Svet

Bivši zvaničnik Pentagona: Šta je uzrok pada ukrajinskog F-16?

Prve informacije koje su se pojavile nakon gubitka F-16, ukazivale su na to da je letelica uništena, zajedno sa pilotom, u vazduhoplovnoj bazi, a kasnije je saopšteno da je pilot poginuo u borbi
Bivši zvaničnik Pentagona: Šta je uzrok pada ukrajinskog F-16?Getty © Ukrainian Presidency/Handout/Anadolu

Pre nekoliko dana, ukrajinsko Ratno vazduhoplovstvo izgubilo je svoj prvi F-16, kojim je pilotirao potpukovnik Aleksej Mas, za kog se tvrdi da je iskusan i jedan od prvih ukrajinskih pilota obučavanih za upravljanje američkim avionima.

Prve informacije koje su se pojavile nakon gubitka F-16, ukazivale su na to da je letelica uništena, zajedno sa pilotom, u vazduhoplovnoj bazi, tj. dok je bio prizemljen. Međutim, Ratno vazduhoplovstvo Ukrajine je ovo demantovalo i saopštilo da je pilot poginuo, a avion uništen u borbi.

U istom saopštenju navodi se da je Mas bio na zadatku presretanja ruskih krstarećih raketa i dronova kamikaza tokom masovnog napada Oružanih snaga RF 26. avgusta. Prema tvrdnjama ukrajinske avijacije, pilot je tokom misije oborio tri krstareće rakete i jedan dron, nakon čega je poginuo.

Zbog toga su se pojavile spekulacije da je F-16 oboren dejstvom ukrajinske PVO, koja je te noći takođe radila na presretanju raketa i dronova, da se letelica sudarila sa jednim od vazdušnih ciljeva, kao što je bio slučaj u decembru 2022. godine kada se ukrajinski MiG-29, jureći "gerana" sudario sa njegovim ostacima i pao.

Takođe, odmah se može odbaciti mogućnost da je američki avion oboren dejstvom ruskih sistema PVO, budući da je F-16 navodno leteo u blizini aerodroma u Ivano-Frankovsku, u zapadnoj Ukrajini, dakle ni blizu bilo kom od ruskih sistema PVO.

Za ovaj aerodrom se inače sumnja da je jedna od baza gde su smešteni ukrajinski F-16, a primetno je i prisustvo ukrajinske PVO oko njega, što čini verovatnijom tezu da je Mas oboren upravo prijateljskom vatrom.

Kvar uređaja za protivmere ili sistema za raspoznavanje?

Ukoliko se tvrdnja da je avion oboren dejstvom rakete uzme kao tačna, to bi značilo da uređaj za upozoravanje na nadolazeću raketu, u ovom slučaju "pilon integrejted dispenser sistem" (Pylon Integrated Dispenser System) nije obavestio pilota na vreme o pretnji, smatra Stiven Brajen, bivši zamenik pomoćnika ministra odbrane SAD, na svom blogu "Vepons end stratedži".

Inače u pitanju je aparat koji pokriva gotovo čitav kružni prostor oko aviona i služi za otkrivanje nadolazećih raketa. Kada se otkrije projektil, pilotu se šalje upozorenje, aktiviraju se protivmere, a pilot može manevrisati kako bi izbegao pretnju.

Međutim ostaje nepoznato, ako je raketa išla ka F-16, da li je pilot dobio upozorenje, i ako jeste da li je sistem reagovao protivmerama, odnosno da li je imao vremena da reaguje?

Osim toga, vredi postaviti i pitanje da li je raketa, odnosno sistem PVO, koji je potencijalno oborio F-16, bio zapadne ili sovjetske/ruske proizvodnje. Podsećanja radi, Ukrajina raspolaže nizom različitih sistema - od onih iz NATO zemalja poput "patriota", IRIS-T, NASAMS-a i MIM-23 "hok", do sovjetskih kao što su "buk-m1", "strela-10", "osa", S-300, S-125, pa čak i nekoliko "pancira".

To otvara još jedno pitanje. Naime, sistemi PVO i borbeni avioni zemalja članica NATO, opremljeni su uređajima za IFF (Identification Friend or Foe), tj. raspoznavanje prijateljskih i neprijateljskih letelica, navodi bivši zvaničnik Pentagona.

Ovi sistemi služe za posebnu vrstu šifrovane i na ometanje otporne komunikacije sredstava PVO i letelica, kako bi se onemogućila "prijateljska vatra", a NATO avioni koriste "mod 4" i "mod 5" IFF, koji su namenjeni isključivo za vojnu upotrebu i interoperabilni su.

Sovjetski i ruski sistemi koriste drugačije IFF uređaje, poput "parola", a postoji velika verovatnoća da ukrajinski sistemi sovjetskog porekla nisu dobili NATO IFF, odnosno da i dalje koriste upravo "parol". Ovome u prilog ide i to što do isporuke F-16, nije bilo ni potrebe da se ti uređaji integrišu, budući da je malo verovatno da su MiG-29, Su-27 i Su-25 isporučeni iz zemalja istočne Evrope imali instalirane NATO uređaje.

Moguć epilog - nekompatibilnost opreme i/ili pogrešan potez pilota

Uz sve navedeno, postoji i velika šansa da je PVO oko aerodroma u Ivano-Frankovsku sastavljena od starijih sovjetskih sistema, budući da odbrana ove oblasti nije glavni prioritet ukrajinske vojske, imajući u vidu njenu udaljenost od Rusije.

Ukoliko je sve tačno, to bi značilo da IFF prisutan na F-16 koji je leteo iznad ovog područja nije bio kompatibilan sa lokalnim sistemima PVO, koji su koristili ove uređaje sovjetskog porekla. Stoga bi raketa ovih sistema mogla oboriti F-16, uz pretpostavku da njegov uređaj za upozoravanje i protivemere nije bio aktiviran.

Neaktivnost ovog uređaja mogla bi se objasniti time da je Mas bio zauzet obaranjem krstarećih raketa i dronova, koji mogu zbuniti ove uređaje, a postoji i opcija da ga je sam pilot isključio jer je smatrao da ne postoji pretnja od ruskih aviona. Taj potez bi ga dodato učinilo ranjivim na prijateljsku vatru.

Iako možda nikada nećemo saznati šta se zaista desilo sa prvim srušenim F-16 u Ukrajini, širok spektar opreme različitog porekla i poteškoće u njenoj standardizaciji svakako ostaju ozbiljan problem koji može izazvati ogromne posledice - kao što je gubitak F-16 i njegovog pilota, zaključuje Brajen.

image