Strava je pokrenuta 2009. godine kao specijalizovani sajt koji omogućava biciklistima da beleže kilometražu. Tokom pandemije, procvetao je u mobilnu aplikaciju koja je opsluživala više od 120 miliona sportista.
Sada ta publika vidi nešto drugo u Stravi: mesto za lakši kontakt sa ljudima sa kojima dele interesovanja. Sve veća privlačnost Strave odražava uspon platformi zasnovanih na afinitetima - poput Lederboksda za ljubitelje filmova i Gudridsa za ljubitelje knjiga - koje pružaju utočište od giganata društvenih medija, a kompanijama nude novi način da ciljaju potrošače.
Mamuti poput Fejsbuka i Instagrama i dalje dominiraju društvenim medijima, a "Meta" je prijavila 3,27 milijardi korisnika ovih aplikacija u junu, što je sedam odsto više nego godinu dana ranije. Ipak, industrijski analitičari i akademici kažu da sajtovi zasnovani na interesovanjima dobijaju na snazi kako korisnici postaju umorni od mega-platformi na kojima je sve teže povezati se sa drugima.
"Ljudi sa posla, iz vaše porodice, ljudi koje sretnete na sastanku – odjednom su sada deo iste publike", rekao je Berni Hogan, vanredni profesor na Oksfordskom Internet institutu. "Ljudi bi mnogo radije pronašli ljude koji mogu da cene njihovo iskustvo, nego one koji bi ga osporili", dodao je.
Publika na ovim "nišnim" platformama skočila je tokom protekle godine, pokazuju podaci kompanije za tržišno obaveštavanje "Senzor tauer". U prvoj polovini ove godine, Lederboskd, Strava i aplikacija za planinarenje Oltrejls zabeležili su rast mesečnih aktivnih korisnika za 55, 20 i 10 odsto u odnosu na prethodnu godinu, izvestio je "Senzor tauer".
To je, piše "Blumber" rezultat poslovne strategije koju je pokrenuo Redit koji se oslanja na svoje nišne zajednice kako bi povezao oglašivače sa potencijalnim kupcima.
Lederboksd - u većinskom vlasništvu kanadskog tehnološkog konglomerata "Tajni" - imao je preko 14 miliona korisnika 2024. godine, u odnosu na 1,8 miliona u 2020. Korisnici su svi, od filmovila do režišera poput Martina Skorsezea.
Oltrejls je u aprilu 2024. godine prijavio više od 60 miliona članova, a prošle godine je proglašen za ajfon aplikaciju godine zbog dizajna prilagođenog korisniku i 450.000 planinarskih ruta koje su odredili korisnici.
Preduzetnici su godinama pokušavali da stvore "intimnije" društvene mreže ili društvene mreže fokusirane na hobi sa različitim stepenom uspeha. Gudrids, osnovan 2006. koji je Amazon kupio 2013. sada ima više od 150 miliona članova. Drugi, poput društvene mreže Pat, koja je ograničavala koliko veza korisnik može da ima, dobili su mnogo pažnje i finansiranja početkom 2010-ih pre nego što su se na kraju zatvorili.
Aplikacije kao što je Beli, koji rangira restorane, oslanjaju se na osnovne funkcije društvenih medija kao što su vesti i mogućnost lajkovanja i komentarisanja kako bi podstakli angažovanje korisnika. Beli su 2021. godine pokrenuli bivši konsultanti "Mekinskija" kao platformu za ljude da prate restorane u kojima su jeli. Broj korisnika aplikacije porastao je za skoro 2.000 odsto u poslednje dve godine, navode iz kompanije kompanija.
Aleks Skot, 24-godišnji softverski inženjer iz Kalifornije, rekao je da smanjuje upotrebu velikih društvenih medija u korist manjih aplikacija koje su prilagođene njegovim interesima. Pored Strave i Gudridsa, Skot koristi Lederboksd i Erbads, vidžet za slušanje muzike koji je lansiran krajem 2022. godine i koji je trenutno na 7. mestu u "Eplovoj" prodavnici aplikacija.
"Sa ovim hobi aplikacijama, druženje sa mojim prijateljima nije događaj", rekao je Skot. "Na Instagramu često objavljujete nešto samo zato što je to velika stvar, i obično su to ljudi do kojih mi nije stalo, ali sa Stravom ste samo kao: 'Moj prijatelj je otišao na vožnju'."
Aplikacije zasnovane na afinitetima nude prirodnu priliku kompanijama da dosegnu ciljnu publiku, posebno korisnike koji su počeli da prilagođavaju veće platforme, rekla je Karen Nort, profesor digitalnih društvenih medija na Univerzitetu Anenberg. Neke nišne aplikacije koriste marketinšku priliku: Lederboksd, na primer, radi direktno sa filmskim studijima i distributerima kako bi organizovao projekcije pre objavljivanja filma tako što šalje privatne pozive članovima.
Veće mreže poput Fejsbuka takođe shvataju da ne žele svi da vide sadržaj u jednom ogromnom fidu. Fjesbuk gura korisnike ka grupama kao "destinaciji sa više intimnosti i diskusije" od glavnog fida sajta. Više od 1,8 milijardi ljudi koristi grupe na Fejsbuku svakog meseca, a Iks je takođe objavio sopstvenu verziju 2021.
"Fejsbuk i Instagram su u velikoj meri trajni jer su postali pretraživač za naše društvene živote", kaže Nort. "Ali kao društvene životinje, mi na kraju želimo da se okupimo oko zajedničkih iskustava i zajedničkih ideja."