Kina protiv "Boinga" i "Erbasa" – poleteo prvi kineski putnički mlaznjak
Prvi kineski putnički avion domaće proizvodnje poleteo je na svoj prvi komercijalni let, što bi mogla biti prekretnica u višedecenijskim naporima Kine da se u proizvodnji letelica takmiči sa zapadnim rivalima – "Boingom" i "Erbasom".
Let MU9191 avio-kompanije "Čajna istern erlajns" prvi je komercijalni let putničkog aviona kineske proizvodnje C919.
Oko 130 putnika poletelo je novim avionom sa aerodroma Hongkiao u Šangaju, a dočekani su u Pekingu vodenim lukom.
"U budućnosti će putnici moći da izaberu da putuju velikim avionima domaće proizvodnje", javila je državna kineska televizija Si-Si-Ti-Vi.
Od ponedeljka će C919 saobraćati na redovnoj liniji "Čajna istern erlajnsa" između Šangaja i Čengdua, grada na jugozapadu Kine.
The maiden commercial flight of home-made C919 lands at Beijing Capital international Airport, welcomed by a watergate ceremony. pic.twitter.com/eZ5k8GwgMI
— Global Times (@globaltimesnews) May 28, 2023
Prvi model uskotrupnog mlaznjaka, koji prima 164 putnika, zvanično je predat kompaniji "Čajna istern erlajns" prošle godine tokom ceremonije na aerodromu u Šangaju, koju su kineski državni mediji videli kao "važnu prekretnicu" za kinesku avio-industriju.
Konkurencija "boingu 737 MAKS" i "erbasu A320"
Avion C919 proizvodi kineska državna kompanija "Komeršal erkraft korporejšn of Čajna" (COMAC), ali mnogi njegovi delovi, uključujući i motore, dolaze iz inostranstva.
Peking se nada da će putnički mlazni avion kineske proizvodnje moći da parira modelima "Boinga" i "Erbasa" kao što nju 737 MAKS i A320.
Prvi mlazni avion sa komercijalnim potencijalom smanjiće potrebu Kine da se oslanja na tehnologiju sa Zapada. Kina je uložila velika sredstva u proizvodnju aviona jer nastoji da postane samostalna u pravljenju ključnih tehnoloških proizvoda.
Zamenik generalnog direktora kineske kompanije COMAC saopštio je u januaru da su primili oko 1.200 porudžbina za C919.
Kompanija planira da u roku od pet godina poveća godišnji proizvodni kapacitet na 150 komada.
Azija, a posebno Kina, jedno je od ključnih tržišta za "Erbas" i "Boing".
Prošlog meseca, "Erbas" je najavio da će udvostručiti svoje proizvodne kapacitete u Kini, potpisujući ugovor o izgradnji druge montažne linije za A320 u Tjenđinu.
Prva linija u gradu na severu Kine otvorena je 2008. godine i proizvodi četiri aviona A320 mesečno.