Svet

Izgubljeni u prevodu: Nemci muku muče pri obučavanju ukrajinskih snaga

Stari tenkovi, ostareli regruti i nedostatak kompetentnih prevodilaca komplikuju napore Berlina
Izgubljeni u prevodu: Nemci muku muče pri obučavanju ukrajinskih snaga© Tanjug/ AP Photo/ Libkos

Naučiti neiskusne vojnike da upravljaju tenkovima na liniji fronta za samo šest nedelja ozbiljan je poduhvat, ali kada su se nemački, holandski i danski oficiri okupili u Klicu na severu Nemačke da obučavaju Ukrajince, nisu očekivali da će nedostatak kompetentnih prevodilaca biti glavna tema.

"Prevodioci su izazov broj jedan", rekao je "Fajnenšel tajmsu" Martin Bon, holandski brigadni general koji je zamenik šefa multinacionalne misije EU za obuku koja je pokrenuta prošlog novembra da bi Ukrajince obučila kako da koriste zapadno oružje i taktike. Kijev i zapadne prestonice obezbeđuju prevodioce, čiji rečnik često nije na zavidnom nivou.

Do kraja godine, 10.000 ukrajinskih vojnika će proći obuku u Nemačkoj, što je deo šireg zapadnog napora za opremanje ukrajinskih oružanih snaga tenkovima, artiljerijom i sistemima protivvazdušne odbrane. Do sada je Kijev poslao 63.000 regruta u kampove za obuku u Evropi i SAD.

"Veliki izazov je prevođenje reči koje se koriste u vojnom ili tehničkom kontekstu... Reči koje niko ne koristi u svakodnevnom životu", kaže je Bon.

Evropski treneri hvale "ogromnu motivisanost" regruta, ali se žale da starost i sposobnosti vojnika koje im šalju veoma variraju, jer ukrajinski komandanti na liniji fronta često nisu voljni da poštede svoje najbolje ljude. Jedan volonter koji se pojavio u Nemačkoj imao je 71 godinu.

Ukrajinski vojnici i njihovi zapadni instruktori su veoma svesni da Kijev nije uspeo da postigne napredak kojem se nadao u dugo očekivanoj kontraofanzivi protiv snaga Vladimira Putina koja je počela u junu.

Težak teren, rusko sofisticirano elektronsko ratovanje i upotreba dronova su tri problema sa kojima se ukrajinske trupe suočavaju na terenu, rekao je Bon.

"Tražimo načine da pripremimo Ukrajince da rade u takvom okruženju", dodao je on.

Nemačka nije jedina zemlja koja je naišla na jezičku barijeru tokom programa obuke. Sličan problem se pojavio u Danskoj, gde se oko osam ukrajinskih pilota i desetine pomoćnog osoblja obučavaju da upravljaju lovcima F-16 u vazduhoplovnoj bazi Skridstrup.

Danski vojni zvaničnici rekli su da je obuka - koja je postala još hitnija nakon što je Kopenhagen u obećao da će donirati svoje borbene avione Ukrajini - obustavljena zbog bezbednosne dozvole za pilote. Poznavanje jezika i zdravstvene provere bili su dodatni razlozi za zastoj, rekli su zvaničnici.

Evropski komandanti kažu da su u bliskom kontaktu sa svojim ukrajinskim kolegama i nastoje da brzo odgovore na zahteve Kijeva koji se stalno menjaju. Nik Rejnolds, naučni saradnik za kopneno ratovanje u Rusiji kaže da je Zapadu teško da ispuni očekivanja obe strane.

Kijev je željan više kombinovane obuke koja uključuje vežbe sa tenkovima, oklopnim vozilima, artiljerijom, pešadijom i bespilotnim letelicama kako bi se što bolje preslikali uslovi koji postoje na bojnom polju, ali takve vežbe mogu biti rizične. Rejnolds kaže da zapadne zemlje razumljivo imaju nisku toleranciju na nezgode, ali da se njihov pristup "ne uklapa dobro sa zahtevima" Kijeva.

Takođe postoji frustracija u vezi sa samim oružjem koje zapadne zemlje isporučuju.

Nemačka je postala jedan od najvećih svetskih dobavljača oružja Ukrajini u apsolutnom smislu, ali se kancelar Olaf Šolc suočava sa upornim optužbama da odugovlači. Najveća evropska zemlja je popustila zahtevima da Kijev snabde tenkovima "leopard", ali se sada vodi debata da li da im pošalju krstareće rakete "taurus" i tako eskalira sukob.

"Leopard 1", koji je Berlin pristao da isporuči zajedno sa "leopardom 2", naširoko se smatra inferiornim od ova dva modela.

General-potpukovnik Andreas Marlou koji je na čelu nemačkog ogranka misije EU za obuku, priznao je da bi "leopard 2" mogao da ima "veću borbenu vrednost" ali je pohvalio model iz 1960-ih zbog njegove lakoće rukovanja i održavanja - i njegove dostupnosti.

Mnogim prestonicama je ugodnije da se odreknu "leoparda 1" koji se često kvari nego da se odreknu dragocenih zaliha novijeg tenka. "Prednost 'leoparda 1 A5' je što možemo da ga isporučimo u trocifrenim brojevima do ove ili sledeće godine. Količina takođe igra ulogu", rekao je Marlou.

image