Da li je odzvonilo električnim trotinetima? Zabrana iz Pariza mogla bi da se proširi

Električni skuteri su bili zamišljeni kao čiste, "zelene" mašine za putovanje na posao - sada su pošast grada

Parižani su proteklog vikenda glasali da se sa ulica francuske prestonice uklone električni skuteri, koje su građani i turisti masovno iznajmivali.

"Grad svetlosti", koji je bio pionir u prihvatanju e-skutera, sada je postao jedina velika evropska prestonica koja je zabranila široko rasprostranjena "vozila", zadavši tako bolan udarac kompanijama koje su ih iznajmljivale.

Na referendumu održanom u nedelju čak 90 odsto građana glasalo je za zabranu e-skutera.

Operateri kažu da su nepravedno izdvojeni kao jedini odgovorni za haos na ulicama Pariza budući da je gradonačelnica An Hidalgo bila veliki zagovornik bicikala i drugih "zelenih" transportnih sredstava još od dolaska na čelo grada 2014. godine.

Njena administracija dočekala je širom raširenih ruku operatere e-skutera 2018. ali je od tada progresivno uvodila stroža pravila, određivala parking zone, ograničavala brzinu ali i broj operatera.

Mere, piše londonski "Telegraf", ipak nisu umirile građane koji su se žalili na nemarne i pijane skuteraše i gužvu na trotoarima, ali i na činjenicu da skuter može da iznajmi i 12-godišnje dete.

Zabrana e-skutera neće se odnositi na vlasnike ovog prevoznog sredstva. Prošle godine je prodato 700.000 e-skutera.

Svakog dana u Francuskoj se na rentiranim električnim trotinetima obavi 100.000 putovanja u 200 gradova. Zabrana predstavlja značajan udarac multinacionalnim operaterima i moguće je da će uslediti kontratužba.

Montreal je zabranio sve električne skutere, bez obzira da li se iznajmljuju ili privatno koriste, još 2020. godine, dok je iste godine Kopenhagen zabranio njihovo rentiranje, da bi ih onda ponovo dozvolio ali pod strožim uslovima. Brisel, gde je mnogima muka od njih, može biti sledeći.

Sve to, piše "Telegraf", predstavlja oštru lekciju za Britaniju koja je u početku bila spora da usvoji e-trotinete. Dok ga Pariz gasi, ova zemlja je tek na polovini nacionalnog probnog perioda za skutere koji će trajati do kraja sledećeg maja.

Ipak, ima i onih koji su se već odlučili da je vreme da se svira kraj. Veće okruga Kent saopštilo je da više ne žele da učestvuju u probnom periodu.

Prošlog leta, 80-godišnja Sara Karter je završila sa slomljenim zglobom, napuklom vilicom i slomljenom jagodicom, nakon što ju je u Kenterberiju udario e-skuter koji se vozio - protivno pravilima - po trotoaru. Karter je kasnije rekla da su trotineti "smrtonosni".

"Trotoari su za pešake i ljude u invalidskim kolicima, ili bebe u kolicima. Na njima ne bi trebalo da bude vozila bilo koje vrste. Ovaj način prevoza ne bi trebalo da postoji", rekao je sudija koji je odredio popravni dom za dečaka koji je ubio pešaka skuterom.

Ako je suditi po broju e-trotineta po ulicama Beograda i najavljenim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, moguće je da će i njih dočekati francuska sudbina.