Smrtonosne zamke: Britanci nezadovoljni oklopnim vozilima svoje vojske

U periodu od pet godina, britanska vojska izgubila je pet vojnika u četiri odvojena incidenta, čiji je glavni uzrok bio loše stanje oklopnih vozila

Smrtonosni nedostaci prisutni na nekim od najkorišćenijih britanskih vojnih vozila doveli su do niza smrtnih slučajeva, budući da "nemarni" zvaničnici iz Ministarstva odbrane Velike Britanije nisu preduzeli nikakve mere, uprkos ranijim upozorenjima, piše "Dejli mejl".

Ukupno pet vojnika je izgubilo život, u četiri odvojena incidenta u periodu od 2017. do 2022, u kojima su učestvovali tenk "čelendžer 2", borbeno vozilo pešadije "vorior", oklopno vozilo "šakal" i laki tenk "simitar", navodi britanski list.

U izveštaju o službenoj istrazi - interna istraga britanskog MO - o smrtnim slučajevima i ozbiljnim incidentima otkriveno je gotovo 300 propusta i napravljeno 227 preporuka. Pored kvarova vozila, u izveštajima su identifikovani i nedostaci u procesu obuke i održavanja.

Prema reviziji ovih slučajeva koju je obavio "Dejli mejl", otkriveno je da su visoki vojni zvaničnici više puta propustili priliku da spreče smrtni ishod. Takođe, postoji bojazan da će uslediti još fatalnih nesreća, budući da Ministarstvo odbrane mora smanjiti troškove za nekoliko stotina miliona.

"Krv je na rukama Ministarstva odbrane" 

Zbog ponavljanja sličnih nesreća, porodice poginulih vojnika krivicu svaljuju na vojni vrh i pozivaju na reviziju flote oklopnih vozila.

Tako je Mojra Votson Pikering, čiji je sin razvodnik Džetro poginuo 2021, sa samo 23 godine, tokom vožnje "simitara" u lošem stanju izjavila:

"Čini se da je došlo do neuspeha rukovodstva u obezbeđivanju poštovanja odgovarajućih procedura i održavanja".

Pomenuti vojnik poginuo je kada je cev topa njegovog vozila udarila u drvo i dovela do iznenadnog okretanja kupole. Budući da je Pikering bio vozač i da su mu glava i ramena virile iz vozila, kako bi bolje video prostor ispred sebe (što je uobičajena praksa u "netaktičkim" situacijama), kupola ga je udarila i usmrtila.

"Mi, porodice, razumemo da postoji faktor rizika, ali budući da su znali za ovaj problem i uprkos tome nisu ništa uradili, to je za mene nemar. To je jedina reč za to", rekla je ona i dodala:

"Promene se moraju primeniti pre nego što drugi vojnik bude ubijen ili osakaćen".

Prema izveštaju službene istrage, kupola "simitara" je proširena kako bi se na nju postavila dodatna oprema, što je stvorilo rizik od udaranja u vozača, a pre opisanog, od 2008. do danas bilo je još tri incidenta u kojima je vozač zamalo udaren.

Prema pisanju britanskog lista, ova tri događaja nisu propisno istražena, zbog čega nisu napravljene nikakve promene koje bi umanjile rizik, a osim toga navodi se da Pikering i dvojica njegovih kolega nisu bili adekvatno obučeni, da je vozilo bilo u lošem stanju i da "nije trebalo da se koristi".

Nakon pogibije vojnika, Ministarstvo odbrane je prihvatilo sve preporuke iz istrage i uputilo vojnike da ne voze sa glavom izvan vozila. "Simitar" inače više nije u operativnoj upotrebi britanske vojske.

Istraga odvojenog incidenta iz 2019. godine otkrila je da je "šakal", vozilo sa otvorenim krovom, težine 7,6 tona imalo problema sa stabilnošću, te da je od 2008. godine zabeleženo 40 slučajeva njegovog prevrtanja. Takođe, u dva izveštaja iz 2009. i 2010. otkriveno je da kavez - struktura koja štiti posadu u slučaju prevrtanja - takođe nije bilo dovoljno dobro da zaštiti visoke putnike.

Zbog toga je 2019. godine, vodnik Džon Mekelvi, visok 193 cm izgubio život tokom vožnje "šakala", kada se njegovo vozilo prevrnulo na strmom nagibu. Kako navodi "Dejli mejl", njegova glava je bila podvrgnuta toliko "teškoj sili" da njegova visina svakako ne bi imala uticaja na ishod, a istražni organi su otkrili niz različitih propusta.

"Džon je bio na dužnosti na Kosovu, u Bosni, Kuvajtu i Iraku. Godinama je bio u opasnim situacijama i zatim je pognuo u nesreći na vežbi, koja se mogla izbeći i sprečiti", rekla je njegova sestra Džeki Velš.

Prema tvrdnjama jednog od komandanata Paula Samersa, predsednika službe koja je istraživala slučaj, ne postoje dokazi da je išta urađeno da se otklone problemi ovog vozila, a otkriveno je njih 179. Sa druge strane britansko MO navodi da je nakon incidenta došlo do "potpune revizije politika".

U istrazi je otkriveno da je tragedija bila rezultat nedostatka podrške za vrat i glavu, neadekvatnosti terena za obuku, manjka vozačkog iskustva Mekelvija i odsustva nadzora njegove komande.

"Ovi nedostaci su doveli do smrtonosnih posledica. Da je Ministarstvo odbrane radilo svoj posao kako treba, moj brat bi bio živ. Ministarstvo ga je izneverilo, izneverilo je i našu porodicu. Njihove ruke su krvave", dodala je Džeki Velš.

Nedostaci u dizajnu i odsustvo potrebnih uređaja

Treći slučaj sa smrtnim ishodom zabeležen je 2017. godine, kada su veterani ratova u Iraku i Avganistanu desetari Metju Hetfild i Daren Nilson izgubili život usled eksplozije u kupoli tenka "čelendžer 2", tokom vežbe sa bojevim gađanjem.

Prema podacima istrage, dvojica vojnika poginula su zbog nedostatka ključnog dela za preusmeravanje vrućih gasova koji nastaju nakon opaljenja, a koji su se vratili nazad i zapalili eksplozivna punjenja. Kako se navodi, taj deo je bio prisutan na originalnom dizajnu "čelendžera 2" iz osamdesetih, ali je kasnije izbačen, pa je zaključak istrage bio da se takva tragedija mogla dogoditi "u bilo kom trenutku od tad".

Britansko Ministarstvo odbrane saopštilo je da je obavljen "značajan posao", uključujući mehaničke promene na topu.

Poslednji slučaj sa smrtonosnim ishodom koji "Dejli mejl" spominje dogodio se 2022. godine, kada je potporučnika Maksa Džordža, inače nosioca kraljičine medalje zaslužene zbog postizanja najboljeg uspeha u svojoj klasi na Vojnoj akademiji u Sandherstu, pregazilo borbeno vozilo pešadije "vorior" koje se kretalo unazad.

Tokom istrage otkriveno je da alarm, koji je vozaču signalizirao da li su zadnja vrata koje vojnici koriste za izlaz i ulaz otvorena, postavljen na vozila ove vrste nakon sličnih nesreća iz devedesetih i početka dvehiljaditih, nije radio pune četiri godine.

Zbog mrtvog ugla koji onemogućava vozaču da vidi zadnji deo ovog oklopnjaka, dogodilo se osam sličnih nesreća u kojima je između 1998. i 2010. poginulo troje ljudi. Posle toga alarm je instaliran, ali istražitelji su otkrili da on na vozilu koje je pregazilo Džordža nije radio četiri godine.

Prema izveštaju službene istrage da je ovaj uređaj propisno radio "nesreća se ne bi ni dogodila", a konkretno vozilo je imalo još 24 nedostatka i takođe nije trebalo biti korišćeno. Nakon ove nesreće, MO je saopštilo da su "alarmi popravljeni", kao i da su prihvaćene sve preporuke.

Ministarstvo odbrane na saslušanju

Penzionisani komandant kopnenih snaga britanske vojske pukovnik Ričard Kemp smatra da se iz opisanih slučajeva može zaključiti da postoji nemar.

"Ministarstvo odbrane treba pažljivo da pogleda da li postoji sistematski problem ovde", poručuje on.

Bivši pripadnik elitnog SAS-a, Endi Meknab dodaje i da vojska ima dužnost da brine o trupama, te da se ovi problemi moraju rešiti.

"Izgleda da je uzrok svega ovoga u novcu. Međutim, ovakvi incidenti na kraju koštaju Ministarstvo odbrane mnogo i biće velikih zahteva za odštetu", izjavio je Meknab i dodao da ovo stvara dodatne probleme sa regrutovanjem, koje je dovoljno težak proces i bez ovakvih nesreća.

"Dejl mejl" navodi i da je Izvršna uprava za zdravlje i bezbednost istražila sva četiri incidenta, te da je Ministarstvo odbrane upućeno na administrativnu proceduru poznatu kao "krunska cenzura", zbog smrti vodnika Mekelvija. 

U pitanju je specijalna vrsta saslušanja na kom će MO dobiti zvaničnu opomenu jer je obično imuno na krivično gonjenje, a pomenuta uprava nastavlja istragu preostala tri incidenta.