Novi model saradnje Rusije i Kine: Koja je uloga ruskog tehnološkog giganta

"Jandeks" se poslednjih godina profilisao kao kao jedan od najinovativnijih globalnih igrača, a po svemu sudeći postaje tehnološki most Evroazije

Prodor "Jandeksa" u kinesku automobilsku industriju i stabilno prisustvo na tržištu Centralne Azije pokazuju da ruska kompanija ne samo da ima velike ambicije, već ima i kapacitet da bude značaj faktor u preraspodeli tehnološkog uticaja u Evroaziji.

"Jandeks" je uspeo da pronađe vlastiti put do saradnje sa brojnim kineskim proizvođačima automobila koji od nedavno dominiraju svetskim tržištima.

Ova saradnja najviše se ogleda u isporuci softvera za informaciono-zabavne sisteme u vozilima, ali i u razvoju komponenti za autonomnu vožnju.

Tiho, ali odlučno prisustvo u Kini

Ruski tehnološki gigant "Jandeks" predstavio je ove godine svoju novu platformu za infotejnment sisteme u automobilima na Sajmu automobila u Šangaju.

Namera ruske kompanije je jasna: ostvariti duboku saradnju sa kineskim proizvođačima automobila koji prodiru na rusko i tržišta Centralne Azije, gde dominiraju ruski jezik i kulturni uticaji.

Platforma nazvana "Jandeks auto servis" predstavlja rešenje za kineske proizvođače. Ovo rešenje uključuje potpunu "lokalizaciju", glasovne komande i integraciju osnovnih "Jandeksovih" usluga, kao što su navigacija, muzika, audio-knjige, prognoza vremena, pretraga interneta i druge opcije, a sve to je, kako su izvestili svojevremeno kineski mediji, dostupno putem glasovne interakcije.

 "Alisa" u srcu

 "U srcu platforme nalazi se Alisa, veštački inteligentni glasovni asistent Jandeksa, koji već  mesečno koristi preko 70 miliona ljudi u Rusiji. Ona omogućava korisnicima ne samo da pristupe digitalnim sadržajima, već i da upravljaju brojnim funkcijama vozila, kao što su podešavanje svetala, otvaranje prozora, otključavanje vrata, aktiviranje masažne funkcije ili grejanje sedišta i upravljača, čak i bez internet konekcije", objavio je list "Čajna dejli" izveštavajući sa ovogodišnjeg Sajma automobila u Šangaju.

Rusija i centralna Azija zahtevaju "lokalizovane" tehnologije

 Prema rečima "Jandeksovog" direktora za Kinu, Džu Tijena, Rusija i Centralna Azija zahtevaju inteligentne, "lokalizovane" tehnologije. Integracija "Jandeksovih" usluga pomaže proizvođačima automobila da uštede vreme i novac, a kupcima pruža doživljaj koji deluje prirodno i poznato.

Prema podacima Kineskog udruženja za putnička vozila, lane je u Rusiji prodato više od 1,07 miliona vozila kineskih brendova, što čini 58 odsto ukupne prodaje na ruskom tržištu.

"Rastuće interesovanje ruskih potrošača za kineske automobile prati i podatak da 47 odsto njih razmatra kupovinu vozila kineske proizvodnje, dok čak 67 odsto želi da sazna više o ovim markama", preneo je izveštavajući sa šangajskog sajma list "Čajna dejli".

 "Jandeks" vidi šansu

"Upravo u tom kontekstu 'Jandeks' vidi svoju šansu. Kao dominantna tehnološka kompanija u regionu, sa snažnim poverenjem i prepoznatljivošću, ona nudi partnerima iz Kine pristup tržištima koja nisu jednostavna za stranu konkurenciju, a koja imaju visok potencijal, naročito u oblasti digitalnih usluga i pametnih vozila", konstatuje ovaj kineski list, naglašavajući da 'Alisa' ne omogućava samo upravljanje funkcijama u automobilu, već i integraciju sa pametnim kućnim sistemima.

"Na primer, korisnik može izdati komandu: 'Alisa, pokreni automobil', dok se još nalazi u stanu, ili upaliti klimu i čajnik u svom domu dok se vraća automobilom sa posla", konstatuje kineski list.

 Centralna Azija – naredna faza širenja

 Iako je glavna tačka fokusa za sada Rusija, "Jandeks" svoju platformu namerava da proširi i na zemlje Centralne Azije, gde već uspešno posluje plasirajući usluge kao što su "Jandeks go", "Jandeks mape" ili "Jandeks navigator".

Na ovim tržištima, posebno u Kazahstanu, kompanija već ima dominantnu poziciju u oblasti urbanog prevoza i digitalnih platformi.

S obzirom na kulturnu i jezičku bliskost ovih država sa Rusijom, kao i kinesku potrebu za modernom tehnološkom infrastrukturom koja ne dolazi sa Zapada, "Jandeks" se postavlja kao prirodan partner za integraciju pametnih sistema u vozila lokalne ili uvozne proizvodnje. U tom smislu, saradnja sa kineskim proizvođačima koji ciljaju ta tržišta može doneti obostranu korist: Kina dobija lokalizovanu tehnološku podršku, a "Jandeks" širi svoj ekosistem.

 Novi model saradnje Istoka

Predstavljanje "Jandeks auto servisa" u Šangaju imalo je širi, geopolitički značaj.

U vreme kada se globalne tehnološke linije razdvajaju političkim odlukama i ideološkim barijerama, saradnja kineskih proizvođača i ruske tehnologije predstavlja alternativni model razvoja, upravo onaj koji nije nužno vezan za američke ili evropske korporacije.

Pored unapređenja automobilskog iskustva, ova saradnja oslikava dublju tendenciju formiranja evroazijskog tehnološkog bloka u kojem dominiraju lokalno prilagođena rešenja, jezička kompetentnost i kulturna bliskost.

Sa stabilnim pozicijama u Rusiji i Centralnoj Aziji, te rastućim interesovanjem u Kini, "Jandeks" ima potencijal da postane jedan od ključnih mostova Evroazije.