Kompanija "Blek Rok" postigla je dogovor o kupovini dve velike luke na Panamskom kanalu od kineskog vlasnika CK Hačison, javlja "Fajnenšel tajms". Posao vredan 22,8 milijardi dolara sklopljen je nakon pritiska novog američkog predsednika Donalda Trampa, koji tvrdi da Kina ima prevelik uticaj nad ovom ključnom vodnom saobraćajnicom.
Prema sporazumu, a kako je saopštila kompanija, CK Hačison će prodati 90 odsto vlasništva nad kompanijom koja upravlja lukama konzorcijumu koji čine "Blek rok", "Global infrastrakčer partners" i "Terminal investment limited".
Širi okvir sporazuma
Dogovor, takođe, uključuje 80 odsto vlasništva nad podružnicama CK Hačison ports, koje upravljaju sa 43 luke u 23 zemlje, uključujući Veliku Britaniju i Nemačku, kao i luke u jugoistočnoj Aziji, Bliskom istoku, Meksiku i Australiji.
Preostalih 20 odsto vlasništva ostaje u rukama operatera PSA, koji je u vlasništvu državnog investicionog fonda iz Singapura "Temasek".
CK Hačison očekuje da će od prodaje dobiti više od 19 milijardi dolara u gotovini, uključujući i otplatu određenih kredita akcionara. Nakon objave dogovora, akcije kineske kompanije su skočile za 22 odsto na hongkonškoj berzi.
Trampov pritisak i tvrdnje o kineskoj kontroli
Pošto je pobedio na izborima, Tramp je često i rado tvrdio da "Kina upravlja Panamskim kanalom", a početkom godine je čak zapretio da će "preuzeti kontrolu nad njim", što je izazvalo uzbunu u Panami. Njegova administracija je insistirala da Panama smanji kineski uticaj u regiji, tvrdeći da prisutnost Pekinga u lukama krši ugovor o neutralnosti kanala.
Trampova pobeda kao okidač za prodaju
Izvori lista upoznati sa pregovorima navode da su Trampova pobeda na izborima u novembru i njegovi pozivi da SAD ponovo preuzmu kontrolu nad kanalom podstakli CK Hačison da razmotri prodaju, što je dovelo do brzih i intenzivnih pregovora.
"Kada je Tramp pobedio i počeo da priča o aneksiji Kanade, Grenlanda i Paname, pritisak je stavljen na Panamce", rekao je izvor blizak pregovaračima i dodao da je kineska kompanija shvatila da je politički problem postao prevelik, te su želeli da pronađu rešenje.
Da bi osigurao podršku administracije, izvršni direktor "Blek roka" Lari Fink informisao je visoke zvaničnike, uključujući i predsednika, o dogovoru. Izvori navode da konzorcijum ne bi ni podneo ponudu da nisu bili sigurni da će američka vlada podržati sporazum.
Panamski kanal – geopolitička tačka tenzija
Panamski kanal je od 1914. do 1999. godine bio pod kontrolom SAD, nakon čega je postupno prešao u ruke vlade Paname prema ugovoru iz 1977.
Međutim, kontrola luka na oba kraja kanala bila je pod kompanijom CK Hačison od 1997, što su američki političari često kritikovali, tvrdeći da je to omogućilo Kini da de fakto kontroliše ovu ključnu saobraćajnicu.
"Blek rok" jača svoju ulogu u infrastrukturi
Ovaj dogovor dolazi nakon što je "Blek rok" preuzeo kompaniju GIP, čime je postao jedna od najmoćnijih kompanija za infrastrukturna ulaganja na svetu.
Trampova administracija vidi ovaj dogovor kao stratešku pobedu u smanjenju kineskog uticaja u globalnim infrastrukturnim čvorištima i deo šire inicijative da SAD ponovo preuzmu kontrolu nad ključnim međunarodnim koridorima.
Ove luke uglavnom funkcionišu kao "pretovarne", gde se kontejneri premeštaju između brodova koji prolaze kroz kanal i manjih "fider" brodova, koji prevoze teret ka odredištima širom Kariba i pacifičke obale Južne i Centralne Amerike.
Inače, CK Hačison je 2021. godine obezbedio novu koncesiju koja mu je omogućavala da nastavi sa upravljanjem lukama još 25 godina.