Evropska komisija trenutno nema novca u budžetu i nema jasan način da pomogne finansiranje dodatnih transportnih troškova neophodnih za izvoz ukrajinskih žitarica, nakon što se Rusija povukla iz sporazuma o izvozu žitarica Crnim morem, preneo je Rojters pozivajući se na neimenovane izvore.
Agencija navodi da to ostavlja Rusiji "priliku da zaradi", dok Kijev procenjuje da je dodatni trošak 30-40 dolara po toni.
U pismu od 21. jula u koje je Rojters imao uvid, ukrajinsko Ministarstvo poljoprivrede zatražilo je od šefa EU za trgovinu Valdisa Dombrovskisa da EK obezbedi finansijsku pomoć za dodatne transportne troškove korišćenja alternativnih ruta EU poznatih kao solidarni koridori.
Pored toga, u pismu Kijev traži da se solidarni koridori prošire za 1-1,5 miliona tona mesečno kroz "zelene koridore", koji uključuju Jadransko more, Baltičke države, Nemačku i Holandiju.
Ranije ove sedmice evropski komesar za poljoprivredu Januš Vojćehovski izjavio je da bi Rusija mogla da ima koristi od problema sa izvozom iz Ukrajine, osim ako EU ne pomogne u smanjenju troškova, ali kako su izvori Rojtersa naveli, još ne postoji jasan put za to.
"Još nismo našli rešenje da podržimo transport žitarica. Već je mnogo napora uloženo u pojednostavljenje sistema", rekao je jedan izvor.
Drugi diplomatski izvor je naveo da je novca veoma malo i da bi značajna sredstva mogla da stignu tek nakon srednjoročne revizije budžeta, za koju bi moglo da bude potrebno još nekoliko meseci, čak i pored toga što se približava jesenja žetva kukuruza.
Jedno od pitanja koje se u pismu pominje je i privremena zabrana uvoza ukrajinskih žitarica u pet susednih zemalja EU, koje se zalažu da ono potraje do 15. septembra.
Poljska se oštro protivi puštanju ukrajinskog žita na svoje tržište, navodeći da traži fleksibilan aranžman zabrane.
Rusija se ranije ovog meseca povukla iz sporazuma o izvozu ukrajinskog žita Crnim morem u kojem su posredovali UN i Turska, a koji je omogućavao bezbedan prolaz ukrajinskih teretnih brodova natovarenih žitaricama, uljaricama i pšenicom do svetskih tržišta.
Ukrajina, jedan od najvećih svetskih izvoznika žitarica, sada će morati skoro u potpunosti da se osloni na skupe rute kroz Evropsku uniju, a najjeftinija alternativna arterija, reka Dunav, možda neće moći da proširi obim koliko je isprva očekivano.