Restorani, kafići, prodavnice i druga mala preduzeća u Parizu trpe oštar pad prodaje jer se broj ljudi smanjuje pred Olimpijske igre, a dolazak turista i onih koji prate Olimpijske igre tek treba da nadoknadi odlazak lokalnog stanovništva.
Sumorni period za maloprodaju, zajedno sa upozorenjima na slabe prihode nekih avio-kompanija i hotela tokom događaja, bacio je sumnju na to koliko će ekonomske koristi Francuska imati od Olimpijskih igara u Parizu 2024, piše "Fajnenšel tajms".
Unutar sigurnosnog prstena duž obala Sene, nedostupnog za svakoga ko se nije prethodno registrovao uoči ceremonije otvaranja igara u petak, pad u broju klijenata još je drastičniji.
Neki vlasnici restorana su imali pad prodaje od 50 odsto u julu i bili su zabrinuti kako će namiriti kiriju i plate, rekao je šef lobija malih preduzeća CPME za region Pariza Bernar Koen Hadad.
"Znali smo da će biti teško za isporuke i zbog zatvaranja metroa, ali nismo očekivali ovoliki manjak francuskih i stranih turista", naveo je on.
Za ostala preduzeća pad prihoda iznosio je čak 70 odsto, prema hotelskim asocijacijama i drugim lobističkim grupama koje su tražile finansijsku pomoć sličnu onoj isplaćenoj tokom pandemije kovida 19.
"Ekonomska situacija za mnoge je već bila teška zbog inflacije i visokih troškova struje", rekao je Fransis Palombi koji je na čelu federacije komercijalnih kompanija, dodajući da su najave o zatvaranju čitavih ulica uticale na mnoge Parižane da pobegnu iz grada.
Uspostavlja se regionalni komitet za ispitivanje zahteva za odštetu, a predsednik Francuske Emanuel Makron u ponedeljak je rekao da će njegova prelazna vlada razmotriti posledice.
Iako neka preduzeća možda neće nadoknaditi gubitke, očekuje se da će se potrošnja povećati kada Olimpijske igre počnu, a ekonomisti i zvaničnici veruju da će svetska sportska manifestacija doprineti povećanju proizvodnje ove godine.
Nacionalni zavod za statistiku prognozirao je povećanje bruto domaćeg proizvoda za 0,3 procentna poena u trećem kvartalu, otprilike u skladu sa procenama međunarodne finansijske kompanije "Alijanc" o ukupnom povećanju BDP-a za 10 milijardi evra od turističke potrošnje i državnih investicija u infrastrukturu.
Egzodus lokalnog stanovništva pre početka igara bio je očekivan, iako je ekonomski efekat još veći nego što se očekivalo zbog odluke da se mnogi događaji održavaju u centru grada.
Avio-kompanije "Delta" i "Er Frans-KLM" upozorile su na pad prihoda od prodaje karata jer su turisti koji obično dolaze u Pariz tokom leta, ovog puta to izbegli da učine.
U sektoru ugostiteljstva, hotelska grupa "Akor", sponzor Olimpijade, očekuje skromno povećanje prihoda od igara ove godine od dva-tri odsto, ali se oslanja na dugoročni olimpijski efekat.
Nivo popunjenosti je sada gotovo 76 odsto, što je tri odsto više u odnosu na isti period prošle godine, prema podacima konsultantske kuće "Lajthaus". Ali cene soba koje se oglašavaju pale su za oko 44 odsto u odnosu na vrhunac pre oko godinu dana, što je raspršilo nade hotelijera.
Čak i van zatvorenog dela, posao slabo ide. Na Monmartru još uvek ima turista koji posećuju crkvu Sakre ker. Ahmed Alim koji radi na štandu za prodaju razglednica i suvenira kaže da je prodaja stabilna, ali da ima oko trećinu manje kupaca nego inače.
"Dugoročno, ovo će biti uspeh ako sve bude dobro, Pariz će videti milioni TV gledalaca i to će nadoknaditi ovaj mračan trenutak. Ali kratkoročno, ekonomskog buma nema", konstatuje Koen-Hadad.