Reklama za farmerke ili manifest arijevskog denim pokreta: Zašto je "Amerikan igl" naljutio javnost

Nova reklamna kampanja američkog brenda odeće izazvala je lavinu reakcija na društvenim mrežama i u medijima, podelivši javnost između oduševljenja i optužbi za rasizam i elitizam

Moglo bi da stoji u rubrici "Verovali ili ne" - reklamna kampanja za farmerke postala je povod ozbiljne filozofske rasprave o rasi, genetici, nacizmu i propasti civilizacije. Dobrodošli u Ameriku 2025, gde par plavih očiju i još plavlje farmerke mogu izazvati kulturni rat većeg intenziteta od Super boula.

Naime, nova reklamna kampanja američkog brenda odeće "Amerikan igl" sa glumicom Sidni Svini, poznatom po ulogama u serijama "Euforija" i "Beli lotos", izazvala je lavinu reakcija na društvenim mrežama i u medijima, podelivši javnost između oduševljenja i optužbi za rasizam i elitizam.

Kampanja, naslovljena "Sidni Svini ima dobar džins", poigrava se rečima koje gotovo istovetno zvuče: "genes" (geni) i "jeans" (farmerke), što je deo strategije koju je direktor marketinga "Amerikan igla" opisao kao "provokativnu i duhovitu". Međutim, za mnoge kritičare ta igra reči zazvučala je kao opasan flert sa eugeničkim narativima, naročito jer se u video klipu naglašavaju fizičke osobine glumice: plava kosa, plave oči i bela put.

Deo kampanje koja je izazvala kontroverze uključuje video u kojem Svini objašnjava da se "geni prenose s roditelja na potomke i određuju osobine poput boje očiju i ličnosti", da bi potom dodala:

"Moje farmerke su plave".

Kritičari tvrde da ovakva poruka, uz izbor belih modela, podstiče isključiv i zastareo ideal lepote. Dok jedni vide kampanju kao rasno neosetljivu i elitističku, drugi je brane. Bivša voditeljka Foks njuza Megan Keli poručila je da je "levičarsko zgražavanje" samo dodatno povećalo vidljivost "lepe bele devojke s plavim očima".

I stručnjaci za marketing su podeljeni. Neki ukazuju da je kampanja mogla da bude bolje izbalansirana uz prikaz modela različitih rasa i telesnih tipova. Drugi, pak, tvrde da kontroverza podiže vidljivost brenda i da "Amerikan igl" pokušava da iskoristi trenutak u kojem sve više modnih kuća balansira između progresivnih poruka i povratka klasičnoj estetici.

Do sada ova kompanija je bila poznata po inkluzivnosti - uključujući kolekcije različitih veličina i kampanje sa afroameričkim i muslimanskim javnim ličnostima. Ipak, nova saradnja sa Svini, uz rebrendiranje farmerki koje nose njeno ime, deluje kao potencijalni zaokret ka užoj ciljnoj grupi. Ili ka novom vašingtonskom šerifu Donaldu Trampu koji voli da mrzi pravila o raznolikosti, jednakosti i inkluziji.