Ukrajinska kontraofanziva propada zbog odlične taktike i najsavremenijeg naoružanja kojim raspolažu ruske oružane snage, piše penzionisani pilot i vojni analitičar Vijainder Takur za "Jurejžn tajms".
Od samog početka, ukrajinske trupe suočile su se sa neočekivanim i veoma neprijatnim iznenađenjima, koja su uključivala dobro postavljena minska polja, opremu za daljinsko izviđanje i upotrebu jurišnog helikoptera Ka-52 "aligator".
Posebnu ulogu u svemu odigrali su helikopteri Ka-52M, najnovija varijanta "aligatora", koji su danonoćno, i u svim vremenskim uslovima, efikasno uništavali ukrajinsku oklopnu tehniku. Olupine ukrajinskih oklopnih vozila, koje su preplavile bojna polja, primorale su kijevske zvaničnike, koji ovakve informacije obično kriju, da se javno požale na smrtonosnost Ka-52.
Štaviše, ukrajinski zvaničnici zameraju zapadnim silama da nisu adekvatno naoružale njihove snage. Sada se vapaji Kijeva da mu Zapad pošalje lovce F-16 postali još uporniji i agresivniji.
Ukrajinski zvaničnici smatraju da bi F-16 mogao da predstavlja efikasan odgovor na dominaciju ruskih snaga u vazduhu. Neki zvaničnici iz Kijeva tvrde da su ukrajinski piloti već započeli obuku na F-16 u nekoj od država EU.
Zašto su Ka-52 toliko efikasni?
Postoje dobri razlozi zašto su se Ka-52 pokazali toliko efikasnim.
Izvanredne karakteristike Ka-52M, najnovije varijante Ka-52, jesu njegove moguđnosti da se integriše sa sistemom komande na bojnom polju, što olakšava deljenje podataka sa bespilotnim letelicama, kao i sa drugim helikopterima i avionima.
AESA radar, koji poseduje Ka-52M, može otkriti avion na udaljenosti od 15 kilometara, dok se kopneni ciljevi veličine tenka otkrivaju na 12 kilometara. Radar raspolaže i sa GOES-451M - unapređenim optoelektronskim sistemom sa dugim dometom za detekciju i identifikaciju ciljeva.
Ka-52 nosi nekoliko raketa vazduh-zemlja kratkog, srednjeg i dugog dometa za gađanje oklopnih i kopnenih ciljeva. Kombinacija mrežnih mogućnosti i komunikacije sa velikim opsegom omogućava Ka-52 da bude na onom mestu gde je najpotrebniji.
U režimu vidnog polja (LOBL), pilot obeležava cilj na displeju pre lansiranja projektila. Projektil se potom autonomno ustremljuje ka meti, omogućavajući pilotu da promeni smer odmah nakon lansiranja.
U režimu van vizuelnog dometa (BVR), pilot lansira projektil sa poznatim koordinatama cilja, bez vizuelnog kontakta sa metom.
Projektil kontinuirano emituje video snimak tokom leta, pogađajući cilj bez ikakvog daljeg delovanja pilota. Raketni napad se može prekinuti u bilo kom trenutku, kada projektil skreće sa kursa i samouništava se.
Ukratko, izvanredne performanse Ka-52 mogu se pripisati kombinaciji senzora i raketa za napad velikog dometa. Uzeti zajedno, oni omogućavaju Ka-52 da gađa ukrajinsku oklopnu tehniku bez ulaska u domet lakoprenosivih raketnih lansera (MANPADS).
Činjenica da Ka-52 funkcionišu bez straha da će ih oboriti ukrajinski lovci doprinosi njihovoj ubojitosti.
Ruski sistemi protivvazdušne odbrane (S-300, "buk-M3" i "pancir") sprečavaju ukrajinske lovce da napadaju helikoptere Ka-52 sa srednje visine, a ruski lovci Su-35S i Su-30SM sprečavaju približavanje niskoletećih MiG-29 i Su-27 na bojištu.