Sudeći prema pisanju azijskih medija, poput "Jurejžan tajmsa" i "Saut Čajna morning posta", Kina je načinila tehnološki iskorak od sedam milja u oblasti razvoja radara, a u tome joj je pripomogao rad jednog Srbina.
"Godine 1991, kada se svet još kolebao krajem Hladnog rata, Goran Živanović, informatičar u Beogradu, tada glavnom gradu Jugoslavije, izumeo je novu metodu za otkrivanje skrivenih cikličnih frekvencija u elektromagnetnim signalima. Nakon objavljivanja ovog algoritma, Živanović je nestao iz akademske zajednice, a Jugoslavija se raspala godinu dana kasnije. Njegov rad zadobio je malo pažnje, a poslednjih 15 godina nijedan zapadni naučnik nije citirao njegove članke", navodi "Saut Čajna morning post".
"Ali", dodaje list, "u Kini je Živanovićeva ideja veoma poštovana i široko primenjena u oblastima kao što su radari, komunikacije i sonari. Revolucionarni kineski radar, koji su razvili kineski naučnici, navodno može da otkrije i prati američke F-22 stelt borbene avione koristeći signale kineskog navigacionog satelitskog sistema "Bejdou".
Kineska globalna navigaciona mreža satelita "Bejdou" poseduje skoro dvostruko veći broj satelita od Dži-Pi-Esa. Kada signali sa kineske navigacione mreže naiđu na stelt avion, oni se prelamaju, stvarajući jedinstvene "odjeke" na osnovu kojih je navodno moguće precizno identifikovati tip letelice i njenu poziciju.
I to nije sve.
Upotrebom jednostavne prijemne antene, radar navodno lako može da bude postavljen bilo gde. Pritom, uređaj navodno ne emituje signale koji bi mogli otkriti njegovu poziciju.
"Osim toga, ukoliko bi 'Bejdou' zakazao, sistem može da menja frekventne opsege i da koristi Dži-Pi-Es, evropski 'Galileo' ili ruski GLONASS, obezbeđujući nesmetan rad", navodi list "Saut čajna morning post".
Recenzirani naučni rad na ovu temu objavljen je, prema pisanju "Saut Čajna morning posta", u časopisu "Džornal of nešnal juniverziti of difens and tehnolodži".
"Procenjeni podaci o performansama sugerišu da bi ova tehnologija mogla da bude primenjena i na otkrivanje ostalih stelt aviona, kao što je F-35", navodi list, uz napomenu da je Kina razmestila veliki broj antistelt radara duž svoje obale i na svojim ratnim brodovima.
List "Saut Čajna morning post" konstatuje da su ovi radari tehnološki složeni i da su dostupni samo za nekoliko moćnih zemalja.
"U manjim zemljama, kao što su Jemen, Sirija i Liban, zapadni stelt borbeni avioni mogu slobodno da dolaze i odlaze, sa malo brige da budu primećeni", navodi list, uz napomenu da bi novi "Bejdou" radar antistelt tehnologiju mogao učiniti dostupnijom.
List se prilikom navođenja ovih informacija pozvao na Ven Juanjuan, inženjerku u Nacionalnoj laboratoriji za svemirske mikrotalasne komunikacije u Sijanu.
Prema njenim rečima, sistem može da funkcioniše u svim vremenskim uslovima i upotrebljiv je čak i za male ciljeve sa vrlo slabim radarskim odrazom.
Tim koji je predvodila Ven samo je nadogradio originalni algoritam i Živanovićeve ideje, kako bi omogućio njegovu primenu u detekciji skrivenih signala meta, uz napomenu da kineski naučnici razvijaju i druge metode za detekciju stelt aviona, kao što su dugotalasni signali koje može reflektovati jonosfera, zračenje koje proizvode "Starlink" sateliti, pa čak i elektromagnetni talasi koje emituju radari iz američkih vojnih baza.
"Neki kineski komercijalni sateliti, osnaženi veštačkom inteligencijom, takođe su otkrili i pratili borbene avione F-22 kako lete kroz oblake. Sjedinjene Države menjaju svoju azijsko-pacifičku strategiju kako bi se suprotstavile brzom napretku kineske vojne tehnologije i sposobnosti. U junu je američka vojska najavila prebacivanje oko 10.000 vojnika iz svojih vojnih baza u Japanu na Guam i Havaje, lokacije podalje od Kine", navodi list.