Svet

Sledi li konačni zaokret: Vicekancelar Habek se protivi tarifama na uvoz električnih automobila

Nemačka će, kako je navedeno, pozvati Evropsku komisiju da pronađe pravo rešenje sa Kinom
Sledi li konačni zaokret: Vicekancelar Habek se protivi tarifama na uvoz električnih automobilaGetty © CFOTO/Future Publishing

Sudeći prema prvim izjavama nakon ovonedeljnog sastanka kineskog ministra trgovine Vang Ventaa sa nemačkim vicekancelarom Robertom Habekom u Berlinu, koji je i ministar ekonomije i klimatskih poslova, Nemačka će uskoro pozvati Evropsku komisiju da pronađe "pravo rešenje" sa Kinom, kako bi izbegla ekonomska i trgovinska trvenja.

"Želimo da izbegnemo trgovinski sukob koji bi mogao da eskalira u tarifnu spiralu i na kraju nanese štetu obema stranama", rekao je Habek, potvrđujući da je njegov stav jasan – političko rešenje je od suštinskog značaja.

Ističući značaj Kine za nemačku i evropsku ekonomiju, Habek je rekao da moraju biti zagarantovani uslovi fer konkurencije i da Nemačka pozdravlja konkurenciju sa Kinom.

"Evropska komisija i Kina treba da rade na rešenju putem pregovora", dodao je on.

 Tarife bi ozbiljno ometale ekonomsku saradnju

Vang je nakon sastanka saopštio da bi uvođenje trajnih tarifa na kineske električne automobile ozbiljno narušilo trgovinsku i investicionu saradnju, naštetilo Kini i Nemačkoj, kao i da bi ozbiljno ometale trgovinsku i investicionu saradnju i nanele štetu Kini i Nemačkoj.

On je istakao da se nada da će što pre biti postignuto rešenje, u skladu sa pravilima Svetske trgovinske organizacije i da će biti izbegnuta eskalacija ekonomskih i trgovinskih nesuglasica Kine i EU, saopštilo je kinesko Ministarstvo trgovine.

Evropska unija na korak do trgovinskog sukoba sa Kinom

Evropska komisija je vrlo blizu uvođenju tarifa do 35,3 odsto na uvoz električnih vozila proizvedenih u Kini, uz standardnu carinu od 10 odsto.

Vangova poseta Nemačkoj upriličena je uoči glasanja o dodatnim tarifama.

Vang je tim povodom izjavio da se nada da će Nemačka poći od sopstvenih interesa i podstaći Evropsku komisiju, ali i samu Kinu, da rade u istom pravcu.

"Kina je bila veoma razočarana zbog toga što je EU ignorisala njene napore, insistirala na donošenju odluka za visoke stope kompenzacionih carina i olako odbacila paket rešenja koje je predložila kineska industrija", dodao je Vang.

Stavlja li Nemačka ekonomske interese u prvi plan?

Pravo iznenađenje predstavlja vrlo otvorena reakcija nemačkih zvaničnika koji su, izgleda, rešili da ekonomske interese stave u prvi plan.

Habek je nakon sastanka sa Vangom izjavio da Nemačka podržava slobodnu trgovinu, da pozdravlja nameru kineskih automobilskih kompanija da ulažu u Evropi i da će apelovati na Evropsku komisiju da pronađe odgovarajuće rešenje sa Kinom i učini sve kako bi bo izbegnut trgovinski sukob.

Vang se tokom posete Berlinu sastao i sa Volfgangom Šmitom, nemačkim ministrom zaduženim za posebne poslove, kome je rekao da Kina insistira na "pravilnom rešavanju" problema sa električnim automobilima kroz dijalog i konsultacije, kao i da će njegova zemlja istrajati u održavanju konsultacija do poslednjeg trenutka.

"Nadamo se da će Nemačka, kao ključna članica EU, preuzeti vodeći aktivnu ulogu, te pozvati Evropsku komisiju da pokaže političku volju i radi zajedno sa Kinom na pravilnom rešavanju slučaja", rekao je Vang.

Nemačka vlada korake najavila prošle nedelje

Kineska medijska grupa podsetila je ovim povodom da Habekova izjava podseća na slične izjave nemačke vlade na konferenciji za novinare prošle nedelje.

"Portparol vlade je tada rekao da je savezna vlada od početka bila skeptična prema predlogu EU o tarifama za električna vozila i da je taj stav ostao nepromenjen, napominjući da je španski premijer Pedro Sančez pozvao članice EU i Evropsku komisiju da preispitaju svoj stav u vezi sa dodatnim tarifama na kineska električna vozila", podsetila je Kineska medijska grupa.

Evropska komisija uvela je privremene dodatne tarife kineskim proizvođačima električnih vozila u julu, nakon što je provela takozvanu antisubvencionu istragu kineskih električnih vozila, pokrenutu  oktobra 2023. godine.

Kineska medijska grupa podseća da je tarifni plan Evropske komisije izazvao zabrinutost u poslovnom svetu širom Evrope.

"Kritičari tvrde da bi taj potez mogao pogoršati pitanja konkurentnosti EU, ometati zelenu tranziciju u regionu i izazvati nove trgovinske tenzije sa Kinom, umesto da zaštiti evropsku automobilsku industriju, kako je predviđeno", podsetila je Kineska medijska grupa.

image