Svet

Zapadni trgovci naftom sve otvorenije govore o neuspehu antiruskih sankcija

Od početka nije postojao način da sankcije postignu cilj, barem ne u svetu koji zavisi od sirove nafte, piše sajt "Oilprajs"
Zapadni trgovci naftom sve otvorenije govore o neuspehu antiruskih sankcijawww.globallookpress.com © Cfoto

Izgleda da nastojanje da se kazni Rusija zbog Specijalne vojne operacije u Ukrajinu ima negativan efekat i nesrazmerno šteti zapadnim kompanijama koje osiguravaju ili prevoze tankere sa ruskom naftom, piše sajt "Oilprajs".

Rastuća ruska flota naftnih "tankera u senci" nastavlja da isporučuje naftu kupcima uprkos osiguravajućim kućama i sankcijama koje propisuju ograničenje cena nafte.

Osim toga, uprkos sankcijama tokom prvih meseci ove godine Rusija je povećala izvoz sirove nafte.

Pre godinu dana, "Fajnenšel tajms" je izveštavao o tome da su zapadne osiguravajuće kompanije zabrinute da će sankcije, usmerene protiv izvoza ruske nafte, poremetiti globalne lance snabdevanja, dovesti do viših cena i učiniti život onima koji se bave trgovinom nafte neuporedivo komplikovanijim.

Ove nedelje, FT je ponovo podigao uzbunu zbog sankcija. Ali, to više nije opšta briga o lancima snabdevanja, cenama nafte i problemima kompanija koje trguju naftom, poštujući gornje ograničenje cena ruske nafte.

Sada je to mnogo više zabrinutost kompanija koje se pridržavaju ograničenja cena ruske nafte zato što stvaraju gubitke u poslovanju, dok se ruska flota u senci povećava.

Šta su zaboravili zapadni kreatori antiruskih sankcija

Ako je protekla godina trebalo da nauči nečemu one koji smišljaju sankcije protiv Rusije, onda je to lekcija da se sve može zaobići. Doduše, mogli su to da uvide još u slučaju Irana ili Venecuele. Ali, očigledno nisu, pa su proglasili sankcije Moskvi, očekujući da će se ruska ekonomija urušiti za nekoliko meseci.

Umesto toga, izvoz ruske nafte sada beleži porast, uprkos embargu EU i gornjem limitu cena za rusku naftu. Ovo ograničenje je smislila Grupa sedam (G7), kako bi osigurala da "globalno tržište ostane dobro snabdeveno". G7 je ovaj potez pozdravila kao nesumnjiv uspeh, ignorišući dokaze o tome da se prodaja ruske nafte, uprkos svemu, nastavlja.

"Ako je cilj sankcija da neka država promeni svoj politiku, test uspeha sankcija bio bi da li je dotična zemlja to zaista uradila", saopštio je šef pomorstva i vazduhoplovstva u osiguravajućoj organizaciji "Lojds market asosiejšn", u pismu koga citira FT.

Izgleda da je postojala još jedna stvar koju su zapadne vlade zaboravile dok su smišljale sankcije protiv Rusije. Ono što su zaboravile jeste činjenica da na Zapadu ne postoje samo osiguravači i špediteri.

Postoje i ruske osiguravajuće kompanije, koje su spremne da obezbede pokriće za tankere. Postoje i indijski osiguravači i kineski špediteri, koji rado posluju sa ruskim kompanijama, o čemu svedoče nedavne vesti oko indijske brodarske kompanije "Getik".

"Getik" je kažnjen od "Lojds registera" zbog transporta ruske nafte, ali samo nekoliko dana kasnije indijski osiguravač je obezbedio neophodno pokriće za brodove kompanije.

Zatim, tu je i "flota tankera u senci" kojima upravljaju male, većinom nepoznate kompanije, koje svakodnevno prevoze milione barela ruskog goriva preko okeana. Od februara ove godine, flota u senci brojala je oko 600 plovila, a trgovci ovaj broj nazivaju "ogromnim".

Ko gubi zbog antiruskih sankcija

Mnogo ljudi danas priča o tome kako preko noći mogu da se otarase ruske nafte. A to su isti oni ljudi koji trenutno razgovaraju o još jednom paketu sankcija, koje bi bile usmerene na zemlje koje nastavljaju da posluju sa Rusijom.

Prema "Blumbergovom" izveštaju, diskusija je još u toku i malo je verovatno da će EU odmah preći na crnu listu, odnosno na kažnjavanje trgovinskih partnera Rusije, kao što su Indija i Kina. Ipak, sledeći paket sankcija mogao si da uključi kazne za kompanije iz ovih zemalja.

Dok EU raspravlja o dodatnim sankcijama, sankcije Rusiji dobile su još jednu proveru u realnosti. Finski Centar za istraživanje energije i čistog vazduha otkrio je da su ruski prihodi od nafte rastu, nakon pada zabeleženog u prva dva meseca ove godine, da bi se ubrzo vratili na nivo od prošlog novembra, pre embarga EU i "ograničenja cena" nafte.

To je razlog zašto osiguravači nastavljaju da kritikuju antiruske sankcije. Izgleda da kažnjavanje Rusije ima negativan efekat i nesrazmerno šteti osiguravačima i špediterima na Zapadu, kao što se i očekivalo.

Zapravo, od početka nije postojao način da sankcije postignu cilj, barem ne u svetu koji zavisi od sirove nafte.

Kao što je već bezbroj puta dokazano, nafta uvek nađe način da dođe do potrošača, zaključuje "Oilprajs". I dok su embargo i ograničenje cena možda lišili Rusiju nekih prihoda od nafte, zapadni špediteri i osiguravači sigurno su izgubili neuporedivo više.

image