Evropa i dalje funkcioniše zahvaljujući ruskom gasu, ali on sada dolazi iz Indije.
Iako je EU skoro potpuno zabranila uvoz ruske nafte putem mora u decembru, a zatim proširila sankcije tako da obuhvate i naftne derivate, to nije sprečilo zemlje poput Indije da kupuje rusku sirovu naftu,rafiniše je u goriva poput dizela, i prodaje je Evropi uz profit, piše "Blumberg".
Indija nastoji da ovog meseca postane najveći snabdevač Evrope rafinisanim gorivima, dok istovremeno kupuje rekordne količine ruske sirove nafte, zaključuje američki portal na osnovu podataka analitičke kompanije "Kpler".
"Ruska nafta ponovo pronalazi put ka Evropi uprkos svim sankcijama, a to što Indija povećava izvoz goriva na zapad dobar je primer", rekao je vodeći analitičar "Kplera" Viktor Katona, ocenivši da je takav zaključak "neizbežan", "s obzirom na to da Indija kupuje toliko mnogo barela ruske nafte".
EU sama sebi iznad glave okačila "mač sa dve oštrice"
"Blumberg" ovakvu situaciju naziva "mačom sa dve oštrice" za EU, ocenivši da je blok sebi stvorio rupu u snabdevanju dizel gorivom nakon što je sankcijama prekinuo veze sa glavnim snabdevačem, odnosno Rusijom.
Sa druge strane, ovim se ne smanjuje konačna potrošnja ruskog goriva, već su evropske rafinerije same sebi napravile konkurenciju u inostranstvu, lišivši se jeftinih ruskih energenata.
Očekuje se da će uvoz rafinisanog goriva u Evropu iz Indije premašiti 360.000 barela dnevno, čime će nadmašiti uvoz iz Saudijske Arabije, pokazuju podaci "Kplera".
Takođe se očekuje da će količina ruske nafte koju Indija uvozi u aprilu premašiti dva miliona barela dnevno, što predstavlja 44 odsto ukupne količine uvezene nafte u toj zemlji, zaključuje "Blumberg" na osnovu podataka iz "Kplera".
Pre nego što je Zapad krenuo da uvodi sankcije Moskvi nakon početka Specijalne vojne operacije u Ukrajini u februaru 2022. godine, više od polovine nafte koju je Rusija izvozila putem mora išlo je u zemlje EU i G7.