"Volstrit džornal": Turska flota iz senke pomaže Rusiji da izbegne sankcije

Turske kompanije kupile su desetine tankera koji prevoze rusku naftu

Kompanija "Beks šip menadžment", koju je osnovao turski magnat čarapa i donjeg veša transformisala se u jednog od najvećih svetskih brodovlasnika koji prevozi rusku naftu, piše "Volstrit džornal".

Firma je kupila je 37 brodova od 2021. godine, od kojih su mnogi stari naftni tankeri, potrošivši više od pola milijarde dolara za nešto više od dve godine i povećavši vrednost svoje flote 10 puta.

Kompanije kao što je "Beks" su ključni element u pokušajima Rusije da nastavi da snabdeva svet svojom naftom, navodi list.

Takozvana "ruska flota duhova" sada uključuje stotine plovila širom sveta, od kojih su mnogi u vlasništvu kompanija u Grčkoj, Indiji i Ujedinjenim Arapskim Emiratima, kao i Turskoj. Mnogi izbegavaju sankcije Zapada radeći van uobičajenih industrijskih standarda, često se odričući osiguranja kod globalnih mreža koje osiguravaju oko 90 odsto svetske komercijalne isporuke. Neki koriste paralelni ruski sistem osiguranja uspostavljen od početka rata.

Plovila su stara, često 20 godina ili više, i više puta su menjala vlasnika, što izaziva zabrinutost za bezbednost i životnu sredinu, tvrdi "Volstrit džornal".

Turske kompanije, uključujući "Beks", posebno ih brinu. Firma sa sedištem u Istanbulu kupila je najmanje 36 plovila koja nisu navedena kao osigurana što, u tumačenju "Volstrit džornala", samo skreće pažnju na slabo sprovođenje sankcija Rusiji uprkos pokušaja predsednika Redžepa Tajipa Erdogana da popravi zategnute odnose sa SAD.

Od februara ove godine, "Beks" je bio četvrti po veličini brodovlasnik u ruskoj trgovini naftom, prema podacima o transportu koje je analizirao "Global vitnes", grupa za borbu protiv korupcije koja je vodila kampanju u ime Ukrajine za oštrije sankcije.

Kreg Kenedi, energetski analitičar i bivši finansijski savetnik koji proučava rusku flotu duhova u Dejvis centru za ruske i evroazijske studije na Harvardu, kaže da su stari brodovi "tempirana bomba koja otkucava".

Stari ili ne, tek brodovi nose rusku naftu, a zapadne sankcije ne funkcionišu. Cena ruske nafte premašila je 60 dolara po barelu što je gornja granica koju je postavila Grupa sedam, a analitičari procenjuju da se veliki deo pošiljki prodaje po mnogo višim cenama.

Američki zvaničnici tvrde da je Turska centar za kršenje ruskih sankcija - imaju flotu duhova, njihove luke su otvorene za sankcionisane ruske teretne brodove...

"Imamo stalni dijalog sa turskom vladom o ovim pitanjima", rekao je neimenovani zapadni diplomata, misleći na razgovore američke vlade sa turskim državnim i privatnim sektorom. "Naša iskrena je nada da izbegnemo scenario u kojem će neka turska kompanija biti sankcionisana, a radili smo i sa vladom i sa privatnim sektorom kako bismo ih obavestili o veoma stvarnim rizicima", upozorio je diplomata.