Svet

Još jedno objašnjenje haosa u avio-saobraćaju: Nema dovoljno kontrolora leta

Odlaganje letova već košta avio kompanije milione, a podaci "Eurokontrola" ukazuju da su samo prošle godine izgubile više od 800 miliona dolara
Još jedno objašnjenje haosa u avio-saobraćaju: Nema dovoljno kontrolora letaGetty © Andreas Rentz/Getty Images

Nedostatak kontrolora vazdušnog saobraćaja doveo je do zastoja letova u Evropi i primorao američke aviokompanije da obustave letove, što je izazvalo masovno uperivanje prstiju s obe strane Atlantika, piše "Fajnenšel tajms".

To je, uz zatvaranje vazdušnog saobraćaja u delovima Evrope usred eskalacije rusko-ukrajinskog sukoba, dovelo porasta broja odloženih letova na Starom kontinentu za 37 odsto tokom prošle godine, kako poručuju iz agencije za kontrolu vazdušnog saobraćaja "Eurokontrol".

Sa druge strane Atlantika, američka Federalna uprava za vazduhoplovstvo je u martu zatražila od aviokompanija da smanje broj letova u preopterećenom vazdušnom prostoru Njujorka zbog nedostatka kontrolora, dodaje britanski list.

U izveštaju Ministarstva saobraćaja SAD iz juna se zaključuje da je nedostatak osoblja široko rasprostranjen problem, pri čemu kontrolori u nekim ustanovama moraju da rade šest dana u nedelji, kako bi nadomestili nedostatke.

Odlaganje letova već košta avio kompanije milione dolara, a podaci "Eurokontrola" ukazuju da su samo prošle godine izgubile više od 800 miliona dolara.

Uzroci leže u otpuštanjima i nedovoljnom ulaganju

Iako je obim problema manji nego 2022. godine kada je nedostatak osoblja zahvatio celu industriju, kombinacija sve zagušenijeg vazdušnog prostora i dugog trajanja obuke za kontrolore leta znači da je malo verovatno da će problem biti brzo rešen, ocenjuje "Fajnenšel tajms".

Evropi nedostaje između 700 i 1.000 kontrolora leta, zbog otpuštanja i pauze u zapošljavanju novih radnika tokom pandemije, ali zbog decenija nedovoljnog ulaganja, rekao je potpredsednik za Evropu u Međunarodnoj federaciji udruženja kontrolora leta Frederik Delo.

U SAD, aviokompanije i Savezna uprava za vazduhoplovstvo, koju finansira vlada, takođe nisu bile rade da investiraju u osoblje i tehnologiju potrebnu za upravljanje sve većom gužvom u vazdušnom prostoru, rekao je industrijski analitičar Set Miler sa protala "Pakseks.aero".

image