za dodatnim garancijama od pošiljalaca nepotreban, bez obzira da li je teret bio ruski ili kazahstanski.

"Politika ograničenja cena ne zahteva od brodova da traže jedinstvene garancije osiguranja za svako pojedinačno putovanje, kao što je propisano turskim regulativama. Ovi poremećaji su rezultat odluke Ankare, a ne politike ograničenja cena", rekao je zvaničnik uključen u ograničenje cena.

Zvaničnici brodarske industrije rekli su da je uprkos mehanizmu ograničenja cena - koji je osmišljen kako bi se, navodno, omogućio promet ruske nafte ali istovremeno ograničio pristup Moskve novcu kojim bi finansirala svoju specijalnu vojnu operaciju u Ukrajini -povećan rizik od plovila u turskom moreuzu bez osiguranja ili sa osiguranjem od manje kredibilnih dobavljača.

Rusija je saopštila da neće prodavati naftu nijednom kupcu koji pristane na ograničenje ena i okupila je, tvrde zapadni mediji, "flotu u senci" plovila kako bi zaobišla ograničenja i nastavila da isporučuje naftu u mesta kao što su Indija i Kina.

image