Penzionisani američki admiral Džejms Stavridis smatra da bi tenkovi koje je Zapad poslao Ukrajini mogli da utiču na tok rata ali je upozorio i da Kijevu sada jedinomogu da pomognu avioni.
Stavridis, koji je jedan do direktora u investicionoj firmi "Karlajl grup" i predsedavajući odbora Rokefeler fondacije, kaže da je pešadija i dalje "kraljica bojnog polja", ali da moderno oružje i oprema zahtevaju i mehanizovane snage i podršku iz vazduha.
Obećanja Zapada da će Kijevu poslati tenkove stvorilo je kod Ukrajinaca osećaj da sada imaju mogućnost nešto da promene, a uprkos komentaru portparola Kremlja da NATO tenkovi "gore kao i svi drugi", Rusi su, navodi Stavridis u autorskom tekstu za "Blumberg", zabrinuti i to, tvrdi on, sa pravom, jer tenkovi navodno pružaju Ukrajini tri prednosti.
Prvo i najvažnije, jedinstvo saveznika da obezbede oklopne snage je snažan signal transatlantske solidarnosti. Moral je jaka i značajna sila na bojnom polju. Vladimir Putin je računao na to da su saveznici do sada pukli suočeni sa nestašicom gasa u Evropi i nemirnom javnošću, ali ove najave pokazuju da ta teorija nije istinita, piše Stavridis.
Druga prednost tenkova je način na koji pružaju podršku pešadiji. Vojni profesionalci dugo su govorili o pešadiji kao o "kraljici bojnog polja", sposobnoj da se kreće u bilo kom pravcu kao kraljica na šahovskoj tabli. Ali na modernom bojnom polju, taj manevar može biti suviše spor bez mehanizovanog oklopa. Uz pomoć tenkova koji pružaju mobilnu vatrenu podršku, relativno brzih oklopnih transportera i borbenih vozila "strajker", ukrajinske snage bi trebalo da budu u stanju da se brzo kreću gore-dole duž stotinama kilometara duge linije bojnog polja u Donbasu i zaustave bilo kakvu rusku ofanzivu, navodi penzionisani mornarički admiral u tekstu za "Blumberg".
"Konačno, tenkovi i oklopni transporteri mogu da se koncentrišu i koriste za udar na ruske linije fronta u vreme po izboru Ukrajinaca. Sa dovoljnom snagom, mogli bi da probiju ruske linije i da se odvezu do obale Crnog mora. Ovo bi podelilo ruske snage, razotkrilo njihove bokove, nemerljivo zakomplikovalo njihovu logistiku i izolovalo ruske snage na Krimu od same Rusije", dodao je Stavridis.
Sve ovo dolazi sa rizicima, naravno, piše on. Biće izazovno brzo obučiti ukrajinske posade, ne samo u individualnom dejstvu različitih vrsta tenkova i oklopnih transportera, već i u tome kako da ih integrišu u jedinstvenu borbenu snagu. Logistika za zemlje koje šalju tenkove biće izazovna; vozila se neće sva magično pojaviti u istom trenutku, već će se stizati postepeno.
Održavanje i gorivo će takođe biti izazov, posebno za američke tenkove "abrams", sa njegovim mlaznim motorom na turbinski pogon i složenim paketom za komandu i kontrolu. A upotreba oklopnih vozila u kombinovanom stilu borbe i izbegavanje stvaranja tenkovskog "polja smrti" koje su Ukrajinci stvorili oko Kijeva u ranim mesecima sukoba - biće ključni izazov, navodi Stavridis.
Stavridis navodi još jedan aspekt na koji treba obratiti pažnju. "Dolazak tenkova momentalno traži više borbenih aviona iznad glave, posebno MIG-29 iz sovjetske ere i američkih F-16. Zapad je do sada odlagao slanje aviona, ali će se ta debata uskoro zahuktati: iako je slanje tenkova ključno, borbena vazdušna snaga može na kraju biti odlučujuća", naveo je on.
"Pošto sam proveo godine kao vrhovni saveznički komandant NATO-a proučavajući evropske ratne planove i istoriju tenkovskog ratovanja na kontinentu, ne mogu da zamislim upravljanje tim oklopnim snagama bez dovoljnog vazdušnog pokrivanja. Sećanja na tenkovsko ratovanje još uvek opsedaju Evropu. Dolazak zapadnih tenkova u značajnom broju trebalo bi da postane Putinova sledeća noćna mora", zaključio je Stavridis u tekstu za "Blumberg".