Tokio pokušava da razvija svoju odbrambenu industriju, ali se u tome suočava sa teškoćama, jer neke od najpoznatijih japanskih kompanija ne žele da ulažu u odbranu, prenosi Rojters.
Japan je prošle godine najavio nova ulaganja u vojsku, vredna 315 milijardi dolara, kako bi odvratio Peking od upotrebe sile u Istočnom kineskom moru, zbog sve veće zabrinutosti da bi ruska Specijalnom vojna operacija mogla da ohrabri Kinu da izvrši invaziju na Tajvan.
Ključni deo strategije Tokija zavisi od ubeđivanja komercijalnih firmi, kao što su "Tošiba", "Micubiši" i "Daikin", koje su decenijama naoružavale japanske Snage za samoodbranu (SDF), da pojačaju svoju namensku proizvodnju.
Na privatnim sastancima sa japanskim Ministarstvom odbrane tokom prošle godine, neke kompanije su izrazile zabrinutost zbog poslovnih i finansijskih rizika koje podrazumeva ova proizvodnja.
Vlada priprema zakon koji uključuje podizanje profitnih marži za vojnu opremu sa dosadašnjih nekoliko procenata na čak 15 odsto. Mnogi su zabrinuti da to možda neće biti dovoljno.
Strah od Kine
"Do sada je ministarstvo uzimalo rešenost kompanija da učestvuju u poslovima odbrane zdravo za gotovo", rekao je Masahisa Sato, uticajni poslanik vladajuće stranke i bivši zamenik ministra odbrane.
Sato je dodao da je japanskim rukovodiocima sve teže da japanskim akcionarima, fokusiranim na profitabilne civilne poduhvate, odbrambenu proizodnju tumače "patriotskim razlozima".
Međutim, plan vojne izgradnje premijera Fumija Kišide prepoznaje proizvodnju za odbranu kao ključni stub nacionalne bezbednosti.
U najvećoj japanskoj odbrambenoj kompaniji "Micubiši", koja razvija novi japanski mlazni lovac i nove rakete većeg dometa za odvraćanje Kine, vojni ugovori su prošle godine činili samo desetinu od ukupno 29 milijardi dolara prihoda. Najveći deo poslovanja ove kompanije čine komponente za civilne avione i proizvodnja opreme za elektrane i fabričke mašine.
Od početka prošle godine, zvaničnici odbrane razgovaraju sa ovim firmama i drugim potencijalnim dobavljačima, kao što je proizvođač automobila i helikoptera "Subaru".
Pet firmi nije poslalo nikakav odgovor ministarstvu, a ostale su odbile da saopšte da li su uključene u pregovore. Kompanije su odbile da pruže detalje o ovim sastancima.
Mnoge kompanije nerado govore o svom učešću u vojnoj proizvodnji, plašeći se da bi to bilo loše za poslovanje, posebno u Kini, gde postoji duboka ogorčenost zbog ratne prošlosti Japana.
Uprkos diplomatskim tenzijama, Kina je glavni trgovinski partner Japana i najvažnija proizvodna baza za mnoge japanske kompanije.