Bespilotna letelica "šehid-149": Iranski ekvivalent američkom "riperu"
Tokom proteklih nekoliko godina Islamska Republika Iran intenzivirala je razvoj besposadnih vazduhoplova svih vrsta, od jednostavnih dronova kamikaza do izviđačko-borbenih letelica velikih dimenzija i doleta.
Tako se, uprkos izloženosti višestrukim međunarodnim sankcijama, ova azijska država našla u svetskom vrhu kada je u pitanju proizvodnja bespilotnih letelica, a o njihovom kvalitetu i efikasnosti dovoljno govore rezultati udara po položajima Islamske države i iskustvo iz Specijalne vojne operacije.
Jedna od njihovih najnaprednijih bezposadnih vazuhoplovnih platformi je i "šehid-149", izviđako-borbena letelica koju je dizajnirala kompanija "Šehid avijacija", a proizvodi dobro poznata korporacija HESA.
"Šehid-149" je nastao razvojem letelice "šehid-129" i to zahvaljujući proučavanju zarobljenih dronova američke proizvodnje. Prve informacije o "šehidu-149" pojavile su se krajem februara 2020. godine, a vazduhoplov je predstavljen javnosti 21. maja 2021. godine, na dan završetka jedanaestodnevnih sukoba izraelskih i palestinskih snaga.
U znak podrške palestinskim borcima, Iranska revolucionarna garda je svojoj novoj letelici dodelila nadimak "gaza". Letna ispitivanja i testovi okončani su tokom aprila 2022. godine, nakon čega je istog meseca "šehid-149" uveden u operativnu upotrebu Oružanih snaga Irana.
Velike dimenzije i autonomija leta
Osim što predstavlja možda i najsposobniji besposadni vazduhoplov iranske proizvodnje, "šehid-149" je, sa dužinom od 11 m, rasponom krila od 21 m i visinom od 3,2 m, ujedno i jedan od najvećih u svojoj klasi. Maksimalna poletna masa iznosi 3,1 tonu, dok je nosivost, u koju spadaju naoružanje i optoelektronska sredstva, oko 500 kilograma. Stajni trap zasniva se na principu tricikl i sastoji se od dve glavne i jedne nosne noge.
Zbog velikih dimenzija i mase, pogonski sistem letelice opremljen je turboelsinim motorom, namenjenom za pokretanje jednog propelera sa četiri lopatice, smeštenom u repu letelice. Ovo je prvi slučaj upotrebe turboelisnog pogona na iranskim bespilotnim vazduhoplovnim platformama.
Iako i dalje ne postoje precizni podaci o samom motoru, procenjuje se da poseduje snagu između 650 i 750 ks, kao i da može razviti maksimalnu, odnosno brzinu krstarenja od 400 km/h, tj. 350 km/h.
Plafon leta "šehida-149" je oko 10.600 m, dok su borbeni radijus i maksimalni dolet sa optimalnom težinom i količinom goriva, 2.000, odnosno 7.000 kilometara. Navedene osobine, uz autonomiju leta od 35 sati, omogućavaju njegovo angažovanje i prelete iznad teritorije skoro čitavog Bliskog istoka sve do Izraela i Turske, čime su značajno povećane strateške sposobnosti Irana u ovom delu sveta.
Po svom spoljašnjem izgledu, ova izviđačko-borbena bespilotna letelica nedvosmisleno podseća na američku MK-9 "riper", a interesantno je da je, u pogledu dimenzija, borbenog radijusa i autonomije leta, "gaza" ekvivalent kako "riperu", tako i ruskom "sirijusu", o kome je već bilo reči.
Naoružanje i avionika
Primarne namene letelica ove vrste su vazdušni udari po kopnenim ciljevima i izviđačko-obaveštajne misije, radi prikupljanja što veće količine podataka o položajima, brojnosti i opremljenosti neprijateljskih snaga. U skladu sa tim, "šehid-149" može da nosi do 13 vođenih raketa vazduh-zemlja ili "jedrećih" avio-bombi. Naoružanje letelice smešteno je u rotirajućem lanseru kapaciteta pet bombi/raketa, koji se nalazi unutar trupa i na osam podvesnih tačaka montiranih na krilima.
Za sada nije poznato koje bi se bombe i rakete mogle naći u arsenalu "gaze", ali sudeći po tome da je prethodnik ovog vazduhoplova "šehid-129" bio naoružan avio-bombama "sadid-345", moglo bi se zaključiti da će upravo ovo oruđe biti jedna od opcija. Tome u prilog govori i činjenica da pomenute bombe pojedinačno teže oko 34 kilograma, što bi značilo da je 13 komada (kapacitet "šehida-149") teško 442 kilograma, što se poklapa sa gorepomenutom nosivošću ove platforme.
Reč je o vođenim, odnosno "jedrećim" visoko preciznim avio bombama cilindričnog oblika, izrađenih od kompozitnih materijala dužine 160 cm i prečnika 15 cm. Opremljene su fragmentirajućom bojevom glavom, smrtonosnog radijusa 30 metara, imaju opciju infracrvenog i laserskog navođenja, a prvenstveno se koriste za uništavanje vazduhoplova u hangarima i oklopnih vozila. Do sada su upotrebljavane za dejstvo po položajima i sredstvima ratne tehnike Islamske države na prostoru Sirije.
Shahed-149 'Gaza' turboprop-powered UCAV shown conducting one of if not its first flight. Seems in this test flight it does not have its sensor ball fitted, and gear are not retracted for safety. https://t.co/jbU1N0oU0dpic.twitter.com/EipD0SY966
— Aᴍɪʀ (@AmirIGM) February 24, 2023
Kada je u pitanju avionika, važno je istaći da "šehid-149" koristi dosta naprednije optoelektronske uređaje nego ostale bespilotne letelice iranske proizvodnje, pozicionirane u prednjem delu trupa sa vidokrugom na kopno od 360 stepeni.
U komplet avionike spadaju: kamera za osmatranje u dnevnim uslovima, sa mogućstvom uvećavanja slike 100 do 120 puta, putem savremenih katadioptrijskih sočiva, koja su prvi put instalirana na neki iranski vazduhoplov; kamera za noćno osmatranje; senzor za uočavanje infracrvenog zračenja; laserski obeleživač; i termovizijska nišanska sprava.
Budući da se radi o relativno novoj bespilotnoj izviđačko-borbenoj letelici, do sada nije zabeleženo njeno angažovanje, odnosno testiranje u realnim borbenim uslovima. Međutim, Iranska revolucionarna garda je 22. jula 2023. godine predstavila javnosti unapređenu verziju ove platforme, u vazduhoplvonoj bazi "Mučenik Karimi" nedaleko od grada Kašana u pokrajini Isfahan.
Najnovija varijanta "šehida-149" ima poboljšani sistem stajnog trapa i dodatne podvesne tačke, čime je uvećana vatrena moć vazduhoplova, a njegovo vatreno krštenje će se najverovatnije desiti u sklopu intervencije Irana protiv Islamske države u Siriji i Iraku.