Istraživanja javnog mnjenja su netačna, kvare političku debatu i trebalo bi da budu zabranjena tokom poslednjih nedelja predizborne kampanje - ovo je stav stratega koji je vodio britanske konzervativce na izborima 2024. i 2019.
Kako ankete utiču na birače, a kako na političare autori Tim Ros i Rejčel Vermut predstavili su u knjizi "Proklizavanje: Unutrašnja priča o izborima 2024".
U intervjuu za ovu knjigu direktor kampanje torijevaca Ajzak Levido osudio je nezdravu dominaciju anketa u medijskom izveštavanju. Njegova stranka je u julu izgubila na izborima od Laburističke partije Kira Stramera, ali i pobednici vide problem sa anketama. Naime, Stramerov šef kabineta Morgan Meksvini, koji je uspešno vodio laburiste, takođe je izneo argumente za moratorijum na ankete uoči glasanja.
Profesionalci iz sveta politike slažu se da je slika koju istraživanja šalju iskrivljena i da je krajnje vreme da se proveri stvarnost. U prilog tome govore i nedavni predsednički izborima u SAD - anketari su sada potcenili raspoloženje kod birača prema Donaldu Trampu. Kao što je bio slučaj i 2016. i 2020.
Knjiga opisuje i široko rasprostranjenu nelagodu i duboku ljutnju torijevaca unutar užeg kruga Rišija Sunaka zbog načina na koji su ankete dominirale nacionalnom debatom u Velikoj Britaniji. Naime, ankete su najavljivale ubedljivu pobedu laburista, iznad 40 odsto, i značajno pogrešile rezultat.
Ajzak Levido, australijski strateg koji je ove godine vodio kampanju konzervativaca i bio odgovoran uspeh Borisa Džonsona 2019, rekao je da je vreme za reforme.
"Ne tvrdim da ne bismo izgubili", rekao je Levido u intervjuu objavljenom u knjizi,"ali netačnosti anketa i izveštavanje o njima u medijima uzimaju maha u predizbornim kampanjama. Iskreno, anketama se pridaje previše pažnje u odnosu na odgovarajuću političku debatu i ona značajno utiče na ponašanje glasača".
Neki od najuticajnijih torijevaca rekli su da veruju da bi se njihove partijske kolege ponašale bolje da ankete nisu davale duplo veću prednost laburistima nego što je to bio slučaj u stvarnosti, a što je ipak dominiralo u izveštajima štampe. Takve prognoze demoralisale su ih, rekli su zvaničnici stranke autorima, i otežale šefovima partija da nametnu disciplinu među izabranim političarima.
Nevolje sa britanskim anketama su u tome što, umesto da se usresrede na ono što političari nude ili na analize koji bi kandidat bio bolji na čelu zemlje, uticali su na medije da opsednuto izveštavaju o, kako će se ispostaviti, prepumpanoj dominaciji laburistima.
Ovo je među političarima pokrenulo i debatu o promeni izbornog zakona, odnosno o zabrani objavljivanja anketa neposredno pred izbore. Prema jednom laburističkom zvaničniku, koji je u knjizi ostao anoniman, Meksvini se privatno slaže da su ankete dominirale kampanjom i iskrivile debatu. Međutim, malo je izgleda da će laburisti da izmene regulativu.
U pojedinim evropskim zemljama, poput Kipra i Španiju, uvedena su pravila koja zabranjuju objavljivanje rezultata anketa nekoliko dana pred izlazak na birališta, dok je u Italiji ova zabrana na snazi dve nedelje pre održavanja izbora.
Martin Bun iz britanske kompanije za istraživanje javnog mnjenja "Deltapol" upozorio je, mnogo pre nego što su rezultati u SAD to i pokazali, da su u ankete u opasnosti da potcene podršku koju uživaju republikanci. A što se tiče britanskih izbora, Bun je rekao da su predviđanja anketne industrije do sada najgora.
"Ovo je ili najgora ili druga najgora anketa od 1979. godine. Nešto suštinski nije u redu sa podacima koje prikupljamo", rekao je Bun u intervjuu za knjigu.
Rešenje koje je ponudio direktor kampanje torijevaca Levido jeste da se britanskom regulatoru da moći da izrekne sankcije kompanijama kojima anketiranje baš i ne ide od ruke ili svesno krše pravila.