Ministar poljoprivrede Mađarske Ištvan Nađ predložio je proširenje sporazuma o žitu, odnosno, da se odrede novi morski koridori, pored postojećih, koji bi služili za izvoz ukrajinskih žitarica iz luka u Crnom moru.
Sa ovom inicijativom ministar je istupio juče, a, kako je saopštilo mađarsko ministarstvo, i Poljska je podržala inicijativu. Zbog toga, Budimpešta je zatražila od poljskog kolege, ministra poljoprivrede Roberta Telusa, dozvolu da, u ime dveju zemalja, budu organizovani pregovori sa Turskom o ovom pitanju.
Podsetimo, žitarice iz Ukrajine se iz Crnog mora izvoze iz tri luke na ukrajinskoj obali, a bezbedan prolaz brodova garantuje sporazum o žitu, potpisan u julu prošle godine. Ipak, sporazum ni do danas nije u celini sproveden u delo - realizovan je samo onaj deo koji se odnosi na izvoz ukrajinskih žitarica, dok ograničenja koja je trebalo da budu oslabljena kako bi Rusija bez problema mogla da izvozi svoje proizvode su još uvek na snazi.
Zbog svega toga, Rusija je u poslednje vreme zaoštrila svoju retoriku po pitanju dalje perspektive sporazuma o žitu, poručivši da se Moskva sprema da napusti dogovor 18. jula, što je juče i ukrajinska strana ocenila kao najverovatniji scenario.
Ipak, Mađarska i Poljska zainteresovane su da se sporazum produži ne samo kako bi žitarice dospevale na neophodna tržišta, već i kako bi se smanjila isporuka ukrajinskih žitarica preko zemalja Centralne Evrope iz razloga što ogromna količina ovih proizvoda ostaje u zemljama Evrope, te se u njima prodaje po nižim cenama od onih koje važe za tamošnju domaću proizvodnju. Na taj način, ukrajinske žitarice prave probleme za lokalnu ekonomiju zemalja Centralne Evrope.
Kako je rekao mađarski ministar Nađ, kopneni putevi koji služe za prevoz ukrajinskih žitarica ne ispunjavaju svoju svrhu, jer proizvodi ostaju u zemljama u blizini Ukrajine.
"Ranije je kod nas ostajalo 40-50 tona žitarica (iz Ukrajine), a danas govorimo o dva i po miliona tona žitarica", pojasnio je Nađ, a zatim i dodao da aktuelni morski koridori u Crnom moru izvoze samo 12 odsto ukrajinskih proizvoda, zbog čega je sada intenziviran njihov kopneni prevoz preko Evrope.