Čile planira da nacionalizuje svoju ogromnu industriju litijuma
Predsednik Čilea Gabrijel Borić poručio je da će nacionalizovati industriju litijuma u zemlji koja je drugi najveći proizvođač metala neophodnog za baterije za električna vozila, kako bi unapredio ekonomiju i zaštitio životnu sredinu.
Kako prenosi Rojters, ovaj neočekivani potez zemlje sa najvećim svetskim rezervama litijuma znači da će vremenom kontrola nad ogromnim operacijama litijuma u Čileu biti prebačena sa industrijskih giganata SKM i "Albemarle" na posebnu državnu kompaniju.
To predstavlja novi izazov za proizvođače električnih vozila koji se bore da obezbede materijale za baterije, jer sve više zemalja pokušava da zaštiti svoje prirodne resurse. Meksiko je nacionalizovao svoja ležišta litijuma prošle godine, a Indonezija je zabranila izvoz rude nikla, ključnog materijala za baterije, 2020.
"Ovo je najbolja šansa koju imamo da pređemo na održivu i razvijenu ekonomiju. Ne možemo sebi da priuštimo da je protraćimo," rekao je Borić u obraćanju koje je prenosila televizija širom zemlje.
Budući ugovori o litijumu će se tako izdavati samo kao javno-privatna partnerstva sa državnom kontrolom, rekao je on.
Vlada neće raskinuti postojeće ugovore, ali se nada da će kompanije biti otvorene za učešće države pre isteka, rekao je on, ne navodeći direktno "Albemarle" i SKM, dva najveća svetska proizvođača litijuma.
Ugovor SKM ističe 2030. godine, a "Albemarle" 2043. godine.
Ove dve kompanije snabdevaju "Teslu", ElDži i druge proizvođače električnih vozila i baterija.
Najava Čilea nije izazvala preokret u cenama litijuma, koje su pale za više od 70 odsto sa novembarskog rekorda zbog slabljenja potražnje za električnim vozilima u Kini, najvećem svetskom tržištu automobila.