Svet

Zapad strahuje od kineskog litijuma: Peking hiperproizvodnjom eliminiše svetsku konkurenciju

Kako se navodi, Kina trenutno proizvodi dve trećine svetskih zaliha rafinisanog litijuma za baterije
Zapad strahuje od kineskog litijuma: Peking hiperproizvodnjom eliminiše svetsku konkurencijuGetty © Costfoto/NurPhoto

Hoze Fernandez, američki državni podsekretar za ekonomski rast, energetiku i životnu sredinu, rekao je novinarima tokom posete Portugalu 8. oktobra da kineski režim koristi svoje prevelike zalihe litijuma da bi potisnuo globalne rivale, prenosi "Epoh tajms".

"Oni se bave predatorskim određivanjem cena", rekao je Fernandez i dodao:

"Snižavaju cene dok konkurencija ne nestane. To je ono što se dešava".

Fernandez je optužio Kinu da proizvodi "mnogo više litijuma nego što je svetu danas potrebno" i da ga stavlja na tržište, što je rezultiralo naglim padom cene od 80 odsto tokom prošle godine.

Kako se navodi, Kina trenutno proizvodi dve trećine svetskih zaliha rafinisanog litijuma za baterije, a zbog ove "hiperproizvodnje" zapadne zemlje su u poslednjih meseci uspostavile određene prepreke kako bi sprečile trenutno trgovinsku praksu Pekinga.

Tako je EU podigla tarife na uvoz kineskih električnih vozila, zbog toga što je "kineski režim subvencionisao industriju za prekomernu proizvodnju, što je dovelo do pojave jeftinih vozila na međunarodnom tržištu".

Prema pisanju "Epoh tajmsa", takva praksa "mogla bi da uništi globalne konkurente".

Tokom nedavnog putovanja u Vašington, indijski ministar trgovine i industrije Pijuš Gojal rekao je da je Kina "ubila" indijski proizvodni sektor pre nekoliko decenija istom taktikom. 

Takođe, navodi se da su azijske zemlje na sličan način kao EU povećale carine na uvoz kineskih proizvoda - Japan je povećao carine na kineski elektrolitski mangan dioksid, potreban za izradu baterija, dok Južna Koreja, na čijem tržištu električnih vozila već dominiraju kineski proizvodi, smanjuje subvencije za vozila koja koriste kineske baterije.

Ipak, navodi se da su ekonomisti sa Zapada i iz azijskih zemalja, svesni da same tarife možda neće biti dovoljne. Naime, kineski proizvođači se mogu udruživati sa međunarodnim proizvođačima ili trgovinskim partnerima kako bi zaobišli ove mere. 

Tako npr. kineski proizvođači isporučuju veliki broj delova meksičkim proizvođačima, a Meksiko je najveći dobavljač auto-delova za Sjedinjene Države.

image