Fejsbuk i TikTok razotkrili su malo lažnih objava, pokazalo je američko istraživanje pred novembarske međuizbore, dok je Jutjub vrlo uspešan u rešavanju ovog problema, piše francuski list "Figaro".
Zbog lažnih informacija u vezi sa američkim predsedničkim izborima 2020. godine, ove tri platforme sada su se našle "pod lupom". Neprofitna organizacija "Global vitnes" i Tim za sajber bezbednost za demokratiju Univerziteta Njujork objavili su na sve tri platforme 20 netačnih postova, koji se tiču međuizbora u Sjedinjenim Američkim Državama. U njima se tvrdilo da je, na primer, drugi krug izbora pomeren sa 30. na 31. oktobar, ili da bi rezultati izbora mogli biti hakovani.
Titula "najgoreg đaka" pripala TikToku
Ova mreža odobrila je i distribuirala 90% "podmetnutih" lažnih objava i to bez blokiranja kanala koji je izvor dezinformacija.
Iako potpuno zabranjuje političko oglašavanje, TikTok je od poslednjih američkih izbora najavio jačanje politika koje imaju za cilj borbu protiv netačnih sadržaja: profili političara su provereni i označeni kao "pouzdani izvori", zabranjeno je prikupljanje sredstava za političke kampanje, a odlučeno je i da se blokiraju svi influenseri koji zaobilaze pravila kompanije preko plaćenih partnerstava sa političkim partijama ili kandidatima.
Uprkos svim merama, istraživači su i dalje zabrinuti.
U poređnju sa izborima 2020. godine, "ova godina će biti mnogo gora, kako se približavaju međuizbori", smatra istraživačica Olivija Litl. "Zbog povećanog broja korisnika, biće više dezinformacija. TikTok mora da radi na zaustavljanju ovakvih sadržaja, ili rizikujemo da se suočimo sa još jednom krizom lažnih vesti."
Dodatni razlog za pojačanu pažnju, ako ne za zabrinutost, predstavljaju i nedavno objavljeni nalazi istraživačkog centra "Pju" koji pokazuju da se sve veći udeo odraslih u SAD informiše na TikTok-u - sa 3 odsto u 2020. taj broj je do 2022. godine porastao na 10 odsto.
Inače, ova platforma je tradicionalno popularna među mlađima od 30 godina, pa se tako četvrtina ove populacije redovno informiše na TikTok-u, što je više nego prethodnih godina.
Fejsbuk: ista (loša) strategija kao 2020. godine
Ni kompanija "Meta" nije zablistala u ovom istraživanju. Objavljen je "značajan broj" postova koji sadrže dezinformacije, pokazuju rezultati "Global vitnesa".
Slično kao i 2020. godine, kontrolisanje sadržaja na engleskom je prilično efikasno, što ne važi i u ostalim slučajevima, pa je tako odobreno "20 odsto netačnih objava na engleskom, a 50 odsto na španskom."
U svom odgovoru, Fejsbuk se branio da je testiranje "zasnovano na veoma malom uzorku objava koji nije reprezentativan, imajući u vidu broj političkih objava koje svakodnevno pregleda."
Nešto ranije, kompanija je istakla da će njena politika biti zasnovana na istim principima kao i 2020. godine: otkrivanje lažnih sadržaja koji se tiču datuma izbora, lokacije biračkih mesta i rezultata glasanja. "Meta" je najavila i da će zabraniti političkim oglašivačima postavljanje novih objava "nedelju dana pre izbora".
Međutim, "Figaro" podseća da su se ove mere pokazale kao nedovoljne u borbi sa lažnim vestima, kada su objavljeni rezultati izbora 2020. godine ili tokom napada na Kapitol Hil.
Jutjub: pobednik
Jutjub se pokazao kao najuspešniji u ovoj trci, jer ne samo da je blokirao lažne objave, već i kanale koji su bili izvor dezinformacija. Platforma je napredovala od američkih izbora 2020. godine, a "Gugl", koji je vlasnik Jutjuba, tada je najavio "opsežne mere za borbu protiv dezinformacija", uključujući one o izborima i glasanju.
Ipak, rezultate istraživanja treba dobro razmotriti, navodi "Figaro" i podseća na nedavnu studiju "Global vitnesa" u Brazilu, koja je pokazala da je Jutjub odobrio objave koje sadrže netačne informacije.