Mladi vole AfD: Desnica sve popularnija u Evropi

Desničarska Alternativa za Nemačku privukla je veliki broj mladih birača spotom o deportaciji migranata

Nemačka omladina se radikalozovala, lamentira "Politiko" u tekstu o sve većoj popularnosti desničarskih stranaka kako u zemlji tako i u Evropi.

Mlada alternativa, omladinski ogranak Alternative za Nemačku (AdF) objavila je na društvenim mrežama sport napravljen uz pomoć veštačke inteligencije u kom plavokosi, plavooki piloti deportuju migrante u avionima sa zastavama AfD-a.

Spot je postao viralan među mladima (i u međuvremenu je uklonjen sa mreža), a mejnstrim mediji "šokirani" uspehom AfD-a na izborima u istočnoj Nemačkoj prošlog meseca, a naročito podrškom koju je stranka - koju nemačke vlasti klasifikuju kao "ekstremističku" - ima među mlađim biračkim telom.

"Mi smo stranka mladih", rekao je Hans-Kristof Bernd, vodeći kandidat AfD-a u Brandenburgu nakon glasanja u toj državi. "Budućnost je na našoj strani."

Fenomen mladih ljudi koji gravitiraju radikalnoj desnici očigledan je ne samo u istočnoj Nemačkoj, već i širom zemlje i u većem delu Evrope. Na evropskim izborima u junu, udeo mladih koji glasaju za AfD u Nemačkoj porastao je za 11 procentnih poena na 16 procenata, što je daleko nadmašilo podršku levičarskim Zelenima, koji su nekada dominirali u ovoj demografiji.

U Francuskoj, partija Nacionalno okupljanje Marin Le Pen osvojila je oko 30 odsto glasova mladih na evropskim izborima - što je porast od 10 poena u odnosu na 2019. A na austrijskim nacionalnim izborima prošle nedelje, krajnje desničarska Partija slobode (FPO) došla je na prvom mestu ne samo u opštoj populaciji - već i među biračima od 16 do 34 godine.

Uoči saveznih izbora u Nemačkoj koji su zakazani za narednu godinu, AfD, koji je sada drugi na nacionalnom nivou, nada se da će ponoviti uspeh FPO-a u Austriji, delom tako što će dopreti do nemačke omladine i to uspešnom onlajn kampanjom pretežno na TikToku.

"Diskursom na društvenim medijima dominira desnica. To nije uvek bio slučaj i rezultat je višegodišnjeg rada ovih političkih partija i pokreta, koji su potrošili mnogo novca da to postignu", rekao je Roland Vervibe, jedan od glavnih autora studije Univerziteta u Potsdamu. "Oni su u osnovi stvorili paralelnu, alternativnu medijsku sferu koja veoma precizno cilja pojedince."