Kako funkcioniše ukrajinska propagandna mašinerija

Kijev vodi opsežan informacioni rat protiv Rusije koji je počeo je mnogo pre vojnog sukoba

Sukob Rusije i Ukrajine nije samo sukob oružanih snaga na bojnom polju. Takođe je obeležen neviđenim nivoima konfrontacije u oblastima informacija i psihologije, kognicije i semantike, piše za "RT internešonel" Petr Lavrenin, novinar i stručnjak za Ukrajinu i bivši Sovjetski Savez.

Kijev je postigao više uspeha na informativnom frontu nego na terenu. Na tom bojištu, "borci" nisu samo novinari i stručnjaci za informacije i psihološko ratovanje, već kreatori sadržaja i PiAr stručnjaci. Uticaj na psihu, način razmišljanja i emocije običnih ljudi postao je velika stvar, jer je oblikovanje zapadnog javnog mnjenja od vitalnog značaja za režim predsednika Vladimira Zelenskog.

Simboli sukoba

Svako ko je upoznat sa oglašavanjem i PiArom zna da će vezivanje proizvoda za živopisni, nezaboravni simbol ili slogan povećati njegovu popularnost, posebno u ovoj eri kratkog opsega pažnje. Tokom rata, ista strategija funkcioniše podjednako dobro sa vestima kao i sa reklamnim i predizbornim kampanjama.

Ukrajina je u aktuelnom sukobu postala veoma dobra u stvaranju simbola. Mediji odmah preuzimaju bilo koji popularni simbol i koriste ga kako bi uticali na način razmišljanja običnih Ukrajinaca.

U maju, na primer, uprkos veoma teškoj situaciji za Oružane snage Ukrajine u Artjomovsku (Bahmut) i najavama nekoliko zvaničnika, pre svih bivšeg savetnika Zelenskog Alekseja Arestoviča, da bi vojska uskoro mogla da se povuče (kao što je na kraju i učinila), ukrajinsko društvo nije bilo nimalo zabrinuto i potpuno je verovalo u sposobnost vojnih snaga da zadrže kontrolu nad gradom.

U stvari, stavove javnosti prema Bahmutu u velikoj meri su oblikovali mediji. Na primer, početkom godine rok bend "Antitela" objavio je spot za pesmu "Tvrđava Bahmut" koji je postao viralan forsirajući mit o neprobojnoj tvrđavi Bahmut, navodi Lavrenin za RT.

Takvi simboli se stvaraju ne samo u bitkama koje su u toku, već i nakon očiglednih neuspeha ukrajinskih snaga. Na primer, krajem februara preduzeće za proizvodnju soli "Artemsol" saopštilo je da je pre početka aktivnih borbi za Soledar (koje su završene u januaru pobedom ruske armije) prikupilo 20 tona soli iz rudnika. So je bila upakovana u 100.000 pakovanja sa simboličnim natpisom "Ukrajinska čvrsta snaga". Svaki paket je prodat za 500 grivna (oko 13,50 dolara). Prema rečima organizatora prikupljanja sredstava, većina prihoda potrošena je na ukrajinske dronove kamikaze.

Simbolične kampanje poput ovih se redovno dešavaju u Ukrajini i osmišljene su da podignu duh stanovništva. U novembru prošle godine, kada su se ruske trupe povukle sa zapadne obale Hersonske oblasti i kada su Ukrajinci ušli u istoimenu regionalnu prestonicu, nacionalna kampanja na društvenim mrežama pozvala je korisnike da postave slike lubenica (koje se uzgajaju u ovoj oblasti) na svojim profilnim slikama.

Herson je bio poznat po mnogim stvarima u svojoj istoriji – poput brodogradnje u vremenima Ruske imperije i SSSR-a. Međutim, iz nekog razloga, ukrajinska propaganda je odlučila da ga poveže samo sa lubenicama, a slike su dobro prihvaćene u društvu. U stanju "pobedničke" euforije, ljudi su zaboravili na redovne nestanke struje i borbe koje su u toku u regionu.

Pas Patron postao je još jedan poznati ukrajinski simbol nakon što je pomogao inženjerima da očiste teritorije od mina. Pored medijskog izlaganja, Patron je čak dobio i sastanak sa Zelenskim, a pojavile su se i igračke sa njegovim likom.

Poštanske marke – koje izdaje Ukrpošta, ukrajinska državna poštanska služba – postale su još jedno sredstvo propagandnog rata. Dok Zelenski tvrdi da Ukrajina nije bila umešana u prošlomesečni napad dronom na Kremlj, Ukrajina je odlučila da izda marku koja prikazuje upravo ovaj napad. Šef Ukrpošte Igor Smeljanski prokomentarisao je da su nove marke često preteča "pozitivnih događaja".

Trijumf ovih simbola, koji su dugo potrajali i nakon što su potvrđeni kao lažni, rezultat je informativnog balona u kojem se našlo ukrajinsko društvo i veći deo Zapada. U poslednjih godinu i po dana otkako su opozicioni mediji blokirani, mediji pod kontrolom vlade često su jedini izvor informacija za Ukrajince.

Nevidljivi front

"Danas je informacioni rat osnovna struktura svakog rata. Veoma je važno imati uticaj na društvo koje je uključeno u borbu. Štaviše, neophodno je da ubedimo svetsku zajednicu u ispravnost naših postupaka kako bismo dobili dalju podršku. U ovom informacionom ratu mogu učestvovati ne samo ovlašćena lica, već i obični građani koji se bore po sopstvenom nahođenju", rekla je u februaru zamenica ukrajinskog ministra odbrane Ana Maljar.

Informaciono-psihološke operacije (IPsO) imaju za cilj da ispiraju mozak ljudima i oblikuju javno mnjenje, a one su među najvažnijim strategijama Kijeva u sukobu sa Rusijom. U borbenim uslovima, ove operacije su prvenstveno usmerene na demoralisanje i dezorganizaciju fronta i pozadine neprijatelja. Obično je njihov glavni zadatak diskreditovanje vojne i političke komande i isticanje poraza i neuspeha.

U decembru 2019. godine u Ukrajini je raspoređena mreža IPsO centara sa pristupom internim i eksternim masovnim medijima i internet resursima. U okviru ukrajinskih snaga, informativno-psihološke operacije su u nadležnosti Snaga za specijalne operacije. To znači da se njihov rad i osoblje čuvaju u strogoj tajnosti. Međutim, nedavno su otkrivene neke informacije.

Na državnom nivou, koordinaciju i opšte upravljanje operacijama sajber bezbednosti i informacija sprovodi Savet za nacionalnu bezbednost i odbranu Ukrajine (NSDC). Nacionalni koordinacioni centar za sajber bezbednost Ukrajine osnovan je u junu 2016. godine kao radno telo NSDC.

Sajber operacije i informativne kampanje direktno sprovode specijalni IPsO centri koji su deo Snaga za specijalne operacije ukrajinske vojske. Trenutno postoje četiri takva centra koji pored kontraobaveštajnih aktivnosti, organizuju propagandne kampanje na internetu i televiziji, kreiraju i objavljuju lažne informacije i zajedno sa SBU koordiniraju aktivnosti hakerskih grupa, volonterskih informativnih zajednica i drugih internet resursa. Pre aktivnih neprijateljstava, procenjuje se da su centri zapošljavali oko 500-550 ljudi, dok neki izvori tvrde da ih ima preko 1.000.

Ove jedinice deluju samostalno i sarađuju sa sličnim stranim strukturama. Strani centri i grupe daju im pristup velikim komercijalnim resursima. U proces su uključeni i aktivisti i poznate ličnosti.

Ukrajinska sajber alijansa takođe deluje u zemlji od 2016. Ovo je zajednica sajberaktivista iz različitih ukrajinskih gradova i iz inostranstva. Zajednica sprovodi sajber napade i hakuje veb stranice i e-poštu.

U februaru 2020. formirana je specijalna komanda Snaga za komunikacije i sajber bezbednost u okviru tekuće reforme i strukturne reorganizacije vojske kako bi se uskladila sa standardima NATO-a. Plan je bio da se stvore jedinice identične NATO-ovim sajber centrima. Specijalizovani centri postoje iu drugim državnim odeljenjima Ukrajine, uključujući Službu bezbednosti Ukrajine i Ministarstvo unutrašnjih poslova do Državnog centra za sajber zaštitu.

U okviru integracije Ukrajine u strukture NATO-a, instruktori specijalnih jedinica iz Sjedinjenih Država i drugih zapadnih zemalja uključeni su u obuku osoblja IPsO centara. Konkretno, to su specijalisti iz 4. grupe za psihološke operacije američke vojske (ranije nazvane 4. grupa za podršku vojnim informacijama) i 77. brigade Velike Britanije – specijalne jedinice za informacione, psihološke i sajber operacije Oružanih snaga Velike Britanije. Specijalisti za IPsO takođe prolaze redovnu obuku u američkim vojnim bazama.

Dezinformacije i propaganda

Pored zvaničnih medija, ukrajinski informativni i psihološki operativni centri se oslanjaju na nekoliko hiljada internet resursa, uključujući informativne i novinske sajtove, društvene mreže i koordinisane grupe društvenih medija.

Čak i pre početka ruske vojne operacije, određeni ukrajinski volonterski internet informacioni resursi bili su pod kontrolom IPsO centara. Ovo je uključivalo volonterske zajednice koji se koriste za informativne kampanje i testiranje tehnologija "socijalnog inženjeringa". Konkretno, primećeno je da su službenici IPsO-a često delovali pod maskom "dobrovoljaca" i pseudo-blogera, navodi RT.

Ukrajinski oficiri, vojnici i dobrovoljci uče se veštini informisanja i psiholoških operacija po vodećim svetskim standardima. U jednom intervjuu, bivši saradnik Zelenskog Arestovič je citirao američke udžbenike o informacionom ratu.

"Znate li kako funkcionišu informacije i psihološka borba? Prva stranica i poglavlje američkog udžbenika o informacionom i psihološkom ratu, kaže – citiram: glavni zadatak informacionih i psiholoških operacija je da preuzmu dnevni red. To je to, nakon toga možete samo da se opustite i ništa ne radite."

Ukrajina koristi različite alate – uključujući veb stranice, društvene mreže i botove – za širenje dezinformacija. U aprilu su hakeri iz RaHDit-a i drugih grupa otkrili ukrajinske Telegram kanale za koje se pretpostavlja da su pod nadzorom SBU, a koji su se predstavljali kao proruski. Tokom istrage otkrivena je čitava mreža takvih kanala, sa publikom od 5-6 miliona ljudi. 

Hakeri primećuju da je većina ovih kanala ranije imala radikalno drugačiji sadržaj pre nego što su preuzeti. Oni su takođe bili domaćini lažnih akcija prikupljanja sredstava za potrebe Oružanih snaga Rusije. Većina administratora bili su građani Ukrajine, a jedan od ključnih igrača je bio Luka Ilčuk, koji je odgovoran za mnoge lažne kanale.

Put do sigurne laži

Kako su ovi kanali funkcionisali? Jednostavno: pseudopatriotski kanali su objavljivali obične vesti, postepeno su stizali do veće publike, a onda su Ukrajinci ubacili svoj sopstveni narativ između redova kao što je na primer bila "vest" da su borci grupe "Vagner"streljali veliki broj civila u Bahmutu. Drugim rečima, kanali su dizajnirani da seju paniku, stvaraju bes i šire dezinformacije.

Ekspert za psihološko ratovanje Pol Lajnbarger verovao je da rat uvek počinje mnogo pre početka borbe i da traje neko vreme nakon što prestane. Za razliku od tradicionalnog ratovanja, gde se bitka vodi između dve vojske, psihološki rat se vodi protiv miliona civila koji nemaju dovoljno sposobnosti da uzvrate.

Danas je informacioni rat zaista jedan od glavnih faktora koji utiču na ukupni sukob i situaciju na prvoj liniji fronta. Moderne bitke se dobijaju ne samo oružjem, već i javnom podrškom. Kijev to dobro razume. Na kraju krajeva, mnogo zavisi od toga kako se ovaj sukob percipira unutar i izvan Ukrajine, zaključuje Lavrenin za "RT internešonel".