Svet

Studija: Civilno vazduhoplovstvo 40 puta bezbednije nego 1960-ih

Rizik od pogibije na komercijalnom letu se prepolovio u poslednjih 60 godina, procenjuju istraživači
Studija: Civilno vazduhoplovstvo 40 puta bezbednije nego 1960-ihGetty © Patchareeporn Sakoolchai

Putovanje avionom postalo je znatno bezbednije nego što je bilo u ranim danima velikih komercijalnih letova, pokazalo je najnovije istraživanje Masačusetskog tehnološkog instituta (MIT) objavljeno u trenutku kada su dva mala putnička aviona pala u razmaku od dva dana, dok kompanije "Boing" muku muči sa bezbednosnim standardima.

Autori studije analizirali su rizik od smrti u komercijalnom vazdušnom saobraćaju po ukrcavanju putnika i otkrili da su letovi sada oko 39 puta bezbedniji nego što su bili u kasnim 1960-ih.

Na primer, dok je rizik od smrtnog ishoda u komercijalnom vazdušnom saobraćaju bio jedan na svakih 350.000 u periodu 1968-1977, u periodu 2018-2022 bio je jedan na 13,7 miliona ukrcanih putnika.

"Bezbednost u vazduhoplovstvu nastavlja da se poboljšava", izjavio je profesor sa MIT-a Arnold Barnet, vodeći stručnjak za bezbednost vazdušnog saobraćaja koji je koautor studije.

Studija se nije upuštala u razloge koji stoje iza ovog trenda, ali, prema Barnetovim rečima, postoji nekoliko faktora koji doprinose poboljšanju bezbednosti u vazduhoplovstvu. Među njima su tehnološka dostignuća, bolja obuka posada, kao i rad nadzornih tela.

Istraživači su upozorili da uprkos sveukupnom poboljšanju bezbednosti vazdušnog saobraćaja, neki delovi sveta ostaju opasniji za komercijalne letove od drugih.

Na primer, utvrđeno je da su SAD, veći deo Evrope, Australija, Kanada, Kina, Izrael, Japan i Novi Zeland imali 36,5 puta manje smrtnih slučajeva po putniku u periodu 2018-2022 nego većina zemalja Bliskog istoka, Južne Amerike i Južna Afrika, kao i Južna Koreja, Tajvan, Tajland i Turska.

Istraživači su za svoje proračune koristili podatke Fondacije za bezbednost letenja, Svetske banke i Međunarodnog udruženja za vazdušni saobraćaj.

image