Pošto se veruje da je susret s kineskim ratnim avionima iznad Južnog kineskog mora bio traumatičan za australijske pilote, ponuđeno im je psihološko savetovanje, izjavio je komandant Kraljevskog australijskog vazduhoplovstva (RAAF) vicemaršal Daren Goldi.
"Važno nam je mentalno zdravlje naših avijatičara i ljudi koji dolaze u kontakt sa stvarima kao što su presretanja u vazduhu. Kada ih vratimo, neophodno je da razgovaramo s njima o proživljenom iskustvu", rekao je Goldi za medijsku kuću Ej-Bi-Si, te dodao da se posebna pažnja poklanja avijatičarima koji se ne nalaze na pilotskom mestu budući da imaju manju kontrolu prilikom napetih susreta.
Po Goldijevim rečima, napredovala je i priprema australijskih vazduhoplovaca za misije imajući u vidu da se menja operativno okruženje iznad Južnog kineskog mora.
Na veći deo površine ovog mora teritorijalne pretenzije ima više zemalja, pre svih Kina, pa Vijetnam, Filipini, Malezija, Tajvan i Bruneji.
SAD i njihovi saveznici, uključujući Australiju, u poslednje vreme su sprovodili česte pomorske i vazdušne misije u Južnom kineskom moru, pošto Vašington "osporava prekomerne morske zahteve širom sveta bez obzira na identitet podnosioca zahteva".
Šef RAAF-a Rob Čipman istakao je da je aktuelno "agresivnije ponašanje" misleći na akcije kineskih pilota. "Kada se to dogodi, mi postavljamo pitanja diplomatskim kanalima", dodao je on.
Prošlog juna Kanbera je optužila Peking za opasno presretanje – nekoliko nedelja ranije kineski borbeni avion J-16 ispustio je džak "pleve" na putanju leta australijskog pomorskog patrolnog aviona P-8. Po navodima australijske vojske, potez kineskog pilota doveo je do toga da je motor aviona RAAF-a usisao fragmente aluminujuma.
Kinesko ministarstvo odbrane insistiralo je na tome da su akcije njegovog aviona bile razumne i zakonite jer je australijski avion ugrozio suverenitet i bezbednost Kine. Peking se protivi vojnim akcijama Kanbere u regionu.