Remont sistema za hlađenje američkih lovaca F-35 koštaće čak 38 milijardi dolara

Projekat razvoja, proizvodnje i održavanja aviona F-35, čija je ukupna vrednost oko 1,3 biliona dolara, najskuplji je na svetu

Američki lovci F-35 možda će zahtevati remont motora kako bi se on hladio na adekvatan način, koji bi mogao da košta oko 38 milijardi dolara, pokazuju rezultati provere koju je sprovela američka vlada.

"Sistemi hlađena su prenapregnuti, zbog čega motori moraju da rade preko svojih predviđenih kapaciteta", piše u godišnjem izveštaju vladine Kancelarije za odgovornost o kupovini paketa tih aviona "teškom" 412 milijardi dolara, što ga čini najskupljim sistemom naoružanja na svetu.

"Toplota stvara dodatni pritisak na motor, što mu skraćuje životni vek i stvara dodatne troškove održavanja u iznosu od oko 38 milijardi dolara", objavio je "Blumberg".

Ukoliko se ne budu održavali na adekvatan način, popravke motora mogle bi da dođu na dnevni red ranije nego što se mislilo u prvi mah, što će predstavljati dodatni trošak na prethodnih 1,3 biliona dolara koliko su SAD uložile u kupovinu i održavanje flote aviona F-35.

Usled novih i unapređenih kapaciteta motora tog aviona, sistemi hlađenja više nisu u mogućnosti da odgovore na potrebe za hlađenjem na adekvatan način, navodi se u izveštaju.

Kako navodi "Blumberg", to nije uticalo na popularnost aviona F-35 na globalnom tržištu, pošto potražnja za njima nikada nije bila viša. 

U "Lokid Martinu", kompaniji koja proizvodi avione F-35, tvrde da su "sposobnosti (tih letelica) nastavile da se sazrevaju u skladu sa potrebama kupaca", kao i da se "radi na njihovom zadovoljavanju".

U Pentagonu su, neposredno pre objave istraživanja Kancelarije za odgovornost, rekli da je životni vek aviona F-35 skraćen za oko 20 odsto zbog problema sa hlađenjem motora.

Kritičan "vrući deo" motora modela F-35A moraće na remont nakon svakih 1.600 sati leta, u odnosu na 2.000 sati koliko je izvorno trebalo da bude. Američke vazduhoplovne snage su najveći kupac tih aviona.