Svet

Gužva u Bosforu: Više od 20 naftnih tankera čeka odobrenje Ankare da krenu put Mediterana

Usko grlo se stvara na važnom trgovačkom putu za naftu, koje bi, ako se ne reši, moglo da utiče na globalnu ponudu i poveća cene u krhkom trenutku za energetska tržišta
Gužva u Bosforu: Više od 20 naftnih tankera čeka odobrenje Ankare da krenu put Mediteranawww.globallookpress.com © Jonas Walzberg/dpa

Broj tankera koji čekaju u Crnom moru da prođu kroz istanbulski moreuz Bosfor, na putu ka Sredozemnom moru, porastao je na 19, dok ih je pred Dardanelima devet, saopštila je pomorska agencija "Trajbeka".

Gužva na plovnim putevima koje kontroliše Ankara, za koje su turski zvaničnici rekli da utiče na isporuke sirove nafte namenjene Evropi, privukla je pažnju zvaničnika britanske i američke vlade koji su sada u pregovorima sa Ankarom o pronalaženju izlaska iz đorsokaka.

Problem je povezan sa zapadnim ograničenjem cena ruske nafte koje je stupilo na snagu u ponedeljak. Cilj ove mere je bio da se ograniče prihodi Kremlja bez dodavanja stresa na globalnu ekonomiju smanjenjem ponude. Ali Turska insistira da brodovi dokažu da imaju osiguranje koje će se isplatiti u svetlu novih sankcija, pre nego što im dozvoli da prođu kroz moreuz koji povezuje Crno more i Mediteran.

Iako trenutno ne izaziva poremećaj globalnog snabdevanja naftom, a time i cena, zadržavanje bi moglo da postane problem ako se ne reši, rekao je Si-En-Enu Horhe Leon, viši potpredsednik za analizu tržišta nafte u kompaniji "Ristad enerdži". "Ovo je veoma popularna ruta širom sveta za globalnu trgovinu, a posebno za naftu", rekao je on.

Zemlje uključujući Rusiju, Kazahstan i Azerbejdžan koriste turski moreuz da bi svoju naftu poslale na svetska tržišta.

Međunarodna grupa "Pi end Aj" klubova, koja obezbeđuje zaštitu i osiguranje od štete za 90 odsto robe koja se otprema morem, saopštila je da ne može da podrži turske zahteve za pisanim osiguranjem jer bi to značilo pružanje osiguranja i plovilima koja krše sankcije EU, SAD i Britanije.

Turski zvaničnici kažu da je ovaj stav "neprihvatljiv" i ponovo su zatražili pismenu potvrdu osiguravača. "Većina tankera sirove nafte koji čekaju da pređu moreuz su brodovi EU, a većina benzina je namenjena lukama EU", navodi se u saopštenju turskih pomorskih vlasti.

"Teško je razumeti zašto osiguravajuća društva sa sedištem u EU odbijaju da dostave ova pisma za brodove koji pripadaju EU, koji prevoze sirovu naftu u (EU), kada je EU uvela sankcije o kojima je reč", dodaje se u saopštenju.

Ankara je saopštila da će nastaviti da blokira tankere i poručila da im je potrebno vreme da prekontrolišu sva plovila.

Zapadni zvaničnici, očigledno zabrinuti zbog mogućih poremećaja u snabdevanju naftom, kažu da su u pregovorima sa turskom vladom kako bi se rešila situacija.

Zamenik američkog ministra finansija Voli Adejemo rekao je zameniku turskog ministra spoljnih poslova Sedatu Onalu da se gornja granica odnosi samo na rusku naftu i da "ne zahteva dodatne provere brodova" koji prolaze kroz turske vode.

"Obojica zvaničnika istakli su zajednički interes da se globalno energetsko tržište održi dobro snabdevenim, stvaranjem jednostavnog režima koji bi dozvolio nafti da prolazi kroz turske moreuze", navodi se u saopštenju Ministarstva finansija SAD.

"Velika Britanija, SAD i EU blisko sarađuju sa turskom vladom i industrijom transporta i osiguranja kako bi razjasnili primenu ograničenja cena nafte i postigli dogovor", navodi se u saopštenju britanskog Ministarstva finansija.

"Nema razloga da se brodovima uskrati pristup Bosforskom moreuzu zbog zabrinutosti za životnu sredinu ili zdravlje i bezbednost", dodaje se.

image