
Ujedinjeni alkoholni lobi: Kako kompanije pritiskaju svoje vlade

Dok Svetska zdravstvena organizacija (SZO) sve glasnije tvrdi da ne postoji bezbedan nivo konzumacije alkohola, globalna industrija pića, od belgijskog piva do meksičke tekile i holandskog "Hajnekena", pokušava da tu poruku ublaži.
Prema dokumentima koje je otkrio Rojters, vodeće kompanije i udruženja lobirale su ovog leta kod svojih vlada da izmene nacrt sporazuma Ujedinjenih nacija o zdravlju, kojim su predviđena povećanja poreza na alkohol, ograničenja dostupnosti i zabrane reklamiranja.
Rezultat? Mnoge odredbe su ublažene. Umesto obaveze da se porezi povećaju, zemlje su sada pozvane da to samo "razmotre". Predlozi o potpunoj zabrani reklama pretvoreni su u preporuku da se oglašavanje ograniči na maloletnike.
Industrija tvrdi da ne negira opasnosti, ali da nauka preteruje i da mora da pravi razliku između "umerene" i "štetne" konzumacije.

"Moramo preuzeti kontrolu nad debatom o alkoholu", poručio je direktor Međunarodnog udruženja proizvođača pića (IARD) Džulijan Brejtvejt.
Rečeno - učinjeno: kompanije, od "Diadžo" do "Karlsberga" tvrde da umerena konzumacija alkohola ima dobre strane, te da može biti od pomoći u socijalizaciju i lekovita za mentalno zdravlje.
Sa druge strane, SZO upozorava da su dokazi o šteti konzumacije alkohola "dosledni i dobro dokumentovani". Njihova poruka je jasna: svaka čaša nosi rizik, bilo da je reč o raku, srčanim bolestima ili zavisnosti.
U osnovi se vodi bitka poruka: industrija, vredna preko bilion dolara, bori se da zaštiti profit i imidž, dok zdravstvene institucije nastoje da ukažu na stvarne posledice alkohola.
"Moramo da imamo na umu: ovo su kompanije čiji je cilj da zarade novac", podseća profesor javnog zdravlja Erik Krosbi.



