Britansko ministarstvo odbrane u dilemi: Nastaviti nabavku F-35 ili razvoj lovca šeste generacije?

Prvobitni planovi su predviđali da Velika Britanija nabavi 138 višenamenskih borbenih aviona pete generacije F-35

Nova laburistička vlada Velike Britanije suočava se sa deficitom od 22 milijarde funti, što je podstaklo spekulacije da bi potrošnja za odbranu mogla biti smanjena, a ovo bi moglo uticati i na program nabavke borbenih aviona pete generacije F-35, piše "Nešenel interest".

Kako se navodi, Vlada Ujedinjenog Kraljevstva nastavlja da se bavi "crnom rupom" od 22 milijarde funti koja je otkrivena nakon što je laburistička partija preuzela vlast od konzervativaca na prošlomesečnim opštim izborima.

Prema pisanju američkog lista, posvećenost programu nabavke američkih letelica je svakako bila "kolebljiva", a Ministarstvo odbrane je već pozvalo Vladu da ne prekida program kao jednu od mera štednje, upozoravajući da će to uticati na bezbednost zemlje i ističući da su "milijarde već potrošene".

"S obzirom na ogromna sredstva koja su već uložena u program 'Udarna grupa nosača aviona', bilo bi suludo ukinuti dalja ulaganja i ne obezbediti dovoljan broj aviona sa pravim kapacitetima, jer bi ceo program u tom slučaju postao besmislen", ocenjuje bivši načelnik Generalštaba britanske vojske Ričard Danat za "Telegraf".

Prvobitni planovi su predviđali da Velika Britanija nabavi 138 višenamenskih borbenih aviona pete generacije, koji bi činili vazduhoplovnu flotu za njena dva nosača aviona klase "Kraljica Elizabeta", ali do danas je naručeno svega 48 aviona, a isporučeno je 34. Jedan od njih je oštećen dok je obavljao operacije sa nosača "Kraljica Elizabeta" u Mediteranu 2021. godine.

Američki list podseća da su Torijevci prethodno pregovarali o kupovini dodatnih 27 aviona, koji bi bili isporučeni do 2033, a ta nabavka koštala bi London oko pet milijardi funti (6,2 milijarde dolara) i smatra se preskupim, uprkos tome što pristalice programa nabavke F-35 ističu da su ove letelice nabavili saveznici u okviru NATO-a i partneri na Indo-Pacifiku čime je omogućen visok nivo interoperabilnosti. 

Izvori iz britanske vlade rekli su za "Telegraf", da su ostali posvećeni programu, ali je pitanje da li će premijerov kabinet podržati nabavku jer nastoji da smanji potrošnju. Prema trenutnim planovima, predviđeno je da se za sedam velikih programa nabavke pomeri rok isporuke odloži za godinu ili više dana.

Sa druge strane, "Nešenel interest" ocenjuje da bi laburistička vlada mogla primorati Ministarstvo odbrane da se opredeli između F-35 i aviona buduće (šeste) generacije "tempest", koji je deo "Globalnog vazdušnog borbenog programa" (Global Air Combat Programme), pod vođstvom Velike Britanije.

U programu takođe učestvuju Italija i Japan, a u planu je razvoj "sistema sastavljenog od sistema", koji bi uključivao avione sa posadom, podržane flotom bespilotnih letelica, što je slično američkom programu "Vazdušne dominacije sledeće generacije" (Next Generation Air Dominance, NGAD).

Najinteresantnija stvar, navodi američki list, je to što dok zvaničnici Ratnog vazduhoplovstva SAD izražavaju zabrinutost zbog troškova NGAD-a, kao i sumnje u to da će njegova tehnološka prednost biti na takvom nivou da bi svaki drugi avion šeste generacije učinio prevaziđenim, Velika Britanija dovodi u pitanje ulaganje u avion pete generacije.

Dodatno, kompanija "BAE sistemi", koja radi na razvoju "tempesta", ističe da je više od 1.000 snabdevača već podržalo program GCAP, dok 3.500 ljudi već radi na razvoju nove letelice, a još 16.000 radnih mesta u Britaniji zavisi od ovog programa. 

Imajući u vidu te činjenice, jasno je šta će se desiti – nabavka F-35 će biti prekinuta, dok će Velika Britanija nastaviti sa ubrzanim razvojem "tempesta", a za laburističku vladu biće teško da donese bilo kakvu drugu odluku, zaključuje američki list.