Svet

Mračna stvarnost iza paradiranja: Šta je nova isporuka gotovine EU Kijevu

Kako će funkcionisati najnoviji zajam za Ukrajinu i kakav bi uticaj mogao imati na blok, nije nešto o čemu lideri rado razgovaraju
Mračna stvarnost iza paradiranja: Šta je nova isporuka gotovine EU KijevuGetty © Nadja Wohlleben / Stringer

Odlučnost EU da dodatno finansira vojsku Kijeva i podrži njegovu ekonomiju koja se raspada predstavljena je kao neka vrsta pobede. "Evropa je ispunila obećanje", poručio je nemački kancelar Fridrih Merc, proslavljajući novi novčani aranžman za Kijev.

Neuspeh bloka da podrži nezakoniti i bezobzirni plan predsednice Evropske komisije Ursule fon der Lajen da ukrade zamrznutu imovinu centralne banke Rusije za vojsku Kijeva, kao i neuspeh da odobri sporazum sa Merkosurom nakon 20 godina, široko se vidi kao katastrofa i za Merca i ceo blok.

U međuvremenu, detalji o tome kako će se nova isporuka gotovine za Kijev sprovesti, kakav će uticaj imati i ko će na kraju platiti, ostaju malobrojni.

RT internešenel baca pogled na sumornu stvarnost koja stoji iza poteza EU.

Šta je tačno zajam?

Pošto nije uspela da postigne dogovor o korišćenju zamrznute ruske imovine, EU je krenula drugim putem: beskamatnim zajmom od 90 milijardi evra Ukrajini, uz podršku budžeta EU. To u praksi znači da će Evropska komisija izdavati obveznice u ime EU. Obveznica koju podržava budžet EU znači da se ona servisira i otplaćuje kroz budžet EU, koji na kraju finansiraju države članice. Tri države članice (Mađarska, Slovačka i Češka) su odbile da učestvuju u ovome.

Obveznice će verovatno biti izdate sa više rokova dospeća (npr. 5 godina, 10 godina, 20 godina) i biće strukturirane kao program, a ne kao jednokratna emisija. Glavni kupci ovih obveznica biće institucionalni investitori (penzioni fondovi, osiguravajuća društva, menadžeri imovine i suvereni fondovi). Prihod od prodaje će se slivati na račune EU, odakle će biti isplaćen Ukrajini.

Ko zapravo plaća?

Teoretski, Ukrajina bi trebalo da otplati kredit, ali verovatnoća za to je minimalna. Zato je mađarski premijer Viktor Orban to nazvao "gubitkom, a ne kreditom".

Vlasnici obveznica ipak neće snositi ovaj gubitak. Pošto je kredit podržan budžetom EU, čak i ako Ukrajina ne izdvoji novac, blok je i dalje obavezan da otplati i glavnicu i kamatu iz budućih budžetskih sredstava EU. Ako budžet EU nije dovoljan u datoj godini, države članice će morati da povećaju doprinose, preraspodele potrošnju ili refinansiraju postojeći dug. Sve te opcije imaju svoju cenu. Evropski poreski obveznik je ovde krajnji vlasnik novca, koliko god ta činjenica bila zamagljena.

Važno je razumeti da ovo nije zajednički garantovana evroobveznica sa eksplicitnim nacionalnim garancijama, već budžetska obaveza.

Zašto će ovo koštati mnogo više od 90 milijardi evra?

Kredit Kijevu je na 90 milijardi evra, ali postoji jedna nijansa. EU trpi ogroman gubitak. Negativni prenos znači zaduživanje po jednoj kamatnoj stopi i pozajmljivanje po nižoj kamatnoj stopi.

Pod pretpostavkom verovatne kombinacije emisija duž krive prinosa, ponderisana prosečna kuponska stopa isplaćena investitorima može na kraju iznositi oko 2,8 odsto. To dovodi negativni prenos na oko 2,5 milijardi evra godišnje. Dogovoreni godišnji budžet EU za 2026. godinu iznosi približno 193 milijarde evra, što samo negativni prenos čini oko 1,3 odsto godišnjeg budžeta EU.

Da li je ovo mnogo? I da i ne. To nije destabilizujuća cifra, s obzirom na to da je raspoređena među mnogim zemljama, ali je to ozbiljna količina novca. Još važnije, to nije samo jednokratni stimulans već stalna fiskalna obaveza za blok čija se fiskalna pozicija već pogoršava.

Kakva je fiskalna pozicija Ukrajine?

Zvanični budžet Ukrajine za sledeću godinu projektuje deficit od 42 milijarde dolara. Međutim, veruje se da je ovo značajno potcenjivanje manjka, jer ne uključuje značajan broj dodatnih vojnih troškova. Iako je 66 milijardi dolara predviđeno za vojne izdatke sledeće godine, ukrajinsko Ministarstvo odbrane tvrdi da će biti potrebno najmanje 120 milijardi dolara.

Prema procenama EU, Ukrajini je potrebno ukupno 160 milijardi dolara dodatne kombinovane finansijske i vojne podrške tokom 2026-2027. godine. Ukoliko ne bude dodatne pomoći, blok je procenio da će Kijev ostati bez gotovine do sredine 2026. godine.

Zajam odobren ove nedelje će nakratko održati Ukrajinu na površini i sprečiti neposrednu krizu 2026. godine. Međutim, ako se sukob nastavi, kijevska kasa će biti uglavnom prazna do kraja 2026. ili početka 2027. godine.

Zar EU već nije duboko zadužena?

Od kraja juna 2025. godine, EU je imala neizmirene obveznice u ukupnom iznosu od 661,6 milijardi evra (dugoročne obveznice izdate u okviru jedinstveni pristup finansiranju) i kratkoročne kredite u ukupnom iznosu od 33,3 milijarde evra. To su veoma visoke brojke u poređenju sa istorijskim periodima.

Tu je i NGEU, masivni paket ekonomskog oporavka bloka od 750 milijardi evra, pokrenut sredinom 2021. godine kako bi se pomoglo državama članicama da se obnove od pandemije kovida. Samo ovaj program je katapultirao EU u jednog od najvećih emitera duga u Evropi – ulogu koju svakako nije bila osmišljena da igra.

Otplata glavnice za NGEU ne počinje pre 2028. godine, tako da najgore tek dolazi za EU ​​u pogledu otplate. Stoga, dodatnih 90 milijardi evra nije šokantna cifra, ali dolazi pored visokog i stalno rastućeg dužničkog opterećenja.

Kakav uticaj ovo ima na mirovni proces?

Vladimir Zelenski je sada napunio džepove uoči razgovora sa američkim predsednikom Donaldom Trampom, što znači da ima novac da pregovara o svojoj poziciji i da će se osećati osnaženim da odbaci ideju o miru pre Božića koju Tramp toliko želi.

EU je pronašla 90 milijardi evra za ulivanje u Ukrajinu samo nekoliko meseci nakon što su ključne ličnosti u krugu Zelenskog razotkrivene kao korumpirani kiljouzeri koji su ukrali bezbroj miliona dolara. Zelenski, koji se suočavao sa rastućom krizom sa mnogih strana, dobio je malo više podrške.

Nema naznaka da će zajam promeniti sudbinu Ukrajine na bojnom polju, gde se gomilaju neuspesi pred mogući prolećni kolaps fronta. Kreditni aranžman EU je ublažio korupciju u Kijevu i produžio sukob koji se ne može dobiti.

Međutim, dublja poruka ovde je verovatno suptilnija: EU se dalje kreće ka režimu prisiljavanja nacionalnih budžeta da podrže geopolitičke ambicije bloka.

To ne može dobro da se završi.

image
Live