Eksplozija tokom probnog leta rakete "Staršip" kompanije "Spejs iks" ranije ove godine predstavljala je veću opasnost po komercijalne avione nego što je javno obelodanjeno, a putnički avioni bili su primorani da proglase vanredno stanje zbog goriva, dok su kontrolori letenja intervenisali kako bi izbegli moguće sudare, navodi se u dokumentima Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA) koje je pregledao "Volstrit džornal".
Raketa je lansirana iz kompanijskog postrojenja u Teksasu 16. januara, otkazala je tokom leta i raspala se, šaljući zapaljene fragmente koji su parali nebo.
Osnivač "Spejs iksa" Ilon Mask je u to vreme prokomentarisao da je "uspeh neizvestan, ali je zabava zagarantovana".
To je bio prvi od tri neuspešna testa "Spejs iksa", nakon što su letelice eksplodirale i u martu i u junu.
U članku objavljenom u subotu, "Volstrit džornal" se pozvao na dokument FAA u kojem se navodi da je "eksplozija tokom otprilike 50 minuta zasipala vatrenim krhotinama delove karipskog regiona", uz upozorenje da bi udar krhotina u letelicu mogao da ima katastrofalne posledice, uključujući teška oštećenja i gubitak života.
"Spejs iks" je izveštavanje ovog lista nazvao "obmanjujućim", tvrdeći da su novinari očigledno dobili nepotpune i pogrešne informacije od protivnika sa skrivenim motivima.
U objavi na mreži Iks u subotu, kompanija je navela da javna bezbednost ostaje njen najviši prioritet.
"Nijedan avion nije bio doveden u opasnost i svi događaji koji su doveli do stvaranja krhotina letelice bili su ograničeni na unapred koordinisane zone reagovanja koje su razvile Svemirske snage SAD, a koje je sprovela FAA", saopštila je kompanija.
Prema navodima, evidencija FAA pokazuje da je let kompanije "Džet blu" na putu ka Portoriku upozoren da se približava opasnoj zoni i da mu je naloženo da uđe u kružni režim čekanja, pri čemu su kontrolori kasnije posadi rekli da je nastavak leta "na sopstveni rizik".
U jednom izveštaju navodi se da su se dva aviona previše približila jedan drugom, što je primoralo kontrolore da intervenišu kako bi sprečili mogući sudar.
Kontrolori letenja su navodno opisali situaciju kao "potencijalno ekstreman bezbednosni rizik".
Nakon proglašenja vanrednog stanja zbog goriva, avioni – zajedno sa putničkim letom kompanije "Iberija" i jednim privatnim avionom – prošli su kroz privremeno ograničeni vazdušni prostor. Sva tri leta, sa oko 450 putnika, na kraju su bezbedno sletela.