Finska je prethodnih dana završila sa svojim statusom neutralne države, ustupajući svoj vazdušni prostor NATO-u.
23. mart 2023. godine, naime, ostaće u istoriji upamćen po tome što je Finska otvorila nebo za izviđačke letove NATO letelica duž svoje 1.340 kilometara duge granice sa Rusijom.
Tog dana izviđački avion EC-135W 'River džoint', pozivnog znaka JAKE 11, krenuo je u svoj prvi izviđački let od baze RAF-a Mildenhol preko Nemačke, Poljske, Baltičkih država, Finskog zaliva i uz samo rusku granicu do jezera Ladoga. Tu se letelica okrenula i preko Finskog zaliva letela uz samu rusku granicu da bi osmatrala pomorske efektive ruske mornarice u okolini Sankt Peterburga.
Inače, prvi koraci u tom pravcu napravljeni su u oktobru 2021, kada je isti tip letelice leteo uz granicu osmatrajući i detektujući komunikacije u ruskim jedinicama i vojnim objektima uz granicu sa Finskom i Murmanskom oblasti. Nad njom se, takođe, preko Norveške vrše intenzivna osmatranja Severne flote i podmorničarskih baza u kojima se nalaze napadne i strateške nuklearne podmornice.
Tog istog dana se američkom izviđačkom avionu pridružio još jedan 'RC-135W' pozivnog znaka RRR7223 britanskog RAF-a koji je leteo iznad Finskog zaliva i osmatrao Sankt Peterburg.
Dan kasnije, 24. marta, angažovane su i strateške izviđačke bespilotne letelice koje su obavile osmatračku misiju, ali sa isključenim transponderima, koje su pratili ruske aktivnosti na severu Evrope.
Ovi letovi će postati rutina jer se Finska faktički nalazi na korak od ulaska u NATO pakt, i njen prijem je ostalo samo formalnost pošto je Turska prihvatila da da zeleno svetlo za pristupanje te skandinavske zemlje u Severnoatlansku alijansu.
Finske odbrambene snage potvrdile su ove letove i isticali floskulu da se letovi odvijaju u skladu sa međunarodnim partnerima, ali nisu navodili tip letelice.
Ovde treba istaći da Baltička flota zbog ulaska Finske i Švedske u NATO, sve više postaje predmet osmatranja, odakle ruski brodovi mogu da izađu na otvoreno Severno more i iz njega dođu do Sankt Peterburga i predstavlja žilu kucavicu za kretanje Baltičke flote kroz dva mora.
Sve ovo ukazuje da će broj letova u narednom periodu da raste i povećava se što ukazuje i let od 25. marta, kada je istom rutom ponovo letelo izviđački avion RC-135W 'River džoint' istok pozivnog znaka 'JAKE 11' koji je više letova napravio, posebno od grada Joensua do Helsinkija, odnosno Finskog zaliva, gde je napravljeno nekoliko krugova, dok se letelica nije vratila nazad preko baltičkih država, Poljske i Nemačke u Veliku Britaniju.